Yosemite hittar inte ljudkortet!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Crippa
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 18:45
Ort: Göteborg

Yosemite hittar inte ljudkortet!

Inlägg av Crippa »

Har ett Phonic Helix 24 digitalt bord (ljudkort) som efter uppdatering till Yosemite är helt borta. Jag får alltså ingen kontakt med bordet i datorn. Vad göra?
Detta är inte helt ovanligt har jag hört när nya uppdateringar görs från Apple... surt!
Ampeg. Rickenbacker. Sandberg.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Yosemite hittar inte ljudkortet!

Inlägg av bjelkeman »

Förmodligen för att programvaran (firmware) i bordet inte stöds av Yosemite: http://www.phonic.com/index.php?dispatc ... =201&sl=EN" onclick="window.open(this.href);return false;

Ladda ner och uppdatera, är mitt förslag.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Yosemite hittar inte ljudkortet!

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:Förmodligen för att programvaran (firmware) i bordet inte stöds av Yosemite: http://www.phonic.com/index.php?dispatc ... =201&sl=EN" onclick="window.open(this.href);return false;

Ladda ner och uppdatera, är mitt förslag.
Jepp. Gjorde samma "misstag" i studion för någon månad sedan. Jag är ALLTID sent ute vad det gäller uppgradering av OS. Låter andra betatesta först. Men icke den här gången. Vet inte riktigt vad jag tänkte på men helt plötsligt uppdaterade jag till Yosemite och sen var det kört. Ljudkortet stödde inte Yosemite. Men det löste sig via lite kontakter och trix på ett par dagar. Kommer INTE att hända igen! Pluggar och mjukvarusyntar var inget problem. Men ljudkortet ville INTE vara med. Pinsamt. Ibland är man dum i huvudet. Och om jag inte haft lite kontakter så hade jag aldrig fått kontakt med tillverkaren som hjälpte till att ordna detta. Då hade jag fortfarande suttit där utan fungerande ljudkort. Så VÄNTA med att uppdatera till ni VET att allting funkar med nya drivisar och annat till ett nytt OS! Just den här gången sket även jag i det blå skåpet. Pinsamt. :lol:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Yosemite hittar inte ljudkortet!

Inlägg av GandhiMK2 »

Apogee får man väl tag i på 3 röda via deras hemsida? :-0
Har btw övergett deras symphony64-kort till förmån för ett RME raydat pga att jag plötsligt fick upp ett meddelande som berättade för mej att mitt kort och mina interface faktislt inte var kompatibla med varandra (ah.. Hur tänkte jag där? Dom har ju bara varit kompatibla med varandra i 5 års tid...!?) och jag skulle uppgradera firmware på mina option cards. Detta skulle ske genom att jag tog loss allt kablage på baksidan,skruvade ur interfacen ur racken ,skruvade av plåten på ovansidan,letade fram ett gammalt midiinterface och sladd,laddade ned nåt jävla program fr apogee som i sin tur skulle ladda ned och överföra det nya firmwaret till varenda jävla interface... Lite på chans.. I don't think so...
Tack till min kollega so. Hade ett rme-kort liggandes så nu kör jag samma interface som förut,klockade med samma worldclock fr Burl-ad'n och kortet sync'at via aes/ebu in fr Burlen. Allt så glädjerikt så och jag slipper det där förbannade maestro som ju knappast är branschens bästa router/matrix/whatever.
Kul när
Saker slutar funka out of nowhere...
Iofs så hade jag precis kört min Dangerous Music Source via usb. Ngn xmos-driver kanske dödade interfacen...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Yosemite hittar inte ljudkortet!

Inlägg av funkys**t »

Arrar en hel del i Finale som slutade fungera med Yosemite... [POUTING FACE]
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Yosemite hittar inte ljudkortet!

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:Apogee får man väl tag i på 3 röda via deras hemsida? :-0
Yepp.

http://www.apogeedigital.com/blog/apoge ... 0-yosemite

Men problemet är att Symphony är ett ganska avancerat system och inte än officiellt kompatibelt med Yosemite. Det har tagit längre tid att skriva om drivrutiner etc. Den skarpa versionen släpps nu under december. Fast det löste sig via en workaround. På samma sätt som att jag fick igång Waves-pluggarna långt innan även dom var kompatibla med Yosemite via en workaround. Bra att känna folk. Annars är jag otroligt nöjd med Symphony. Men nu var det mitt eget fel. Uppgraderade till Yosemite för tidigt. Det var dumt. Men det löste sig.
Skriv svar