ProTools + Windows 8?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

ProTools + Windows 8?

Inlägg av bt »

Jag har äntligen köpt ny dator och bestämde mig i all hast för att lära mig windows 8. Sen kom jag på att min Mbox mini med PT LE som kördes på XP antagligen inte kommer att funka alls i nya datorn...

Har kollat runt lite och enda versionen jag hittat som ska funka med W8 är PT 11. Den kostar ca 4700:- hos tysken och det känns lite mycket när jag bara ska sitta och lira in låtidéer hemma.

Finns det äldre versioner som kan uppdateras till att funka? Eller har nån tips på andra program? Har kollat in Presonus gratisversion som hastigast, är det väldigt olikt protools i utförande?




bas
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: ProTools + Windows 8?

Inlägg av kjello »

Jag tycker Reaper funkar riktigt bra, till både PC och Mac. Gratis är det också :)
Bara att ladda hem och testa! http://www.reaper.fm/download.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: ProTools + Windows 8?

Inlägg av HellMek »

kjello skrev:Jag tycker Reaper funkar riktigt bra, till både PC och Mac. Gratis är det också :)
Bara att ladda hem och testa! http://www.reaper.fm/download.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta ska minsann jag testa! Men helt gratis verkar det inte vara.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
kjello
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:32

Re: ProTools + Windows 8?

Inlägg av kjello »

HellMek skrev:
kjello skrev:Jag tycker Reaper funkar riktigt bra, till både PC och Mac. Gratis är det också :)
Bara att ladda hem och testa! http://www.reaper.fm/download.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta ska minsann jag testa! Men helt gratis verkar det inte vara.
Jag har använt det länge iaf, det enda som kommer upp är en ruta där man får vänta några sekunder innan programet startar. Så trycker du på en knapp där det typ står, jag testar fortfarande. Så dom vill ju såklart att man ska köpa det, men man får använda det gratis om man vill!
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: ProTools + Windows 8?

Inlägg av HellMek »

kjello skrev:
HellMek skrev:
kjello skrev:Jag tycker Reaper funkar riktigt bra, till både PC och Mac. Gratis är det också :)
Bara att ladda hem och testa! http://www.reaper.fm/download.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta ska minsann jag testa! Men helt gratis verkar det inte vara.
Jag har använt det länge iaf, det enda som kommer upp är en ruta där man får vänta några sekunder innan programet startar. Så trycker du på en knapp där det typ står, jag testar fortfarande. Så dom vill ju såklart att man ska köpa det, men man får använda det gratis om man vill!
Aha, då förstår jag :) Det var dock avsevärt billigare än Cubase och Pro Tools. Har länge kört Cubase men tycker dokumentation och manualer suger. Stöter ofta på trubbel som kan innebära timmars googlande. Kan inte förvänta mig support av Steinberg heller av vissa skäl ;) Pro Tools har jag däremot en fri variant av som medföljde mitt ljudkort, men jag har aldrig blivit kompis med programmet och mitt ljudkort och programmet verkar hata varandra trots att dom levererades tillsammans!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: ProTools + Windows 8?

Inlägg av HellMek »

Nu har jag provat Reaper lite lätt. Enkelt att komma igång med. Inte som med Cubase där jag fått felsöka i en vecka för att metronomen vägrar funka.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Skriv svar