Live-inspelning?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
j-groove
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 15 dec 2010, 23:31
Ort: Stockholm

Live-inspelning?

Inlägg av j-groove »

Hej, för kunna promota oss lite och har något att hänvisa till när vi ska boka spelningar vill vi göra en live-inspelning. Frågan är hur man bäst går till väga då cashen är väldigt begränsad. Ska vi spela in ljudet direkt från mixerbordet och synka med en inspelning eller vad är bäst att göra? Tacksam för tips! Budget på 2000-2500:-
BTW vi befinner oss i Stockholm om det är till någon hjälp.
Music Man Bongo 4 HH -08
Fender Std Jazzbas USA -10
Fender Kingman -15
Zon Sonus 4 BG när tillfälle ges
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Live-inspelning?

Inlägg av Jan Hellman »

Det där är svårt..... Det jag själv skulle göra är att försöka boka ett gig på ett ställe där ni kan tappa separata signaler från varje ljudkälla från mixerbordet, göra en ORDENTLIG soundcheck och sedan mixa hemma när ni fått filerna. Ta till Gandhi´s favorittrick och trigga trumkanalerna och lägga om det som behöver läggas om...... Det är nog vad jag skulle gjort om ni har en vettig dator själva med vettig programvara. Alternativt lämna iväg mixen till någon som är bra. Väldigt begränsad budget dock vilket kan vara ett problem om man vill att någon annan ska mixa. 2.500:- kommer man vanligtvis inte så långt med.....

Allt gott. //J
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Live-inspelning?

Inlägg av blackparkas »

Hyra/Låna ett Presonus-bord som man kan tappa livespåren rätt enkelt ifrån?
Då har man i alla fall separata spår som man kan göra vad man vill med sedan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:54
Ort: Örsundsbro, Uppland

Re: Live-inspelning?

Inlägg av Pulse »

Jag kör med Presonus 24 kanaliga bord rakt in i logic. Skulle kunna vara er behjälpliga med en inspelning i er replokal om det skulle vara intressant.
Kanske inte blir helt live då men större chans till omtagningar.
Mvh
Pulse
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Live-inspelning?

Inlägg av GandhiMK2 »

Pulse skrev:Jag kör med Presonus 24 kanaliga bord rakt in i logic. Skulle kunna vara er behjälpliga med en inspelning i er replokal om det skulle vara intressant.
Kanske inte blir helt live då men större chans till omtagningar.
Mvh
Pulse
DÄR har du den bästa lösningen! Precis den jag tänkte föreslå,faktiskt. :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
j-groove
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 15 dec 2010, 23:31
Ort: Stockholm

Re: Live-inspelning?

Inlägg av j-groove »

Tack för svaren!
Ja det kanske slutar med att vi får köra någon replokals variant, då blir det ju garanterat bättre. Får testa att köra live-versionen först då det är det vi vill ha, och funkar inte det så får vi gå vidare. Jag återkommer gärna till dig Pulse om det blir aktuellt.
Music Man Bongo 4 HH -08
Fender Std Jazzbas USA -10
Fender Kingman -15
Zon Sonus 4 BG när tillfälle ges
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Live-inspelning?

Inlägg av Mc Green »

Vi har spelat in flera gånger med ett enkelt Phonic Helixboard bord, fungerar hyfsat. Man får gejta en hel del sen när man sitter med riktiga monitorer och ibland har jag bytt ut ngn baskagge och virvel, men det är väl mest lathet.....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:54
Ort: Örsundsbro, Uppland

Re: Live-inspelning?

Inlägg av Pulse »

Visst :) bara att hojta till.
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Re: Live-inspelning?

Inlägg av a-row »

Budgetversion är att tappa mixerbordet samt lägga till ett par publik/rums-mickar på egna kanaler som ni sen kan mixa som ni känner för.

med mer pengar så kan ni splita och tappa alla kanaler direkt som hellman föreslog, antingen gör ni detta med en analog-splitbox eller har ni tillgång till modernt digitalt mixerbord så finns det andra lösningar som till exempel Dante.

https://www.audinate.com/products/softw ... -soundcard" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Live-inspelning?

Inlägg av GandhiMK2 »

a-row skrev:Budgetversion är att tappa mixerbordet samt lägga till ett par publik/rums-mickar på egna kanaler som ni sen kan mixa som ni känner för.

med mer pengar så kan ni splita och tappa alla kanaler direkt som hellman föreslog, antingen gör ni detta med en analog-splitbox eller har ni tillgång till modernt digitalt mixerbord så finns det andra lösningar som till exempel Dante.

https://www.audinate.com/products/softw ... -soundcard" onclick="window.open(this.href);return false;
Som sagt...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Live-inspelning?

Inlägg av Jan Hellman »

Flera ställen här i Stockholm har köpt in Presonus digitalbord. Funkar guldfisk att köra ut separata kanaler + två publikmickar till hårddisk.
j-groove
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 15 dec 2010, 23:31
Ort: Stockholm

Re: Live-inspelning?

Inlägg av j-groove »

Några tips på ställen som man kan ta kontakt med?
Music Man Bongo 4 HH -08
Fender Std Jazzbas USA -10
Fender Kingman -15
Zon Sonus 4 BG när tillfälle ges
Skriv svar