Hjälp! Märkligheter vid inspelning.

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+
Inlägg: 1074
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 20:15
Ort: Västerbotten

Re: Hjälp! Märkligheter vid inspelning.

Inlägg av Tellus »

Jan Hellman skrev:Ok. Har kollat runt lite nu. Är det FirePod 10 du har?

Den har kombikontakter på ingång 1 + 2, dvs både canon (xlr) och tele (instrumentnivå) i samma kontakt på kanal 1 + 2. Och mick/line på dom resterande 6 ingångarna. Ingångsimpedansen är 1600 Ohm på mickpreamparna, 1 Mega Ohm på instrumentingångarna och 10 KiloOhm på linjeingångarna. Vare sig EHX eller Strymon listar utgångsimpedansen på nätet men det skulle förvåna mig det grövsta om det är micknivå. Kolla upp detta dock! Men det troliga är att om du kopplar tele ut från någon av reverben och xlr in till kortet så har du helt fel impedans. Sen skulle jag helt ärligt inte över huvudet taget använda två reverb som splitters till inspelning. Jag har ingen aning om hur ert fenomen uppstår och det verkar precis hur snurrigt som helst men kasta bort reverben och låna ett par lineboxar istället. Eller koppla gitarr + bas rätt in i förstärkarna och sätt en mikrofon framför förstärkarna. Eller om basförstärkaren har en balanserad line ut, ta en signal därifrån och line:a in på en mickingång på ljudkortet. Men ett par reverb skulle jag DEFINITIVT inte använda på det sättet. My two cents!
Det du skriver stämmer in på båda ljudkorten jag använder.

Jag minns nu att jag började med vanliga telekablar och provade med xlr för att se vad som hände då.

Det var ett test från min sida med att linea ut från effekterna, det funkade bra tycker jag. Slängde på en låtsasförstärkare i Cubase och det blev en ganska fin mix att använda kondesatormicken som jag mickat upp combon med och linegrejen :)

Jag har altså mickat upp både basen och gitarren utöver linesignalerna.
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+
Inlägg: 1074
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 20:15
Ort: Västerbotten

Re: Hjälp! Märkligheter vid inspelning.

Inlägg av Tellus »

(Svettigt det här...)

Jag kommer nog bara linea basen i fortsättningen men ska försöka ta reda på vad detta överjordiska problem uppstår utav :)
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+
Inlägg: 1074
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 20:15
Ort: Västerbotten

Re: Hjälp! Märkligheter vid inspelning.

Inlägg av Tellus »

Jan Hellman skrev:
strummer skrev:Som grav amatörinspelare brukar jag oftast få problem med att saker inte låter alls, sällan eller aldrig har jag lyckats få mer ljud än jag kopplat för;-)
Och som någon som faktiskt håller på med detta mer eller mindre dagligen yrkesmässigt kan jag ju konstatera att detsamma gäller även för mig. :lol: :lol: :tummenupp:

:)
Skriv svar