Logic Pro X....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Logic Pro X....

Inlägg av Jan Hellman »

Förutom att Logic Pro X borde döpts till Garageband Pro så kan jag konstatera nu efter att ha skaffat programmet att det låter bättre än Logic 9. Mer definierat mellanregister och stadigare botten. Men JÄVLAR vad dom knölat till det! Hittade knappt några funktioner alls innan jag rotat igenom hela programmet och helt plötsligt insåg att dom gömt dom mer avancerade funktioner som jag är i behov av dagligen för mindre avancerade användare som default. Man vart tvungen att aktivera gömda funktioner och detta var inte direkt logiskt kan jag tycka.

En kund skickade Logic X-arr till mig och jag insåg snabbt att dom inte gick att öppna i Logic 9 så jag insåg att jag var tvungen att skaffa programmet då detta säkert kommer bli mer och mer vanligt. Hittills har mina kunder jobbat i DP, Protools och Logic 9. Men 9:an kommer nog fasas ut från och med nu. Hoppas att jag själv kan lära mig att acceptera gränssnittet. Jag gillar inte alls Garageband och X är LITE för influerat av det programmet. Men det låter bra! Bättre än Logic 9. DP är fortfarande favoriten ljudmässigt. Men det börjar närma sig.

Har inte stött på några buggar än och det finns en orsak till att jag väntat med att uppgradera tills nu. Lite för många som klagat tidigare men nu verkar det snurra på som det ska. Hittills. Har bara kört det i några timmar än men det verkar inte helt tokigt i alla fall.....

Tjo!!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Logic Pro X....

Inlägg av Håcke »

Vad kostar en uppgradering?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Logic Pro X....

Inlägg av eeakga »

Det finns inget uppgraderingspris, men å andra sida är fullpris på programmet 1399kr...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Logic Pro X....

Inlägg av Jan Hellman »

eeakga skrev:Det finns inget uppgraderingspris, men å andra sida är fullpris på programmet 1399kr...
Precis. Och det är billigt. Till och med billigare än uppgraderingspriset från Logic 8 till 9 om jag inte minns helt fel. Ska avrapportera när jag kört programmet lite längre. Dom har gjort om programmet från grunden. Helt och hållet av vad jag förstått. En del funktioner från Logic 9 är borta, nya har tillkommit och i en del fall har dom bytt namn på samma funktioner som fanns i 9:an till X...... Snurrigt. Men ändå så kom jag igång snabbt. Så fort jag listat ut att dom gömt avancerade funktioner och att man måste aktivera dom. DET var snurrigt! Det ska ju ändå vara deras proffsljudprogram. Då hade det kanske varit mer logiskt att man som default inte begränsar programmet..... Det gick knappt att göra någonting innan jag hittade detta.

//J
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Logic Pro X....

Inlägg av strummer »

Det däringa lågic ni snackar om, det är ill mäckar va?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Logic Pro X....

Inlägg av HellMek »

eeakga skrev:Det finns inget uppgraderingspris, men å andra sida är fullpris på programmet 1399kr...
Det är ju inga pengar jämfört med Cubase och Pro Tools.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Logic Pro X....

Inlägg av eeakga »

strummer skrev:Det däringa lågic ni snackar om, det är ill mäckar va?
Ja, det finns bara till Mac.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Logic Pro X....

Inlägg av eeakga »

HellMek skrev:
eeakga skrev:Det finns inget uppgraderingspris, men å andra sida är fullpris på programmet 1399kr...
Det är ju inga pengar jämfört med Cubase och Pro Tools.
Nä, det är helt otroligt billigt faktiskt, med tanke på vilket kompetent program det är. Jag har tolkat prissättningen som ett lockpris för att sälja hårdvara.

Jag bytte från Cubase på PC till Mac och Logic X för knappt ett år sedan, och jag har än så länge inte saknat någonting. Och eftersom jag gick direkt till Logic X så har jag dessutom sluppit förvirring på grund av skillnaderna från 9:an.
Att jag är allmänt förvirrad ändå är ju en annan sak. :)
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Logic Pro X....

Inlägg av Doningen »

Jan Hellman skrev:det låter bättre än Logic 9.
Upplever du också att det verkar spara på datorresurserna jämfört med tidigare? Jag tankade ner nya Garageband, för att se om det är värt att uppgradera från Logic 9 till X. Min upplevelse är att Garageband nu ger mycket bättre latency än Logic 9 (och så var det inte tidigare). Borde vara samma för Logix X vs 9:an, eftersom de väl delar samma grundkod?
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Logic Pro X....

Inlägg av Jan Hellman »

Doningen skrev:
Jan Hellman skrev:det låter bättre än Logic 9.
Upplever du också att det verkar spara på datorresurserna jämfört med tidigare? Jag tankade ner nya Garageband, för att se om det är värt att uppgradera från Logic 9 till X. Min upplevelse är att Garageband nu ger mycket bättre latency än Logic 9 (och så var det inte tidigare). Borde vara samma för Logix X vs 9:an, eftersom de väl delar samma grundkod?
Vet inte om Garageband och Pro X använder samma grundplattform. Tror mer att dom rent grafiskt försökt få programmet att likna GarageBand och Final Cut X men av vad jag förstår så har programmet skrivits om helt från grunden och har ingenting/lite gemensamt med 9:an och GarageBand. Man har ju skippat 32-bits bryggan och en del annat så det troliga är att man nu när det är 64-bitars hela vägen helt enkelt optimerat programmet och på så vis fått ner latency och även fått det mer processorsnålt. Jag är nere i 1,9 ms i latency nu med min dator och mitt ljudkort. Har inte kört det så värst många timmar än och egentligen bara jobbat i ett arr men MÅNGA kanaler och mycket pluggar och skit. Och det funkar klockrent! Ska börja plocka upp Logic 9-arr i X och se hur det funkar och låter. Men det känns faktiskt som att jag jobbat i 9:an för sista gången om allt rullar på i X. Vilket det ska göra, av vad jag förstått.....

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Logic Pro X....

Inlägg av Jan Hellman »

Har hittat lite buggar. Vet inte än om dom beror på importerade 9-arr och att det strular i konverteringen eller om buggarna finns även i arr som är X från början..... Bl.a. spelar parts trots att dom är mute:ade och lite annat. Försöker hitta work arounds. Konstigt nog så spelar parts:en även när man raderar dom..... :o Skojjigt...... :D :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Logic Pro X....

Inlägg av Jan Hellman »

Fick automatisera volym, reverb-send och send till paralellkompressor för att få tyst på skiten. Har inte lyckats forcera fram buggen i några andra arr. Just det här arret, kom vi på, skapades på en helt annan dator i Logic 8 för länge sedan och sen öppnad i Logic 9 där vi sen fortsatte att jobba och spela in. Och nu har det blivit konverterat till Logic X..... Så det troliga är att buggen mer härstammar från Logic 8 om jag får gissa. Eller från ursprungsdatorn där arret skapades från början. Vilket inte var i studion. Men på ETT spår gick det inte att mute:a några parts. På dom andra spåren gick det utmärkt. Konstig bugg.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Logic Pro X....

Inlägg av strummer »

Bäst när det är en så'n där icke-duplicerbar bugg också, bara att bita ihop:D
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Logic Pro X....

Inlägg av Jan Hellman »

strummer skrev:Bäst när det är en så'n där icke-duplicerbar bugg också, bara att bita ihop:D
Jepp. Det kan finnas MÅNGA orsaker till att buggen existerar. Den lär inte dyka upp i ett arr som skapats i Logic X..... :lol:
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Logic Pro X....

Inlägg av Hågge »

Tog mina första staplande steg i " inspelningsvärlden" med detta program igår. Jäklans vad kul:-). Lyckades spela in bas med feta synth o trummloopar, kände mig som Marcus Miller. Har ingen erfarenhet av något annat program. Men inbillar mig att till och med jag ska kunna lära mig det här.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Logic Pro X....

Inlägg av Aslan »

Hågge skrev:Tog mina första staplande steg i " inspelningsvärlden" med detta program igår. Jäklans vad kul:-). Lyckades spela in bas med feta synth o trummloopar, kände mig som Marcus Miller. Har ingen erfarenhet av något annat program. Men inbillar mig att till och med jag ska kunna lära mig det här.
Skönt att du fick igång det tillslut:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Logic Pro X....

Inlägg av Hågge »

Aslan skrev:
Hågge skrev:Tog mina första staplande steg i " inspelningsvärlden" med detta program igår. Jäklans vad kul:-). Lyckades spela in bas med feta synth o trummloopar, kände mig som Marcus Miller. Har ingen erfarenhet av något annat program. Men inbillar mig att till och med jag ska kunna lära mig det här.
Skönt att du fick igång det tillslut:)
Ja verkligen :D Fick hjälp av Jonas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Logic Pro X....

Inlägg av bjelkeman »

Det är jäkligt intressant att ett program som Logic X kan vara så billigt, kapabelt och enkelt på samma gång. Det är en underbar tid att skapa musik. Verktygen är billigare och bättre än någonsin. Och det kostar typ 100 spänn att distribuera alstret över hela världen, och kunna få betalt i världens största online musikbutiker.

Jag har börjat påta lite med Logic X också, och som Hågge säger, det är kul.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Logic Pro X....

Inlägg av bjelkeman »

Tänkte samla lite bra utbildningslänkar, har ni något ni gillar så lägg gärna till dem.

Logic Pro X Video Tutorial Series - MusicTechHelpGuy - 42 videos http://m.youtube.com/playlist?list=PLXm ... SZy5w4CsV9" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar