Trummor i litet! rum

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Trummor i litet! rum

Inlägg av Blackfingers »

Hej, jag håller på att skissa på en hemmastudio nere i min källare, rummet där trummorna ska vara är litet, jag tror till och med att det är för litet, men jag är ingen expert, så jag hoppades att ni snälla människor på pratabas skulle veta mer.

Trumrummet är då precis under 5kvm
3m långsida och 165cm kortsida.
Spontant så känns det trångt att överhuvudtaget få upp ett normalstort trumset, sen kanske det blir för trångt för att det ska låta vettigt

Vad tror ni?

Är det till och med så trångt att det blir för högljutt för trummisen och kan skada hans hörsel?

Om det blir truminspelning kanske det vore bättre att hyra/köpa digitaltrummor?
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av TDHP »

Det beror väl lite på hur du vill att det ska låta. Det blir ju inget rumsljud att tala om, så det kan bli lite platt. Det går ju dock att lösa med effekter.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av blackparkas »

Live sitter vår trummis i coverbandet på en trumscen som är typ 2x2m
Nå, den är något längre än 2 m tror jag om jag ska vara ärlig, men det GÅR beroende på hur stort trumkit man ska smacka upp...

Som sagt så blir det ju inte mycket rumsljud etc och jag gissar att det blir varmt åt trummisen... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av kjello »

Det vore kul att veta hur stor resten av studion är, finns det inget alternativ att trummorna kan vara i någon annan del? :)
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Re: Sv: Trummor i litet! rum

Inlägg av Blackfingers »

kjello skrev:Det vore kul att veta hur stor resten av studion är, finns det inget alternativ att trummorna kan vara i någon annan del? :)
De andra delarna som finns blir då antingen i kontoret där jag har datorer och så vidare eller i bastun som är på ungefär 2kvm eller gamla duschen som är lite mindre.
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Re: Sv: Trummor i litet! rum

Inlägg av Blackfingers »

blackparkas skrev:jag gissar att det blir varmt åt trummisen... :D
Äsch, han kan få svettas lite! :-P
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Re: Sv: Trummor i litet! rum

Inlägg av Blackfingers »

TDHP skrev:Det beror väl lite på hur du vill att det ska låta. Det blir ju inget rumsljud att tala om, så det kan bli lite platt. Det går ju dock att lösa med effekter.
Jo effekter lär behövas, trummisen säger att det går, så jag får väl tro på det, även om han förmodligen bankat bort det mesta av vettet och förståndet :-D
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av Jan Hellman »

Det bästa är att sätta upp trummorna och göra en provinspelning. Med lite vettiga mickar och preamps kan det låta kanon i gamla källare. Man får lära sig att micka rätt bara. Närmickat och en eller två mickar som man kan använda som ambience-mickar. Mitt trumrum är inte alls stort men låter kanon. Och när vi lägger trummor spelar jag ofta in med dörren till trumrummet öppen och ställer ambience-mickar i det större inspelningsrummet utanför. Men det händer ofta att vi även spelar in med dörren till trumrummet stängd och då kör jag med två mickar som jag kranar skiten ur för att få det att smälla. En "rövmick" bakom trumstolen i höjd med trummisens röv. Och en mick framför trumsettet placerad någonstans mellan puka 2 och golvpukan i höjd strax över bastrumman. Och sen närmickat + overhead givetvis. Jag försöker få närmickarna att låta akustiskt bra och sen blandar jag in ambience-mickarna lite lagom starkt så att det börjar smälla. Dom mickar jag vanligtvis använder och som är någon form av standard är:

Bastrumma: Shure BETA 52A.
Virvel: Shure SM57 uppe och nere.
Pukor: Sennheiser 421.
Hihat: Electrovoice RE-20 (världens bästa hihat-mick!).
Overhead: Coles 4038 bandmickar.
Ambience: Coles 4038 eller någon/några rörmickar.

Baskaggemick kan variera och jag har några andra mickar som passar sig bättre för hårdare musik. Bl.a en Audio Technica mick som jag inte kommer ihåg vad den heter och sen har jag fått tag på två gamla AKG D12-mickar som bl.a. var standard som baskaggemickar när Led Zeppelin spelade in. Dubbla membran i samma hus. Bandmickar är kanon. Coles har nyligen släppt en ny och lite billigare bandmikrofon som heter 4030L som låter som en blandning mellan 4038:an och Royer 121. Kostar runt 6.500 kronor i jämförelse med 8.000 för 4038:an. Fantastiska mickar! Bandmickar har en väldigt naturlig topp och inte alltid full bandbredd vilket jag personligen tycker är kanon. Full bandbredd kan skapa problem ibland och man kan få en för dominerande topp. En Coles 4038 kan man använda som överhäng och gasa toppen men det låter bara bra och naturligt utan att få med dom jobbigaste höga frekvenserna. Tricket med inspelning är att använda mikrofoner som får det att låta så bra som möjligt från start utan att behöva eq:a sig blå. Och under dom år som jag hållit på så har mickarna ovan blivit någon form av referens/favoriter för många situationer vad det gäller trummor. Funkar i små och stora rum.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av GandhiMK2 »

Blackfingers skrev:Hej, jag håller på att skissa på en hemmastudio nere i min källare, rummet där trummorna ska vara är litet, jag tror till och med att det är för litet, men jag är ingen expert, så jag hoppades att ni snälla människor på pratabas skulle veta mer.

Trumrummet är då precis under 5kvm
3m långsida och 165cm kortsida.
Spontant så känns det trångt att överhuvudtaget få upp ett normalstort trumset, sen kanske det blir för trångt för att det ska låta vettigt

Vad tror ni?

Är det till och med så trångt att det blir för högljutt för trummisen och kan skada hans hörsel?

Om det blir truminspelning kanske det vore bättre att hyra/köpa digitaltrummor?
Vi säger : Spela in och se framför allt till att få ett fint sound på overhead . närmika resten och sen köper du slate trigger. Då löser du i stort sett alla problem.
Du får trummisens groove, hans dynamik etc och om det nu råkar bli bra sound på grejorna MEN rimligen blir det ganska så svårkontrollerat och precis allt läcker in i allt så då kan du få o-läck-punch ifrån samplingarna.
MUCHOS effektivt.
Lyssna på den här :
http://open.spotify.com/track/41gGqdz1pwWhfQyiF5lC2Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Inspelade i ett tokdämpat 70-talsrum på 2x2 m, max. 1.90 i takhöjd…. Tycker inte att det låter så litet, direkt…
I det rummet, pga den brutala dämpningen så har man bra kontroll MEN det blir ju JÄVLIGT sockigt så all brillians och allt smack kommer ifrån samplingar.
Låter det fake? Tycker inte jag...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av strummer »

Jag är ju amatörernas amatör, men röstar i alka fall på akg c214 som overhead, inte så dyra o jättebra. Resten har jag märkt att man kan micka på alla möjliga vis, och får jag inte till något vettigt rätt fort lutar jagig numera mot trigger 2, ett helt jäla bisarrt bra triggerprogram[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av Jan Hellman »

Man har kunnat spela in trummor framgångsrikt i små rum i alla år utan att trigga. Trigga kan man göra om man är ute efter ett visst sound men det är inget mirakelmedel. Rätta mickar/mickplaceringar funkar ofta bra det också. Och med en bra trummis tycker jag personligen att dynamiken blir lidande när man triggar. Men allt beror givetvis på förutsättningar, kunnande, musikstil och en massa annat som blir avgörande hur man väljer att jobba. Men generellt tycker jag sällan att det behövs. Ibland går det däremot betydligt snabbare att få ett bra resultat när man triggar. Blir enklare att mixa.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av GandhiMK2 »

Japp,det hjälper då väldigt mycket om trummisen är Per Lindvall,teknikern är Ronny Lahti, du har ett Calrecbord, superbra mikar och du vet exakt hur du ska mika upp.
Då kan du få till ett supersound,förstås. Fortfarande VÄLDIGT begränsat,det kan vi väl iaf,för en gångs skull,enas om?
Jag misstänker att ingen av dom ovanstående förutsättningarna kommer att råda i källaren och då blir det svårt, tror jag.

Trigga,ja. Allt beror ju på hur man använder det. Gör man det kass så blir det ju kass. Om man inte balanserar på rätt sätt så blir det odynamiskt. Om man bara använder samplingar med ett tillslag så blir det som en otight trummaskin.
Så vill man ju inte ha det.
DOCK så tror jag att det kommer att bli ett jätteproblem med läckage och mög som gör att det kommer att vara svårt att få fram punch i dom olika trummorna utan att det kommer en massa hihat farande och då är det ju jääääättebra att kunna hitta stadga i triggar. Hitta styrsel och ngn sorts substans. Även ett större rum än det man har ,om det är intressant.
Visst,om alla detaljerna fr min lista ovan applies så kan man ju alltid vrida och skruva som fn och få till ett skitbra trumsound som man kan gotta sej i. Högst troligt att det kommer att gå snabbare för herrn ovan ,som jag tror uttryckte att han var en amatör, att se till att hans oh är välljudande och sen inte ligga sömnlös om nätterna pga att det är lika stark hihat och baskagge i virvelmiken som det är baskagge utan då kunna trigga.
Vi snackar ju inte om optimala tekniska ,akustiska eller kunskapsmässiga förutsättningar här och för att kapa tiden till "låter som a million dollars" med 99 hundradelar så föreslpr jag ett inköp av steven slates trigger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:Japp,det hjälper då väldigt mycket om trummisen är Per Lindvall,teknikern är Ronny Lahti, du har ett Calrecbord, superbra mikar och du vet exakt hur du ska mika upp.
Då kan du få till ett supersound,förstås. Fortfarande VÄLDIGT begränsat,det kan vi väl iaf,för en gångs skull,enas om?
Jag misstänker att ingen av dom ovanstående förutsättningarna kommer att råda i källaren och då blir det svårt, tror jag.

Visst,om alla detaljerna fr min lista ovan applies så kan man ju alltid vrida och skruva som fn och få till ett skitbra trumsound som man kan gotta sej i. Högst troligt att det kommer att gå snabbare för herrn ovan ,som jag tror uttryckte att han var en amatör, att se till att hans oh är välljudande och sen inte ligga sömnlös om nätterna pga att det är lika stark hihat och baskagge i virvelmiken som det är baskagge utan då kunna trigga.
Vi snackar ju inte om optimala tekniska ,akustiska eller kunskapsmässiga förutsättningar här och för att kapa tiden till "låter som a million dollars" med 99 hundradelar så föreslpr jag ett inköp av steven slates trigger.
Jag har varit med om amatörer som fått till ett strålande resultat utan att trigga vad det gäller trummor i små rum. Det fanns en orsak till att jag listade ett gäng mickar ovan. Om man har rätt tänk med mickar och mickplacering går det faktiskt att få till bra trumljud utan Lindvall, Lahti etc. Är trummisen kass så låter det ju sällan bra och försöker inte teknikern lära sig lite om val av mikrofoner och placering av dessa blir det sällan bra. Men med dynamiska mickar på HH, virvel, pukor och BK och någorlunda vettig placering av dessa så blir det inte väldigt mycket läck. Små saker som spelar stor roll. T.ex. en dynamisk HH-mick som man riktar lite bort från trumsetet istället för en liten konding som man riktar in mot trumsetet..... STOR skillnad. Det behövs, vilket du givetvis är medveten om, lite kunnande vad det gäller mikrofonval och placering även när man triggar. Finns en orsak till att man inte kan trigga OH och distansmickar i Trigger och det är för att man vanligtvis använder kondingmickar som tar upp mycket mer av hela trumsetet. Och med en dålig trummis på det är det inte helt enkelt att trigga vissa ljudkällor i ett trumset alla gånger. Men med en hyfsad trummis som inte nödvändigtvis heter Lindvall och en tekniker som nödvändigtvis inte heter Lahti men som är intresserad av att lära sig så kan det faktiskt bli bra i alla fall. Även utan att trigga. Man klarar sig ganska långt om man är intresserad av det man pysslar med och genom att pröva sig fram och lyssna på goda råd. Jag vågar till och med påstå att det är enklare nu än någonsin. Det finns hur mycket läromaterial som helst ute på nätet och en del av det som står är riktigt bra grejor som man kan ta till sig och använda sig av när man som nybörjare ska börja prova sig fram. Men i stort gäller lite samma tänk oavsett om man ska trigga eller inte. Försök isolera ljudkällorna så mycket det går. Och det gör man genom ett vettigt val av mikrofoner samt hur man placerar dessa.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag menar inte för en sekund att han ska trigga fr oh-mikarna även om det absolut GÅR , kräver bara lite väl mycket jobb, utan att det viktiga var att få ett bra SOUND i oh så att du kan ha det att balansera dina närmikar och framför allt då triggeriet emot.
Skit samma.
Blackfingers, you heard the man. Det går utmärkt utan trig. Skrapa bort löddret ur fejan och mika på bara. Easy peasy Japanesy. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av Phear »

Oj vad ni krånglar! ;-)

Mattias "IA" Eklund spelade in nån skiva som jag tror heter freak guitar. Nån snubbe i Halloween tyckte trumljudet lät skitabra och skickade ett mail till IA och frågade vad han använt för utrustning. Han bifogade även en lista med alla prylar han själv använde.
IA tyckte nästan det var lite pinsamt att svara. Han hade lånat ett juniortrumset av en kompis son med starka förmaningar att inte spela på hängpukorna "för då skulle dom ramla ner i baskaggen". Det hela spelades in med En mick! :-)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av GandhiMK2 »

Klart han gjorde. Ibland står alla planeterna i rätt läge,rummet är det bästa i världen och judt den sm-57an är helt magisk och helt perfekt för trummisen,låten,årstiden och inte mindt lunchen han åt innan. ;-)
För oss ANDRA ,som inte är genier av IASpeedlunds kaliber, så kanske det är skönt att ha lite mer kontroll och möjligheter till efterbearbetning.
Kalla mej gärna kontrollfreak för det stämmer ganska så väl. Hag gilar inte att inte kunna komprimera så mycket jag vill för att få den smällen jag vill ha i en virvel pga att hihaten då slaskar för mycket. Sån är jag.

Vilken låt rörde detta sej om? Jag skulle vilja höra detta fantastiska trumljud för att höra om det kanske är så att IA's mik spöar skiten ur ala studios jag spelat in trummor i. Vore spännande.
Vad var det för låt? Måste få bilda mej en egen uppfattning..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av Phear »

Jag är gammal och minns dåligt. Misstänker att hela skivan använder samma trummor. Om jag fattat det rätt var budgeten väldigt låg för hela inspelningen, så jag tror inte han hade nåt flashigt rum att spela in i. Ska kolla om jag har den gamla fuzz-tidningen kvar. Observera att jag inte tycker att det var jättebra trumljudet utan nån av killarna i Halloween

Själv vill jag att trummor ska låta så naturligt som möjligt. Bästa truminspelningen jag hört var från nån jazz liveupptagning med, hmm, Arne Domineras och nån låt som hette Drum Boogie. Inspelat med en svenskbyggd stereomick (som antagligen kostar sexsiffrigt). Låten var med på en samlingsskiva i tidningen High Fidelity.

Näst bästa är nästan Led Zeppelin - When The leevy breaks. Trummorna i en korridor, 2 mickar i trapphuset. :-)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av GandhiMK2 »

Phear skrev:When The leevy breaks. Trummorna i en korridor, 2 mickar i trapphuset. :-)
Mikarna satt väl ändå i samma rum, om jag inte minns fel…
Skit samma…där har du BONHAM….Och säkert inte 2 st preampar i ett m-audioljudkort för 1000 spänn.
Det blir lite omvänd snobbism på ngt sätt. Japp, det GÅR att koka soppa på en spik om spiken är av en jävla kvalitet och vattnet kommer från rätt källa, kocken är en grym jävel och vet hur han ska smaksätta…
Skit samma, om man gillar att begränsa sej och köra ngn jävla dogma så gör det.
Jag tänker fortsätta att kolla på färgfilm trots att den är efterarbetad och kanske till och med omdubbad pga oljud på inspelningsplatsen. Sån är jag. Gillar jag vad jag hör så får det vara hur artificiellt som helst. Gillar jag det inte så spelar det ingen roll om det är inspelat med 2 beyer dynamics m160 i taket av ett trapphus.
Just det trumsoundet är helt kanon. Håller med. Det skulle funka taskigt att försöka få in det i tex Daughtry anno 2014 om man skulle vilja det…eller det soundet skulle faktiskt passa in rätt dåligt i vad som helst 2014, tror jag om man inte kör retro-bag.
Men men men…Allt blir bra. För någon.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av Phear »

Slappna av i skinkvecket, du behöver inte vara dryg bara för att jag personligen gillar nåt annat än än din heliga triggerbössa. Ville bara berätta att det finns andra sätt att prova inspelning på och ändå få ett juste resultat än "enhelskogmedprylarinspelning"
Och for The record, jag gillar inte vissa inspelningar för att tekniken är rätt utan för att dom låter bättre än allt annat. Gå och sug på en sm-57 tills du får lite hyfs. Du får inga mer svar från mig
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av GandhiMK2 »

Phear skrev:Slappna av i skinkvecket, du behöver inte vara dryg bara för att jag personligen gillar nåt annat än än din heliga triggerbössa. Ville bara berätta att det finns andra sätt att prova inspelning på och ändå få ett juste resultat än "enhelskogmedprylarinspelning"
Och for The record, jag gillar inte vissa inspelningar för att tekniken är rätt utan för att dom låter bättre än allt annat. Gå och sug på en sm-57 tills du får lite hyfs. Du får inga mer svar från mig
Sorry om jag var dryg. Var faktiskt , för en gångs skull, inte meningen. ;-)
Jag går igång lite väl på "näämen man behöver bara en mik å så blire bra seddu" . ;-)
I min erfarenhet så stämmer det ju extremt sällan pga en massa olika parametrar.
Det är klart att det FINNS en hög exempel på bra grejor som är inspelade på extremt enkelt vis. Problemet är bara att man blir rätt så begränsad med en mik. Om man kan hantera det och gillar det så shoot.
Jag misstänker dock att dom flesta vill ha lite mer ordnat och fixat trumsound anno idag.
Ang triggning så handlar det ju framför allt att komma fram till ett ganska så dyrt ljudande resultat med små medel. När man använder triggarna I STÄLLET FÖR trummorna så tycker jag att det blir skittrist. Då låter det till slut trummaskin och det var säkert inte tanken när man spelade in livetrummor.

Trådskaparen skrev "sen kanske det blir för trångt för att det ska låta vettigt. Vad tror ni? "
På detta svarar jag "om du inte är ett ljudgeni, ett geni på att mika eller har all tid i världen att lära dej, har en bra trummis som inte slår så hårt och har en bra internbalans,bra preampar och mikar och ljudkort så säger jag att JA, jag tror att det blir svåprt att få det bra.
Om man har bra trummis, know how etc etc etc så kanske man kan få till ett strålande trumsound i hans lilla rum. Ganska begränsat, dock , om än bra.
Om han I N T E har dom sakerna ovan så föreslår jag att han absolut mikar efter bästa förmåga och spelar in så mycket han vill OCH om det inte låter a million dollars , vilket jag misstänker att det inte kommer att göra ("Jag är en glad amatör…") så finns ett sätt att hjälpa sej själv….
Var det otrevligt? =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av strummer »

Det som är så jäkla praktiskt med trigger är ju att OM man vid muxning inser att något inte går att få till som man vill är det oftast inte svårare än att hitta lite "det" och smyga in det jämte den vanliga trumman.
Klart det är kul med både superdyra massormickar och enmicksinspelning, men som amatör föröker jag undvika att begränsa mig mer än.jag måste vid inspelningen.
Tycker såna här trådar är intressanta:-)
2 akg c214 OH
1 senngeiser 902
3 sennheiser 904
2 sm57
Och så gärna ett par ambiencemickar, men det är utanför min budget just nu:-)
Med detta spelas trummor in i stora som små rum, och det brukar funka. Viktigast på min superamatörnivå är att båda OH sitter lika långt från virveln och är vinklade rätt, det tar ofta lite tid att få till just det.



Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Trummor i litet! rum

Inlägg av Jan Hellman »

strummer skrev:Viktigast på min superamatörnivå är att båda OH sitter lika långt från virveln och är vinklade rätt, det tar ofta lite tid att få till just det.
Det där är en mickteknik som mer ofta används live i jazz-sammanhang och då utan närmickar på pukor och virvel. Tanken är att ta upp hela trumsetet och att det inte ska bli något fasfel i virveln. Jag använder vanligtvis inte OH-mickarna på det sättet vid inspelning. Jag närmickar pukor + virvel. Och riktar OH-mickarna XY och försöker få cymbalerna att låta bra mer än pukor + virvel. Jag brukar skära en del i botten/mellanregister för att få bort pukor/virvel och för att få fokus på dom frekvenser där cymbalerna ligger. Så jag brukar inte använda OH-mickarna på samma sätt som du gör.

Det finns en orsak till att man mickar cymbaler ovanifrån. Höga frekvenser stiger och låga frekvenser sjunker. Ett intressant knep är att höja eller sänka ambience-mickarna för att hitta "sweetspot" där man tycker att hela trumsetet låter bäst. Det kan skilja ganska mycket i ljud om man höjer/sänker mickarna lite beroende på hur mycket diskat/bas man vill ha i ljudet.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Trummor i litet! rum

Inlägg av strummer »

Jan Hellman skrev:
strummer skrev:Viktigast på min superamatörnivå är att båda OH sitter lika långt från virveln och är vinklade rätt, det tar ofta lite tid att få till just det.
Det där är en mickteknik som mer ofta används live i jazz-sammanhang och då utan närmickar på pukor och virvel. Tanken är att ta upp hela trumsetet och att det inte ska bli något fasfel i virveln. Jag använder vanligtvis inte OH-mickarna på det sättet vid inspelning. Jag närmickar pukor + virvel. Och riktar OH-mickarna XY och försöker få cymbalerna att låta bra mer än pukor + virvel. Jag brukar skära en del i botten/mellanregister för att få bort pukor/virvel och för att få fokus på dom frekvenser där cymbalerna ligger. Så jag brukar inte använda OH-mickarna på samma sätt som du gör.

Det finns en orsak till att man mickar cymbaler ovanifrån. Höga frekvenser stiger och låga frekvenser sjunker. Ett intressant knep är att höja eller sänka ambience-mickarna för att hitta "sweetspot" där man tycker att hela trumsetet låter bäst. Det kan skilja ganska mycket i ljud om man höjer/sänker mickarna lite beroende på hur mycket diskat/bas man vill ha i ljudet.
jag upplever att det är enklare att få rejäl bredd på trumsetet på så vis:-)
men om man kör dem korsade bör man väl ändå bry sig om avstånd till virveln, eller? har inte testat att med vilje ha olika avstånd, kanske ska prova...

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Sv: Trummor i litet! rum

Inlägg av Jan Hellman »

strummer skrev:jag upplever att det är enklare att få rejäl bredd på trumsetet på så vis:-)
men om man kör dem korsade bör man väl ändå bry sig om avstånd till virveln, eller? har inte testat att med vilje ha olika avstånd, kanske ska prova...
Någon jätteskillnad i avstånd blir det ju inte men med närmick OCH OH i stereo riktat mot virveln så kan det bli fasstrul. Så jag kör XY riktat mot cymbalerna istället. Och närmickade pukor och virvel. Sen skär jag botten i OH-mickarna. I och för sig hyfsat enkelt att lösa fasstrul med pluggar eller i bordet men jag försöker att undvika problemet från början.
Skriv svar