Musikskaparprogram

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Musikskaparprogram

Inlägg av Tripod »

Min "presumtivsvärdotter" sysslar en del med musik och vill nu börja spela in hemma och har ingen erfarenhet. Så nu undrar jag vad man kan rekommendera för program.

Hon har pc och vill i första hand ha ett gratisprogram, om det nu alls finns några användbara sådana. I andra hand ett mycket billigt program. Proffsprogrammen är alltså helt uteslutna.

Själv kan jag bara rekommendera saker från Mac-världen, och det är ju inte möjligt i hennes fall.

Nu kommer ny info: Det handlar mer om att virtuellt skapa musiken på datorn. Men det vet jag ingenting om. Då behövs väl en bra synth (mjukvarusynth?) och en massa saker som varken hon eller jag vet något om?

Tips?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Musikskaparprogram

Inlägg av eeakga »

Det enda jag kan tipsa om är Reason, som ju är ett populärt och bra program för att skapa musik helt datorbaserat, men det är ju tyvärr långt ifrån gratis.

Finns annars (minst) en webbaserad programvara som är gratis, som jag lekte lite med för ett bra tag sedan. Har inte testat på ett tag nu, men kan ju vara värt ett försök. Den finns här:
http://www.audiotool.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Re: Musikskaparprogram

Inlägg av Blackfingers »

FL studio är tokbra, men långt ifrån gratis. Googla på antingen det eller reason och skriv free (eller cheap) alternative.
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Re: Musikskaparprogram

Inlägg av Blackfingers »

Eller googla garageband pc.
Fender Vintera 70s Jazz
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Musikskaparprogram

Inlägg av Kurisawa »

Reaper är väl gratis? Vet dock inte om det är så bra för syntmusik
bjoel
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 03 dec 2008, 21:47

Re: Musikskaparprogram

Inlägg av bjoel »

Kurisawa skrev:Reaper är väl gratis? Vet dock inte om det är så bra för syntmusik
Det går att göra gratis och obegränsat, men ska man använda det som amatör kostar det $60, dvs drygt 400 spänn.

Det hanterar MIDI och mjukvarusyntar riktigt bra, tycker jag. Men jag har inte erfarenhet av så mycket annat. :)

Iochmed att det är gratis att prova är det ju enkelt att testa: http://www.reaper.fm/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Musikskaparprogram

Inlägg av inber »

Jag har tankat ner Reaper för att utvärdera det. Verkar ha allt. Prislappen är löjligt låg. Sen har ju Steinberg två olika instegsprogram som är billiga - Cubase Elements och Sequel. Båda kostar runt 600 spänn. Har inte kört något av dem själv, men jag tankade ner och provkörde när min dotter ville ha sequencer i julklapp. Elements är mest lik en vanlig sequencer, medan Sequel verkade mer vara tänkt för den som vill plocka ihop halvfabrikat och färdiga loopar.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Musikskaparprogram

Inlägg av strummer »

Man får ju ofta nån cubase gratis när man köper ljudkort osv, har tyvärr gett bort de jag haft men nån borde väl ha nåt liggande?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Musikskaparprogram

Inlägg av macahan »

Presonus studio one kanske?
Skriv svar