Atlantis/Metronom-studion

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Atlantis/Metronom-studion

Inlägg av hitman »

Hade ett ärende förbi härom veckan och fick titta in i denna legendariska studio. Om jag inte är felunderrättad så har Pugh, Led Zeppelin och Abba spelat in där? Vilken makalös atmosfär!

Om jag någon gång blir upptäckt :vinkar: skall jag spela in mitt debutalbum där...
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Atlantis/Metronom-studion

Inlägg av Basmagnus »

Fantastiskt ställe! Spelade in en platta (som aldrig blev nåt) som Benny Andersson proddade där för typ 8 år sen. Han berättade en massa ABBA-historik typ "där är flygeln vi använde på Dancing Queen" och "där är marimban på Mamma Mia", galet!
Sen spelade vi in allt live och han själv var med och spelade. Fantastiskt kul att ha fått vara med om!
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Atlantis/Metronom-studion

Inlägg av Danny »

Fast studion har ju flyttat från fridhemsplan till vart den ligger nu? Tror den låg där Sats ligger nu precis vid bron. Och hette den inte polarstudion då?

Hmm mitt minne sviker mig.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Atlantis/Metronom-studion

Inlägg av GandhiMK2 »

Du blandar ihop det.
Atlantis är alantis och POLAR VAR Polar…
Polar var grymt. Speciellt 1'an i bottenvåningen. Glad att ha fått hänga där innan det blev gym.
Sorgligt…
Gillade Europafilm också.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Atlantis/Metronom-studion

Inlägg av Danny »

GandhiMK2 skrev:Du blandar ihop det.
Atlantis är alantis och POLAR VAR Polar…
Polar var grymt. Speciellt 1'an i bottenvåningen. Glad att ha fått hänga där innan det blev gym.
Sorgligt…
Gillade Europafilm också.
Ah det var det jag misstänkte. Men visst var det i Polar som Zeppelin spelade in In through the out door?

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Atlantis/Metronom-studion

Inlägg av GandhiMK2 »

Danny skrev:
GandhiMK2 skrev:Du blandar ihop det.
Atlantis är alantis och POLAR VAR Polar…
Polar var grymt. Speciellt 1'an i bottenvåningen. Glad att ha fått hänga där innan det blev gym.
Sorgligt…
Gillade Europafilm också.
Ah det var det jag misstänkte. Men visst var det i Polar som Zeppelin spelade in In through the out door?

/D
Säkert. Zeppelin var där iaf.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar