Vi lever i en konstig tid......

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av Jan Hellman »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mDZcz-V29_M[/youtube]

Bra dokumentär som ger en bra bild av hur seriösa musiker/artister ser på ljudkvalitet och hur vi konsumerar musik idag. Förr om åren, när jag växte upp, la man ner tid på att göra bland-kassett-taper och sen lyssnade man på sin favoritmusik i sin Walkman. Det krävde att man la ner lite tid på sin musik för att kunna lyssna på den. Idag finns ALLT tillgängligt omedelbart, till och med när man är ute och promenerar på stan. Man kan välja någon annans spellista och behöver inte ens skapa egna listor/"bland-kassetter". Musik tas för givet. Och, jag har sagt detta många gånger tidigare, personligen tycker jag att MP3-filer låter PISS! Nu finns det ett alternativ för oss som bryr oss om hur det låter. Jag har nu för tiden ett WIMP Hifi-konto. Lossless. Har aldrig sett Spotify som ett alternativ ens och skulle inte ens tänka tanken att lägga en krona på Spotify och det av många anledningar. Det är storbolagen som tjänar pengar och upphovsmännen får knappt någonting alls. Och det låter PISS! Jag lägger hellre en hundring till per månad, får någonting som faktiskt låter ok och WIMP FÖRSÖKER åtminstone att fördela pengarna lite mer rättvist. Många av dom låtskrivare jag jobbar med i studion säger att dom får mer pengar från WIMP trots färre streamingar i jämförelse med Spotify. Det ska ta mig faan premieras! BORT med fusket och oärligheten.

Jag vill stödja det som stödjer musiken på ett mer ärligt sätt. I stort håller jag med om precis allt som sägs i dokumentären. Fram för bättre ljudkvalitet. Inspirera folk att skaffa lite bättre lyssningsmöjligheter i form av BRA lurar/högtalare. Det lönar sig långsiktigt. Gå inte på försäljningsknepen i butikerna där dom försöker pracka på en lurar som inte är neutrala. Ta Beats by Dr. Dre-lurarna eller Motorhead´s lurar också för den delen...... Och liknande lurar. Dom låter SKIT i jämförelse med bra, ärliga, lurar. Dom färgar ljudet rejält. Dr Dre-lurarna är säkert helt ok till hiphop men ska du helt plötsligt lyssna på klassisk eller akustisk musik så funkar det inte längre. Bättre med en neutral lur och sen kan man ändra eq-inställning i sin telefon istället om man nu helt plötsligt får för sig att man skulle vilja överdriva basfrekvenserna av någon anledning.

Hur som..... Jag håller med om det som sägs i dokumentären.

//J
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av joachime »

Jag håller inte med.
Till att börja med är det snarare en infomercial än en dokumentär, dvs syftet är att skapa nyfikenhet/intresse för Harmans produkter.
På filmens hemsida länkar man bland annat till bil-ljudanläggningen Infinity och ljudförbättraren Clari-Fi.
Billjud vet jag inte något om men clari-fi är ren ormolja.
Clari–Fi scans all types of compressed audio files for lost music details
Clari-Fi intelligently corrects waveform deficiencies based on existing music information and audio source quality
Recaptures the missing highs and lows. Restores the vocals to their natural tone. Returns to a true stereo sound. Removes unwanted distortions and artifacts.
:roll:
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Jag håller inte med.
Till att börja med är det snarare en infomercial än en dokumentär, dvs syftet är att skapa nyfikenhet/intresse för Harmans produkter.
På filmens hemsida länkar man bland annat till bil-ljudanläggningen Infinity och ljudförbättraren Clari-Fi.
Billjud vet jag inte något om men clari-fi är ren ormolja.
Clari–Fi scans all types of compressed audio files for lost music details
Clari-Fi intelligently corrects waveform deficiencies based on existing music information and audio source quality
Recaptures the missing highs and lows. Restores the vocals to their natural tone. Returns to a true stereo sound. Removes unwanted distortions and artifacts.
:roll:
Att Harman finansierat videon är en sak. Men jag håller med om det som sägs i alla fall.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av Phear »

Jah har inte sett dokumentären/reklamen, men håller med om att mp3 låter gul-vätska- strömmande-ner-i-vit-ihålig-porslinsgrej jämfört med annat som är bättre. Jag är definitivt inte analogtaliban på något sätt men en gång för länge sen lyssnade jag igenom gamla kassettband och hittade ett med en kopia av Entombeds bästa skiva. Kom på mig själv att digga med till jag tänkte: jag har ju skivan på cd... Så jag slog igång cd:n och blev förvånad över att musiken inte engagerade mig alls på cd jämfört med kassettband...
Och mp3 är ju i de flesta fall sämre än cd-kwålity (förutom när originalinspelningen är så kass att det inte går att försämra med komprimering :) )
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av Jan Hellman »

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/45 ... ramid=1316

Det här är väl värt att läsa igenom. Handlar i grund och botten om inspelning av musik även om det rent ekonomiskt innebär att det åter igen är just upphovsrättsinnehavarna som inte får betalt. Hur det kommer sig att det år 2014 ska vara så jävla svårt med avräkningar och utbetalningar förstår jag inte. Ett stort problem är att ISRC-koder inte är en del av mp3-standarden. Om man konverterar en högupplöst fil till mp3 så faller ISRC-koden bort. Det går att mata in den manuellt men det tar tid och blir onödigt komplicerat. Och knappt någon gör det. Det är ytterst besynnerligt att detta "problem" lösts under dom 15 års tid som mp3 i stort varit en standard på nätet. Mer ett problem för radio än för just spa-anläggningar/frisersalonger etc kanske men.....

STIM har absolut noll koll gällande flera delar av sin verksamhet. Och att pengarna ska hamna i fel fickor år 2014 är skandal. Bra att detta kommer upp till ytan och förhoppningsvis diskuteras offentligt. Det kan skynda på en absolut nödvändig förändring.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av bjelkeman »

OM alla frisersalonger/affärer/bad/restauranger bara spelade streamad musik (radio eller Spotify tex) och OM de som höll med streamarna rapporterade ordentligt och OM man fick avtalsenligt betalt så gick det att lösa. Det är väl mycket krafter inblandade som inte vill ändra på något här. Enklast är att följa pengarna, dit de verkligen tar vägen, då ser man vem som håller emot förändringen.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:OM alla frisersalonger/affärer/bad/restauranger bara spelade streamad musik (radio eller Spotify tex) och OM de som höll med streamarna rapporterade ordentligt och OM man fick avtalsenligt betalt så gick det att lösa. Det är väl mycket krafter inblandade som inte vill ändra på något här. Enklast är att följa pengarna, dit de verkligen tar vägen, då ser man vem som håller emot förändringen.
Det ligger en del i det du säger. Dom som får pengarna är Elton John, Lady Gaga, Per Gessle och liknande storsäljare. OCH storbolagen. För när-/lokalradion, restauranger, frisersalonger, spa-anläggningar etc rapporteras hur många timmar man spelar musik för kunderna och sedan betalar man en klumpsumma till STIM som i sin tur betalar ut pengar baserat på hitslistorna (försäljning/radiospelningar) och inte enligt vad som faktiskt spelas på t.ex. ett spa. Så pengarna hamnar i fel fickor. Jag vågar påstå att "Jag går och fiskar" inte spelats så värst många gånger på landets spa-anläggningar. Sen tror jag inte nödvändigtvis att Gessle ligger bakom detta. Han är nog knappt ens medveten om hur avräkningarna görs när det handlar om butiker, spa-anläggningar etc.....

//J
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av bjelkeman »

Nu tror jag inte de stora artisterna drar in så mycket jämfört med det stora bolagen. Och så småningom investerarna.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av Funkfingers »

Jan Hellman skrev:http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/45 ... ramid=1316

Det här är väl värt att läsa igenom. Handlar i grund och botten om inspelning av musik även om det rent ekonomiskt innebär att det åter igen är just upphovsrättsinnehavarna som inte får betalt. Hur det kommer sig att det år 2014 ska vara så jävla svårt med avräkningar och utbetalningar förstår jag inte. Ett stort problem är att ISRC-koder inte är en del av mp3-standarden. Om man konverterar en högupplöst fil till mp3 så faller ISRC-koden bort. Det går att mata in den manuellt men det tar tid och blir onödigt komplicerat. Och knappt någon gör det. Det är ytterst besynnerligt att detta "problem" lösts under dom 15 års tid som mp3 i stort varit en standard på nätet. Mer ett problem för radio än för just spa-anläggningar/frisersalonger etc kanske men.....

STIM har absolut noll koll gällande flera delar av sin verksamhet. Och att pengarna ska hamna i fel fickor år 2014 är skandal. Bra att detta kommer upp till ytan och förhoppningsvis diskuteras offentligt. Det kan skynda på en absolut nödvändig förändring.

Skandal! Visste att det var dålig ordning men det här är ju rent brottsligt och i grunden åtalbart.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av Jan Hellman »

Det senaste jag hörde och som verkar stämma är att Spotify's ägarbolag (Universal etc) får 97 % av allt som betalas ut. Resterande småbolag/förlag/upphovsmän delar på resterande 3 %.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av 41HZ »

Håller med om mycket av som sägs i filmen. För egen del har jag genom åren samlat på mej en väldigt stor skivsamling, LP, CD, kassett. Händer fortfarande att jag spelar in låtar/rep på kassettband. Tycker mina LP-skivor låter överlägset mina CD-skivor men...
Hur lyssnar jag mestadels idag?
Jo mp3-filer genom telefonen eller (visserligen bra monitorhögtalare)genom datorn.
Och det är ju som de säger i filmen, för att det är så enkelt och lättillgängligt.
Prövat spotify men inte fortsatt, kommer inte skaffa det heller. Horribelt ljud och som du säger Jan, horribla villkor för upphovsmakarna...
Och det tråkigaste är ju som de också nämner i filmen, att de flesta faktiskt inte vet hur bra det kan(borde)låta haha
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Vi lever i en konstig tid......

Inlägg av James Bond »

Har en Linnanläggning (äldre/billigare), inklusive LP12:a (också äldre/billigare) och därmed nördat en del kring ljud. Men i dag konsumerar jag musik oftast genom min telefon och Spotify. Spotify genom Airport Express/airplay genom stereon tycker jag väl fungerar okej. Men inte mer. Tycker det också ljudmässigt funkar helt okej med Iphonens nyare version av Inearlurar. Kan dock tänka mig att bristerna blir mer uppenbara med finare lurar...
Skriv svar