Replokalstråden

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Replokalstråden

Inlägg av Phear »

Vet inte om det blev rätt forumdel men tycker den delvis passar här.

Har saknat en tråd om just replokalen med allt vad det innebär. De allra flesta av oss häckar ju i en sån då och då. Tänker att man kan dela med sig av tips och tricks, ställa frågor och diskutera problem, mm här.

Edit: försöker lägga in lite matnyttiga länkar här i första posten allt eftersom...


AKUSTIK :

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=71401" onclick="window.open(this.href);return false;



SKAFFA REPLOKAL:

http://www.studieframjandet.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Studiefrämjandet tillhandahåller replokaler gratis här och var, bara man startar studiecirkel hos dem. Vet inte hur många repor de har och var de kan finnas, förutom en i Norberg där vi spelar. :)



Skickat från min handsvettshatande motorola
Senast redigerad av Phear den lör 05 jul 2014, 05:06, redigerad totalt 4 gång.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Replokalstråden

Inlägg av Phear »

Jag börjar med att ställa en fråga:

Har ni gjort någonting åt akustiken i er replokal och i så fall vad?

I vår repa har vi börjar göra planer iaf. Just nu sitter det tyg på en vägg och en tjock golvmatta på en annan. Jag tycker klangbalansen blev för dov, -alltså att bara högre frekvenser dämpas. Vår lokal är väl nästan fyrkantig med tunna reglade träväggar (eller gips kanske) vilket inte är optimalt alls. Vi håller på och klurar lite på olika hembyggda basabsorbenter och diffusorer.

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Replokalstråden

Inlägg av Eagle Hazze »

Vår replokal var från början en tomt betongrum Vi har fått en hyfsad ljudmiljö genom tjocka mattor ljuddämpare i en tredjedel av taket och tjock frigolit på hela väggen mittemot stärkarna/trummor. Vi testade efter ett tag att köra endast med hörlurar, vi spelar extremt högt och trivs med det men vi gav det en test. Det blev för torrt för oss med bara lineljud, men två av oss gillade hörlursidén, men vi ville ändå känna fladdret i byxorna samtidigt som hörseln var någorlunda intakt efter ett rep.Nu kör jag och en gitarrist med hörlurar (Sennheiser HD-380 Pro) så vi kan ställa vår egen volym på respektive instrument, och de andra kör utan. Tycker det fungerar bra, lurarna dämpar bra samtidigt som jag har ett ställbart trevligt ljud i lurarna. Min hörsel är helt ok efter ett rep.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Replokalstråden

Inlägg av Hatt_Johan »

Jag och min trummis repar för närvarande i hans fars studion. Linead bas, mickade trummor och klick/backtrack. INGA gitarrer eller sång ivägen :D.

Funkar förvånandsvärt bra. Man koncentrerar sig sjuuukt på hur man spelar.
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Replokalstråden

Inlägg av B-Å Åhs »

Unplugged trion repar vi i gitarristens kontor och bluesbandet har vi en ca 9 kvm lokal med betongväggar som är riktigt svår ...

Men så länge man inte försöker blåsa på för mycket så är det OK
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Replokalstråden

Inlägg av eeakga »

Vi spelar i ett före detta sällskapsrum i ett hus med kontor. Ett rätt stort och nästan kvadratiskt rum. Det är betongväggar, plastmatta och akustikplattor i taket.

På golvet har vi lagt en blandning av trasmattor och tjocka mattor som täcker hela golvet. Längs väggarna i taket har vi spänt tvättlina som vi hängt lakan i som når ner till golvet, med en luftspalt på någon dm mot väggen.

Det dämpar väldigt bra, såpass så att det nästan är jobbigt att sjunga oförstärkt i rummet för att ljudet dör.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Replokalstråden

Inlägg av fieldflower »

20 kvadrat.
Filtmatta på golvet.
En riktig shagrag uppspänd på ena väggen.
Höga arkivhyllor längs 2 väggar där vi förvarar allsköns utrustning.
Soffa längs återstående väggen.
Ganska lagom dämpat...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Replokalstråden

Inlägg av strummer »

Vi sänkte nyss taket i vår, från 3,50 till 2,20, och fick på köpet en avsevärt bättre ljudmiljö. Har dock problem med att vår trummis spelar så starkt, så vi har funderat på om det kanske kunde vara läge mes plexiskärmar, någon som testat?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Replokalstråden

Inlägg av Eagle Hazze »

strummer skrev:Vi sänkte nyss taket i vår, från 3,50 till 2,20, och fick på köpet en avsevärt bättre ljudmiljö. Har dock problem med att vår trummis spelar så starkt, så vi har funderat på om det kanske kunde vara läge mes plexiskärmar, någon som testat?
Då får man se upp med moves över huvudet med basen, skämt åsido så låter det som en bra ide att sänka taket. Funderar också ibland på plexiskydd eller isolerglas framför trummisen. Isolerglas blir väl fruktansvärt tungt så plexi låter vettigt. Hur plexiskydd i sig själv påverkar den samlade ljudbilden har jag ingen aning om.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:54
Ort: Örsundsbro, Uppland

Re: Replokalstråden

Inlägg av Pulse »

Vi körde med plexiskärmar i ett sjumannaband. Det fungerade hyffsat, ljudet har en förmåga att slinka igenom ändå. Det som de verkligen hjälper är att kunna skärma av så att inte trummorna går in i sångmikrofoner lika mycket. Ska van ha ner hela volymen har det mycket med trummisen att göra. I sjumannabandet blev det till slut ett digitalt trumset :-)
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Replokalstråden

Inlägg av Phear »

Hatt_Johan skrev:Jag och min trummis repar för närvarande i hans fars studion. Linead bas, mickade trummor och klick/backtrack. INGA gitarrer eller sång ivägen :D.

Funkar förvånandsvärt bra. Man koncentrerar sig sjuuukt på hur man spelar.
Nu blev jag lite avundsjuk! :)
Jag tror att de flesta replokalerna har tillräckligt dålig akustik så det blir lite svårt att höra exakt hur man spelar. Vi har t.ex börjat fila på en ny låt i repan och testade ett visst riff med halvtons bend på både bas och gitarr, ett a på bas och e på gitarr. Vi tyckte väl att det kanske funkade, men när jag spelade in samma sak hemma på poden så hörs det klart och tydligt att det funkar bra :).

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Replokalstråden

Inlägg av HirYoshima »

Vi har en lokal som är byggd för att vara replokal, den är rätt ny. Bra ljuddämpning (förutom whiteboardtavlan där ljudet studsar, men det är vårt eget fel) och bra utrymmen.

Det som irriterar mig är folket som är i replokalen.. jag har ingen lust att kliva på gamla torra snusar eller ta reda på folks gamla tomma (eller halvfulla) burkar med läsk eller strängar. Sen använder flera lokalen som lager för att "de inte har plats hemma".

Jag är den enda som försöker få till rensningar och städningar, utan resultat. De andra trivs i svineriet, står över 10 st begagnade kaffekoppar där nu... vissa med mer kaffe än andra i. Sist hade någon lämnat en flaska bubbelvatten med korken på - men inte påskruvad. Tipp så var det vatten på heltäckningsmattan - gött. Nu undrar ni varför jag repar där... det gör jag också ganska ofta.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Replokalstråden

Inlägg av Eagle Hazze »

Kvarlämnad vätska i instrumentdelen på en replokal som inte befinner sig i pipmuggar är inte bra. Vi har en separat fikadel i replokalen. Vi hade turen att hitta en stor lokal där vi är enda bandet.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Replokalstråden

Inlägg av Phear »

HirYoshima skrev:Vi har en lokal som är byggd för att vara replokal, den är rätt ny. Bra ljuddämpning (förutom whiteboardtavlan där ljudet studsar, men det är vårt eget fel) och bra utrymmen.

Det som irriterar mig är folket som är i replokalen.. jag har ingen lust att kliva på gamla torra snusar eller ta reda på folks gamla tomma (eller halvfulla) burkar med läsk eller strängar. Sen använder flera lokalen som lager för att "de inte har plats hemma".

Jag är den enda som försöker få till rensningar och städningar, utan resultat. De andra trivs i svineriet, står över 10 st begagnade kaffekoppar där nu... vissa med mer kaffe än andra i. Sist hade någon lämnat en flaska bubbelvatten med korken på - men inte påskruvad. Tipp så var det vatten på heltäckningsmattan - gött. Nu undrar ni varför jag repar där... det gör jag också ganska ofta.
Håller med fullztändigt. Hur svårt kan det vara att lägga skräpet i papperskorgen som ofta bara är ett par meter bort?

"Vår" repa tillhandahålls av studiefrämjandet. När vi började lite där var det i kälkaren på en ungdomsgård. Det var vi och 4 band till, bl.a ett gäng fjortisar som lämnade kaffe och matred, spillde dricka och skitade ner i största allmänhet. Ungdomsgården hotade t.o.m att kasta ut studiefrämjandet ett par gånger... Nu är det bara vi kvar, fast nu är repan i en loge i en liten folkpark, och ändå kommer det in mer skit och skräp -och det är inte vi som skräpar ner. Så nu finns det bara en misstänkt kvar -studiefrämjandets lokalansvarige, som även är delägare i parken... ;)

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Replokalstråden

Inlägg av Phear »

strummer skrev:Vi sänkte nyss taket i vår, från 3,50 till 2,20, och fick på köpet en avsevärt bättre ljudmiljö. Har dock problem med att vår trummis spelar så starkt, så vi har funderat på om det kanske kunde vara läge mes plexiskärmar, någon som testat?
Kolla om ni kan få tag i gamla kontorsskärmar. De dämpar rätt bra.

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Replokalstråden

Inlägg av Phear »

Ang. akustiken så har jag snappat upp nån tumregel (home theater geeks 177 på youtube som intervjuar en akustiker) som jag vill testa. Det handlar ju mer om akustik för hemmabio i klippet, men jag tror att man kan göra likadant i en replokal med bra resultat.

Tumregeln (om jag kommer ihåg rätt):
25% av rummets ytor ska ha duffusorer, 20% av rummets ytor ska ha ha absorbenter. Och det ska vara varannan diffusor, varannan absorbent med lite avstånd i mellan.

Sen bör ju basområdet dämpas vis de frekvenser som har stående vågor (vissa frekvenser förstärks p.g.a rummets dimensioner) .
Det finns en tråd på http://www.hififorum.nu" onclick="window.open(this.href);return false; i akustikavdelningen som handlar om s.k aktiva basabsorbenter. Mer exakt helmholzresonatorer som " äter upp" problemfrekvenserna. Det handlar om papprör som är slutna i ena änden och kapade till rätt längd (längden bestämmer frekvensen). Håller på och klurar på utformning och material i duffusorer och absorbenter för att det ska bli så gratis som möjligt....

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Replokalstråden

Inlägg av Phear »

Eagle Hazze skrev:Vår replokal var från början en tomt betongrum Vi har fått en hyfsad ljudmiljö genom tjocka mattor ljuddämpare i en tredjedel av taket och tjock frigolit på hela väggen mittemot stärkarna/trummor.
Frigolit av vad jag förstått inte så bra absorbent( den är för hård och släpper igenom för lite ljud) . Den dämpar såklart bättre än betong men Stenull eller gullfiber täckt med tyg (som kontorsskärmar till kontorslandskap) är bra mycket bättre, t.ex

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sv: Replokalstråden

Inlägg av Eagle Hazze »

Phear skrev:
Eagle Hazze skrev:Vår replokal var från början en tomt betongrum Vi har fått en hyfsad ljudmiljö genom tjocka mattor ljuddämpare i en tredjedel av taket och tjock frigolit på hela väggen mittemot stärkarna/trummor.
Frigolit av vad jag förstått inte så bra absorbent( den är för hård och släpper igenom för lite ljud) . Den dämpar såklart bättre än betong men Stenull eller gullfiber täckt med tyg (som kontorsskärmar till kontorslandskap) är bra mycket bättre, t.ex

Skickat från min handsvettshatande motorola
Håller med att frigolit har sina begränsningar, men som sagt bättre än betongvägg. Glömde säga att en av långväggarna är tillverkad av ett material som var vanligare förr och liknar pressad grå bandspagetti, den tror jag absorberar bra.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Replokalstråden

Inlägg av bassace »

Vår lokal är ca 15 m2, ca 4 m takhöjd och betongväggar. Vi har lagt typ nålfiltsmatta på hela golvet och hängt upp mattor i en elstege som går vid taket längs ena långsidan så att mattorna hänger någon dm från väggen. Ljudet är helt OK!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Replokalstråden

Inlägg av Phear »

Eagle Hazze skrev:
Phear skrev:
Eagle Hazze skrev:Vår replokal var från början en tomt betongrum Vi har fått en hyfsad ljudmiljö genom tjocka mattor ljuddämpare i en tredjedel av taket och tjock frigolit på hela väggen mittemot stärkarna/trummor.
Frigolit av vad jag förstått inte så bra absorbent( den är för hård och släpper igenom för lite ljud) . Den dämpar såklart bättre än betong men Stenull eller gullfiber täckt med tyg (som kontorsskärmar till kontorslandskap) är bra mycket bättre, t.ex

Skickat från min handsvettshatande motorola
Håller med att frigolit har sina begränsningar, men som sagt bättre än betongvägg. Glömde säga att en av långväggarna är tillverkad av ett material som var vanligare förr och liknar pressad grå bandspagetti, den tror jag absorberar bra.
Din bandspagettivägg tror jag är pressad halm som är behandlad på nåt vis :)

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Replokalstråden

Inlägg av Phear »

Det slår mig att de flesta bara dämpat diskantområdet och kanske på sin höjd övre mellanregister i sina replokaler (mig inkluderad) . För att kunna dämpa lägre frekvenser behövs mycket tjockare saker än tyg och tjocka golvmattor. 70mm tjock markskiva i stenull en decimeter från vägg tror jag dämpar ända ner till medre mellanregister, kanske lite i övre basområdet...

Jag tror att många skulle bli överaskade hur bra det lät om man dämpade även basfrekvenser och satte upp diffusorer...

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Replokalstråden

Inlägg av eeakga »

Men...om man dämpar låga frekvenser så hörs ju basen mindre...
Det vill man väl inte? ;)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Replokalstråden

Inlägg av Eagle Hazze »

Tack för info om vägg, det var vanligt på 70-talet i tak men har aldrig reflekterat över vad det är för material.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Replokalstråden

Inlägg av Phear »

eeakga skrev:Men...om man dämpar låga frekvenser så hörs ju basen mindre...
Det vill man väl inte? ;)
Om man dämpar rätt så hörs din bas bättre. ;)
Jag är inte så bra på att förklara det här, för jag inte teorin bakom det helt. Men som gammal stereonörd har jag lärt mig att höra och bli störd av så kallade stående vågor i rum :) Stående vågor uppstår i vissa frekvenser som beror på rummets dimensioner och våglängden på frekvenserna. En stående våg ger en förstärkning, alltså högre ljud vid en viss frekvens. I rum med "normal" storlek brukar stående vågorna tydligen hamna runt 70-80 hz även runt 140-160 Hz. Det kan skilja t.ex 15 decibel, och 3 decibel är ju en fördubbling av ljudstyrkan. Stående vågor brukar göra att basljud uppfattas som boomiga och konturlösa, t.ex basskagge får ingen "snärt" och låter mera "Ooooof". Likdant är det för elbas, och även elgitarr. En 15dB stående våg vid 140Hz gör att både gitarr och bas grötar ihop sig till ett enda otydligt mummel. Prova att gå runt i repan och lyssna när ni spelar. Närmare en vägg blir det mera bas och boomigare. I ett hörn blir det ännu värre ;).


Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Replokalstråden

Inlägg av Bullen »

20 kvadrat nånting är vår lokal på. Löjligt billig (800kr i kvartalet, delat på 5....)
Betong och träväggar, inte gjort något nämnvärt för dämpning men låter förvånansvärt bra. Luktar sur öl och har en belysning som ger huvudvärk efter nån timma som sig bör.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar