Om de färdiga förstärkarna i logic x

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av James Bond »

Jag skaffade mig logix x i går. Trevligt program, särskilt för mig som har använt garageband.
Spelar in genom en ebs microbass ii och alva nanoface.

De nya förstärkarsimulatorerna är ju ett stort steg framåt. Men är de inte väl brusiga? T.ex. fliptop-simulatorn har ett störigt litet högfrekvent iiiii, och flera andra stärkare brusar rejält. Jag förstår att avsikten är att ge trogna simulatorer. Jag hade hellre haft ett tystare grundljud, och en volymratt med "korrekt" brus/biljud. De här ljuden är så kraftiga att jag vill filtrera bort de. Vad är er syn på det här?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av Eagle Hazze »

Ok de är lika brusiga som vissa av simulatorerna i Garageband, tycker det är lite för nördigt och irriterande. I Garageband så är de på gränsen till oanvändbara då jag måste använda brusfilter på stärkarna som reagerar för långsamt. Det hade varit bra om man kunde välja att stärkarna ska producera brus eller inte. det är digitalt och vi lever i rymdåldern så det borde gå att fixa.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av Jan Hellman »

Personligen tycker jag att det blir för sterilt och tråkigt utan brum och brus i pluggar. Brum och brus limmar ihop ljudbilden. Det är givetvis bra om det går att stänga av men jag ser det inte som ett problem utan mer som en nödvändighet att även pluggar likt sina förlagor faktiskt brummar och brusar.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av Eagle Hazze »

Håller med, men en on/off hade suttit fint.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av Jan Hellman »

Sen kan jag väl också säga att det inte alltid är Logic´s förstärkaremulatorer som skapar allt brum och brus. Dåliga line-boxar/ingen linebox, dåligt skärmad sladd, störkällor i det rum man sitter och jobbar kan göra att gitarren själv plockar upp brum och brus i högre utsträckning och att detta hamnar på inspelning. Ljus kopplat till en dimmer, lysrör, CRT monitorer, kylskåp kopplat till samma grupp etc kan skapa störningar. Som förstärks av förstärkarpluggen. Så det kan finnas orsak att kolla upp störkällor där man sitter och jobbar om brum och brus är så pass starkt att det är ett problem..... Ett litet tips bara......
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av basmartin »

Ja, jag har inte den typen störningar i mitt Logic.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av James Bond »

Helt korrekt att man måste vara noggrann med närmiljön. Men i mitt fall handlar det inte om störningar som kommer från "oren" ström. Pluggarna är väl bra, men jag stör mig på flera inbyggda missljud.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av James Bond »

Ja men hallå! Nu hittade interfacet där jag kan laborera med basförstärkare, högtalare och mikar. Det visar sig att den pre-settade fliptopsimulatorn mixade in från en "line-box" och det är den som ger ett svagt tjut. Jag kan helt enkelt stänga av mixen med line och bara ta soundet från förstärkaren - och vips låter det mycket bättre. Eller sätta en HP-cut på lineboxen.

Jag tror det finns hopp, det är nog bara jag som inte greppat alla möjligheter med nya logic :oops:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av Jan Hellman »

James Bond skrev:Ja men hallå! Nu hittade interfacet där jag kan laborera med basförstärkare, högtalare och mikar. Det visar sig att den pre-settade fliptopsimulatorn mixade in från en "line-box" och det är den som ger ett svagt tjut. Jag kan helt enkelt stänga av mixen med line och bara ta soundet från förstärkaren - och vips låter det mycket bättre. Eller sätta en HP-cut på lineboxen.

Jag tror det finns hopp, det är nog bara jag som inte greppat alla möjligheter med nya logic :oops:
Det finns många möjligheter till felkällor. Ibland är det arbetsmiljön, ibland är det utrustningen, ibland är det en själv som inte lärt sig än. Bra prylar, en fungerande arbetsmiljö vad det gäller störkällor och annat samt kompetens/erfarenhet är en bra kombination. Men det är det som är det fina i kråksången. Det är kul att lära sig! Och vi har alla saker att lära oss! :)

Kul att du hittade felkällan. Jag vart tvungen att dra iväg men det var detta jag tänkte skriva om i nästa post. Det finns en hel del "under huven" på många pluggar som gör att man kan få det att låta riktigt bra. Det gäller bara att man ska hitta spaken för att få upp huven..... :lol:

Logic X i sig brydde mig REJÄLT när jag skaffade det. Kom från Logic 6 - 9 och efter att ha installerat X vart jag helt konfys. Det gick knappt att göra någonting av det man behöver som lite mer avancerad användare i jämförelse med 9 och jag kände att programmet var helt värdelöst och totalt oanvändbart och mer kändes som Garageband Pro (om ens det) och inte som Logic Pro X. Jag var OTROLIGT missnöjd. Tills jag satte mig ner och funderade lite, sökte runt på nätet och blev medveten om att dom gömt alla avancerade funktioner. Om man inte "låste upp" dessa funktioner under Inställningar i programmet så syntes dom inte. Dom existerade inte. Men, vips, genom att ha klivit in och låst upp dom avancerade funktionerna så kände man igen sig och helt plötsligt gick det att jobba med programmet. Och jag blev väldigt förtjust i Logic X. Men fram tills dess tänkte jag: -"VAFAAN har ni GJORT!!!!!" :lol: :lol:

Bara för att man jobbat länge och tror sig ha koll så innebär inte det att man inte har saker att lära. Eller att man inte gör bort sig ibland. Mest hela tiden, faktiskt, för att vara ärlig..... :lol: :lol:

//J
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av Eagle Hazze »

Då finns det hopp för X
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av James Bond »

Tack Jan för fina tips!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av Eagle Hazze »

Jan Hellman skrev:Sen kan jag väl också säga att det inte alltid är Logic´s förstärkaremulatorer som skapar allt brum och brus. Dåliga line-boxar/ingen linebox, dåligt skärmad sladd, störkällor i det rum man sitter och jobbar kan göra att gitarren själv plockar upp brum och brus i högre utsträckning och att detta hamnar på inspelning. Ljus kopplat till en dimmer, lysrör, CRT monitorer, kylskåp kopplat till samma grupp etc kan skapa störningar. Som förstärks av förstärkarpluggen. Så det kan finnas orsak att kolla upp störkällor där man sitter och jobbar om brum och brus är så pass starkt att det är ett problem..... Ett litet tips bara......
Det kan vara ett problem säkert i Logic med kringutrustning, i lillebrorsan Garageband så får man fetbrus utan något inkopplat av ljudkort eller liknande. Jag har testat för att utesluta att kringutrustning skapar brus.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av bjelkeman »

Eagle Hazze skrev:
Jan Hellman skrev:Sen kan jag väl också säga att det inte alltid är Logic´s förstärkaremulatorer som skapar allt brum och brus. Dåliga line-boxar/ingen linebox, dåligt skärmad sladd, störkällor i det rum man sitter och jobbar kan göra att gitarren själv plockar upp brum och brus i högre utsträckning och att detta hamnar på inspelning. Ljus kopplat till en dimmer, lysrör, CRT monitorer, kylskåp kopplat till samma grupp etc kan skapa störningar. Som förstärks av förstärkarpluggen. Så det kan finnas orsak att kolla upp störkällor där man sitter och jobbar om brum och brus är så pass starkt att det är ett problem..... Ett litet tips bara......
Det kan vara ett problem säkert i Logic med kringutrustning, i lillebrorsan Garageband så får man fetbrus utan något inkopplat av ljudkort eller liknande. Jag har testat för att utesluta att kringutrustning skapar brus.
Vad är det för Mac dator och hur gammal är den? Jag har en Mac Pro från 2006 som är dåligt skärmade/jordad eller något, en MacBook Air med samma ljudkort har inte samma problem.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Om de färdiga förstärkarna i logic x

Inlägg av Jan Hellman »

James Bond skrev:Tack Jan för fina tips!
Det var lite! Och det är därför vi är här! För att dela med oss av tankar, tips och erfarenheter! :tummenupp:
Skriv svar