Råd och frågeteckan om Preamp?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Mikebas
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 apr 2013, 10:35

Råd och frågeteckan om Preamp?

Inlägg av Mikebas »

Hej gott folk!

Erfaren basist men relativt oerfaren när det kommer till hemma-studio inspelningar.
Just nu kör jag basen rakt in i mitt Saffire Pro 40, som har inbyggd preamp, in i Cubase och lägger därefter på någon halvtråkig förstärkare-simulator.
Är väl lite si så där nöjd med ljudet, känner att det blir en ganska tråkig och oinspirerande ljudbild.
Kom på tanken med en bas preamp (tanken är väl rackbaserad främst) men insåg att jag har väldigt dålig koll.

Vad skall jag använda den till?
Inspelning (...) av diverse genrer samt övning. Känner mig inte i behov av någon när jag kör live just nu, men om ni har något som ni tokrekommenderar så lyssnar jag gärna!

Första jag läst lite om Tech 21 VT Bass Rack, men har aldrig själv testat på den. Åsikter?
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Råd och frågeteckan om Preamp?

Inlägg av eeakga »

Du har ingen basstärkare med line-utgång? Då kan du ju använda preampen i den.
Så gör jag inland, och det brukar funka bra.
Mikebas
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 apr 2013, 10:35

Re: Råd och frågeteckan om Preamp?

Inlägg av Mikebas »

eeakga skrev:Du har ingen basstärkare med line-utgång? Då kan du ju använda preampen i den.
Så gör jag inland, och det brukar funka bra.
Absolut, har en Gallien Krueger 2001RB. Den står dock i replokalen som är en 3mil bort.
Har inte möjlighet att ta hem dem fram och tillbaka så ofta så som jag skulle vilja om jag hade kört på den lösningen!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Råd och frågeteckan om Preamp?

Inlägg av bjelkeman »

Varför rackbaserat främst?

Har du provat några bass amp plugins för Cubase? Som Ampeg SVX http://www.soundonsound.com/sos/nov06/a ... pegsvx.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller kanske Softtube http://www.softube.com/index.php?id=bar" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet inte själv hur de är, men man kan prova innan man köper.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4723
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Råd och frågeteckan om Preamp?

Inlägg av strummer »

jag använder antingen en Radial BassBone, en Cali76 eller Mesa WB och tar signalen därifrån, låter jättemycket bättre än att sätta in kablen i ljudkortet.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Råd och frågeteckan om Preamp?

Inlägg av Aslan »

Använder Mesa Walkabout eller VT Bass DI. Funkar kalas!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Råd och frågeteckan om Preamp?

Inlägg av HellMek »

bjelkeman skrev:Varför rackbaserat främst?

Har du provat några bass amp plugins för Cubase? Som Ampeg SVX
Jag använder IK multimedias pluggar (amplitube), och har kommit fram till att deras GK låter bättre än allt annat som finns i amplitube. Riktigt bra även om jag pluggar direkt i ljudkortet. Men det blir strået vassare om jag kör via min Hartke VXL och kör DI ut från den. Jag använder även en limiter i cubase på basens ingång för att få en jämnare och högre signal.

Knep nummer 2 är att spela in 2 basar och panorera ut dem, blir genast fylligare ljud. Att klona första spåret blir inte samma sak ;)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Skriv svar