kalibrera bandspelare

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
noise
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 23:54
Ort: Säter

kalibrera bandspelare

Inlägg av noise »

någon som vet någon som kan kalibrera (bias, eq m.m) en gammal tascam msr-16? tascams 16kanaliga 1/2" maskin från sent 80tal. Bild
grecobacker, Gibson Eb3 -66, Fender Mustang bass -68, Baldwin(burns) jazz bass -67? eller nått, Falcon P-bas, Framus star-bass-65, hagström KENT2 bas, höfner 500/1 -66, vox phantom, hagström concord -68 + diverse trevliga skrotbasar från 60-70tal.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av Jan Hellman »

noise skrev:någon som vet någon som kan kalibrera (bias, eq m.m) en gammal tascam msr-16? tascams 16kanaliga 1/2" maskin från sent 80tal. Bild
Inte i Säter men i Stockholm vet jag flera som kan kalibrera bandare. Dom jobbar över lag som service tekniker så dom tar betalt. Men här är en länk med info om hur man gör.....

http://www.electricalaudio.com/phpBB/vi ... f=5&t=2402

Hojta om du har behov av någon Stockholms-baserad...... Det svåraste nu för tiden är egentligen att få tag på ett kalibreringsband om du inte redan har det till din maskin.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av GandhiMK2 »

med enorm risk för att trampa folk på tårna nu men....VARFÖR slösa tid och pengar på att skak liv i en bandspelare av , väl , inte den ALLRA bästa kvalitet istället för att göra musik?
Är själva resan viktigare än ATT och resultatet?
I just don't really get it...Men det är ju jag, det... Sofo-Hipster-musik-inspelning? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av Nyasu »

Det är möjligt att de i första hand ska ha den till att digitalisera material som redan är inspelat, men vad vet jag.
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av Jan Hellman »

Det finns många anledningar till att hålla liv i en gammal rullbandare. Förutom att det är jävligt coolt, då....
Användarvisningsbild
noise
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 23:54
Ort: Säter

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av noise »

Jan Hellman skrev:
Inte i Säter men i Stockholm vet jag flera som kan kalibrera bandare. Dom jobbar över lag som service tekniker så dom tar betalt. Men här är en länk med info om hur man gör.....

http://www.electricalaudio.com/phpBB/vi ... f=5&t=2402

Hojta om du har behov av någon Stockholms-baserad...... Det svåraste nu för tiden är egentligen att få tag på ett kalibreringsband om du inte redan har det till din maskin.
vad är det ungefär för pengar det handlar om?
har ett 1/2" testband jag fick med en TEAC 80-8 vet inte om det funkar i min 16kanalare...
egentligen är jag sugen på att testa själv men finns det någon som kan göra det för en inte allt för smärtsam summa så vore det bättre.
grecobacker, Gibson Eb3 -66, Fender Mustang bass -68, Baldwin(burns) jazz bass -67? eller nått, Falcon P-bas, Framus star-bass-65, hagström KENT2 bas, höfner 500/1 -66, vox phantom, hagström concord -68 + diverse trevliga skrotbasar från 60-70tal.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av Jan Hellman »

noise skrev:
Jan Hellman skrev:
Inte i Säter men i Stockholm vet jag flera som kan kalibrera bandare. Dom jobbar över lag som service tekniker så dom tar betalt. Men här är en länk med info om hur man gör.....

http://www.electricalaudio.com/phpBB/vi ... f=5&t=2402

Hojta om du har behov av någon Stockholms-baserad...... Det svåraste nu för tiden är egentligen att få tag på ett kalibreringsband om du inte redan har det till din maskin.
vad är det ungefär för pengar det handlar om?
har ett 1/2" testband jag fick med en TEAC 80-8 vet inte om det funkar i min 16kanalare...
egentligen är jag sugen på att testa själv men finns det någon som kan göra det för en inte allt för smärtsam summa så vore det bättre.
Ingen aning om vad det kostar tyvärr. Dom två gånger jag själv gjort det på min bandare har den samtidigt renoverats så kostnaden för själva kalibreringen har varit inbakad i en totalsumma. Det tar vanligtvis inte så himla lång tid att göra om man vet hur man gör men ditt problem är att det troligtvis inte finns någon i krokarna som gör detta. Jag bor i Stockholm där det finns flera servicetekniker. Det är 20 mil till Säter om jag inte minns helt fel så 40 mil i reseersättning + jobb. Det bör räcka med en dag för resa t/r och kalibrering. 5 - 6 timmar i bil + ett par/tre timmar till kalibrering. Räkna med någonstans runt 6 - 8.000:- + moms. Om jag får gissa.

Om du ska göra en fullständig genomgång/kalibrering av bandaren skulle jag hyra in någon att göra jobbet men om jag vore dig så skulle jag göra ett försök själv först. Och göra det viktigaste vad det gäller kalibreringen. Man kan inte ha sönder något. Om du har ett kalibreringsband så behövs ett oscilloskop och några små skruvmejslar så att du kan ställa vinkeln på huvudena. Inte mycket som krävs i materielväg. Man läser av frekvenserna från kalibreringsbandet med oscilloskopet. Här är en bra länk om hur det går till i praktiken.....:

http://www.hmaudio.se/band/rull/rull02.htm

Läs igenom, fundera om du tror att du klarar det och återkom om du vill ha några namn. OM du ska hyra in någon så tror jag att du ska räkna med att det kommer gå lös på mellan 6 och 8 tusen. Men det bästa är att fråga en tekniker vad det kommer gå på. Och det KAN ju vara så att det behövs bytas lite delar när man ändå är igång. Gummidelar och annat. Och då måste han ha med sig reservdelar. Annars får han komma tillbaka och då blir det betydligt dyrare då resan kostar en hel del i ekvationen..... ;)

Tjo!

//J
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av strummer »

GandhiMK2 skrev:med enorm risk för att trampa folk på tårna nu men....VARFÖR slösa tid och pengar på att skak liv i en bandspelare av , väl , inte den ALLRA bästa kvalitet istället för att göra musik?
Är själva resan viktigare än ATT och resultatet?
I just don't really get it...Men det är ju jag, det... Sofo-Hipster-musik-inspelning? ;-)
Som nybliven ägare till ett Denon DRM-800A (ja ett kassettdäck:D), liksom vårdare av en Fostex A-8 och lite annan gammaldags ljudutrustning känner jag mig manad att svara, för egen del såklart:

Det handlar dels om att rädda gamla synder (liveinspelningar från 70-talet, studiogrejer från 80-talet...) genom att digitalisera dem, och dels om känslan av att hålla på och pilla med de här prylarna vi (eller i alla fall jag) drömde om när jag var ung, men som jag absolut inte hade råd till på den tiden. Lite meditativt, i alla fall för mig, att pyssla med gammalt mög:)
Skulle väldigt gärna vilja ha en tascam 244, men de är alldeles för dyra idag.
Spela inpå riktigt med äkta band orkar jag dock inte alls, jag tycker (säkert fel...) att Slates VTM är sjukt bra på att likna band, så den använder jag:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av Dansk_se »

Har du kollat med Brusen i Borlänge?
Bas.
Användarvisningsbild
noise
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 23:54
Ort: Säter

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av noise »

brusen? låter bekant vem är det?
grecobacker, Gibson Eb3 -66, Fender Mustang bass -68, Baldwin(burns) jazz bass -67? eller nått, Falcon P-bas, Framus star-bass-65, hagström KENT2 bas, höfner 500/1 -66, vox phantom, hagström concord -68 + diverse trevliga skrotbasar från 60-70tal.
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av Dansk_se »

Peo Brus. Han har Haga Ljud mitt emot Tempo på Hagalund. Han brukar kunna fixa det mesta
Bas.
Användarvisningsbild
noise
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 23:54
Ort: Säter

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av noise »

ja han :) tack!
grecobacker, Gibson Eb3 -66, Fender Mustang bass -68, Baldwin(burns) jazz bass -67? eller nått, Falcon P-bas, Framus star-bass-65, hagström KENT2 bas, höfner 500/1 -66, vox phantom, hagström concord -68 + diverse trevliga skrotbasar från 60-70tal.
Användarvisningsbild
noise
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: fre 11 jul 2008, 23:54
Ort: Säter

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av noise »

testade att kalibrera min ena TEAC 80-8 idag och det gick iaf fint :) ungefär som att stämma en gitarr fast under en lite längre tid.
grecobacker, Gibson Eb3 -66, Fender Mustang bass -68, Baldwin(burns) jazz bass -67? eller nått, Falcon P-bas, Framus star-bass-65, hagström KENT2 bas, höfner 500/1 -66, vox phantom, hagström concord -68 + diverse trevliga skrotbasar från 60-70tal.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av Jan Hellman »

noise skrev:testade att kalibrera min ena TEAC 80-8 idag och det gick iaf fint :) ungefär som att stämma en gitarr fast under en lite längre tid.
Coolt. Bra gjort! Helt rätt! :)
Kaha
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 14 mar 2014, 19:18

Re: kalibrera bandspelare

Inlägg av Kaha »

Jan Hellman skrev:
noise skrev:testade att kalibrera min ena TEAC 80-8 idag och det gick iaf fint :) ungefär som att stämma en gitarr fast under en lite längre tid.
Coolt. Bra gjort! Helt rätt! :)
+1

Skaffa gärna en Service Manual (brukar finnas på nätet) för att få tillverkarens beskrivning av hur kalibreringen skall göras.
Det elektriska (bias frekvens och nivå etc) brukar vara hyggligt enkelt, det mekaniska (inkl bandspänning etc) är oftast lite mer komplicerat och kräver specialinstrument.
Skriv svar