Korg D8

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Korg D8

Inlägg av Mogalen »

Eftersom att huset där vi musikestetare går i plugget skall rivas så blev det lite av en loppis, som slutade med att man pretty much fick ta vad man ville ha. Hem kom jag släpandes på ett massivt mixerbord, en gammal Roland synth, gammal rackreverb, synthmodulator och till sist en Korg D8 porta. Problemet är ju då att sladdar saknades. Synthen och bordet var inte särskilt svårt att hitta sladd åt, men portan var en helt annan femma. Den hade ett jävligt skumt 9v uttag. Har letat över hela plugget, alla affärer och på internet men kan inte hitta någon sladd som passar. Modelnumret till powersupply är KA143 om det spelar någon roll. Kan ju inte vara säker på att portan ens funkar om jag inte kan testa att ge den ström...

Någon som vet vart man kan få tag på en sådan här sladd?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Korg D8

Inlägg av Jan Hellman »

Den går på 9 v AC och kontakten är en 4-polig DIN, som Falcon sa. 110-volts varianten finns att köpa ny på amazon.com. Men det hjälper ju inte dig. Det enklaste är kanske att köpa en 9 v AC 3A strömadapter och skruva på en 4-polig din. Kontakten i sig finns att köpa lite här och var. Säkert på Elfa, Claes Ohlson och den typen av butiker.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Korg D8

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.ordermusic.se/produkter/kabl ... ps0920-230

Här är en på 2,1 amp. Har sett någon adapter till D8:an på 2,2 amp men dom vanligaste är på 3..... Vet inte helt säkert hur mycket den kräver men det kanske står på maskinen? Med lite tur så läcker det med 2,1 men jag vet inte helt säkert. Annars kan kanske ett samtal till en musikaffär lösa det hela. Efter att dom kontaktat Roland Scandinavia....
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Korg D8

Inlägg av Mogalen »

Jan Hellman skrev:http://www.ordermusic.se/produkter/kabl ... ps0920-230

Här är en på 2,1 amp. Har sett någon adapter till D8:an på 2,2 amp men dom vanligaste är på 3..... Vet inte helt säkert hur mycket den kräver men det kanske står på maskinen? Med lite tur så läcker det med 2,1 men jag vet inte helt säkert. Annars kan kanske ett samtal till en musikaffär lösa det hela. Efter att dom kontaktat Roland Scandinavia....
Jag sitter och letar i timmar på internet och poff så fanns den där hela tiden... Står inte på maskinen vad den kräver, men så illa kan det väl inte vara? Kan väl lika gärna testa en sådan... Får åka införbi Claes Ohlson imorgon och se om det finns någon inne!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Korg D8

Inlägg av Jan Hellman »

Om D8:an drar mer ström än 2,1 amp så kan man dra säkringen i strömadaptern.
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Korg D8

Inlägg av HellMek »

Jag råkade felköpa en sånhär: http://www.thomann.de/se/line6_px1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle ju såklart haft en DC till mina pedaler.
Den är billig om du är intresserad.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Skriv svar