FM-sändare som medhörning?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

FM-sändare som medhörning?

Inlägg av jisac »

Jag fick precis ett samtal från en vän som sjunger i en kör. De brukar ha problem med sin medhörning. Den går in i mickarna och så blir det tjut och elände.

Han kom med en fundering att trycka in en FM-sändare i mixerbordet och använda sig av telefonen som medhörning. Någon som vet om det över huvud taget går? Men om det funkar kan jag tänka mig att det finns risk för fördröjning. Jag slänger ut frågan i vilket fall. Kan det tänkas fungera? Spåna på!
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: FM-sändare som medhörning?

Inlägg av Jan Hellman »

jisac skrev:Jag fick precis ett samtal från en vän som sjunger i en kör. De brukar ha problem med sin medhörning. Den går in i mickarna och så blir det tjut och elände.

Han kom med en fundering att trycka in en FM-sändare i mixerbordet och använda sig av telefonen som medhörning. Någon som vet om det över huvud taget går? Men om det funkar kan jag tänka mig att det finns risk för fördröjning. Jag slänger ut frågan i vilket fall. Kan det tänkas fungera? Spåna på!
Jag skulle gissa på för stor fördröjning. Inte expert på fm-sändare men mobiltelefoner brukar inte vara blixtens brorsor vad det gäller latency. Och dom låter ju apa. En polare la munspelssolo på en platta över telefon. Blev himla bra. Han spelade till det han hörde genom telefonen sen spelade dom in telefonen i andra änden via den telefonens hörlursuttag. Fast latency´n vart REJÄL. Så dom fick flytta munspelsljudfilen rejält i arret. Nu var det här över en sträcka Stockholm - Boden och inte i samma rum som i ditt fall men jag tror fortfarande att det kan bli struligt.

Men lite konstigt att det blir problem med rundgång..... Skulle gissa att det är hyfsat enkelt att eliminera rundgången genom att placera medhörningslådorna på vettiga ställen och/eller ändra placering på mickarna. Körde ljud åt körer ett par gånger när jag gjorde jobb som livetekniker för länge sedan. Och jag upplevde det aldrig som ett direkt problem. Rätt placerade lådor, rätt placerade mickar och att inte köra FÖR starkt i monitorerna brukar göra att det funkar. Och jag skulle nog först och främst försöka lösa problemet så innan jag gav mig på sändare/telefoner. Det verkar ju lite snurrigt. Är tanken att alla i kören ska stå och hålla i varsin lur? :o Telefoner låter ju apa till att börja dagen med. Vilket nästan är vad man är ute efter när man ska spela in munspel. Men en kör? Jag ställer mig skeptisk.... ;)

My two cents.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: FM-sändare som medhörning?

Inlägg av jisac »

Tack för tipsen och reflektionerna. Jag ska luska mer med honom och se vad det egentliga problemet är. Kanske går att lösa enkelt :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: FM-sändare som medhörning?

Inlägg av inber »

En mobiltelefon med inbyggd FM-mottagare borde ha i princip noll latency, såvida inte radiosignalen omvandlas inne i telefonen till digital signal och ska passera mobilens kretsar. Men det är ju ingenjörsmässigt krångligare, så varför skulle man designat den så?

Min iPhone har inte FM-mottagare, så,jag saknar praktisk erfarenhet av det. Men i princip borde radiomottagaren sitta kopplad "i slutsteget" på telefonen.

Har jag rätt så funkar det. Det är ju oerhört lätt att prova.

Men det verkar mycket enklare att lägga tio minuter på att experimentera med placeringen på monitorhögtalarna.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar