Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Dags att köpa ljudkort, och det är ju en DJUNGEL!!
Jag vill ha minst 4 ingångar, det skall inte vara skit, och budget typ <3000:-.

Till inspelning har jag en Mac pro med Thunderbolt och USB3, vilket verkar innebära att jag skall undvika USB-ljudkort då de tydligen kan strula med USB3 rent generellt.
Thunderbold-kort med 4 ingångar verkar börja på ungefär dubbla budgeten så det går bort.
Kvar är väl Firewire-kort som funkar med Thunderbold-adapter.

Bland dessa har jag (på pappret - har noll erfarenhet) fastnat för Focusrite Saffire Pro 24 DSP.
Bild

Fyller kriterierna med ingångar (även om gain trim även på de på baksidan kanske hade varit bra), och är väl ett bra märke med bra preamps om jag fattat rätt..
Trevligt med gain-LEDs.

Och den medföljande mixmjukvaran med gate, kompressor, EQ verkar rätt smart. Och bra att man kan få ut lite internt reverb/delay i monitorlyssningen.
Bild

Såklart bra att den går att bygga ut med ytterligare 8 ingångar om man behöver i framtiden, men inget som egentligen spelar så stor roll för mitt val just nu.

Så vad säger panelen?
Skit eller bra skit?
Andra förslag?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av blackparkas »

Hur är det med Presonus Firestudio Project då?

Lite över budget men... vet att Luthman får in en laddning på tisdag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av strummer »

fieldflower skrev: jag skall undvika USB-ljudkort då de tydligen kan strula med USB3 rent generellt.
Det där tror jag är rent nys, faktiskt. Jag hade i och för sig ett tascamkort som inte funkade med usb3, men mitt nuvarande RME UCX funkar guldfisk. Läser också på PreSonus hemsida att det var lite strul ett tag, men att allt nu ska funka.

Jag tycker presonus är bra för priset, och ett AudioBox 44 klarar ju din budget samt har alla ingångar på framsidan:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av bjelkeman »

Om du verkligen vill ha fyra ingångar, och kan leva med USB, för 1000 spänn mindre, så tycker jag att att Akai EIE Pro verkar bra.

Sound on Sound gillar den: http://www.soundonsound.com/sos/may12/a ... ie-pro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ljudfront säljer dem för 2000 kr: http://www.ljudfront.se/product.html?pr ... gory_id=55" onclick="window.open(this.href);return false;

Och du få komma och prova en hos mig, om du vill.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:54
Ort: Örsundsbro, Uppland

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av Pulse »

Har bara goda erfarenheter av Motu.

Hittade detta med en snabb sökning:


http://www.thomann.de/se/motu_microbook_ii.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Hur är det med Presonus Firestudio Project då?

Lite över budget men... vet att Luthman får in en laddning på tisdag.
Den är ju onekligen mer kompetent, men jag har liksom inte användning för alla de extra kanalerna, och då blir storleken närmast ett problem...

Däremot fick jag nu upp ögonen för Presonus Firestudio Mobile.
Den verkar ju helt perfekt...
Litet format, gain-rattar och LED för kanal 1-2, men 6 ingångar på baksidan så man kan ha piano, orgel och guraeffekten inkopplat för jämnan verkar ju skitbra.
Lite synd att Firestudio mjukvarumixern inte verkar ha FAT channel med gate/kompressor/EQ i sin SW, men det kan jag nog klara mig utan.
Måste googla/YT:a den här lite tror jag...:)
strummer skrev:
fieldflower skrev: jag skall undvika USB-ljudkort då de tydligen kan strula med USB3 rent generellt.
Det där tror jag är rent nys, faktiskt. Jag hade i och för sig ett tascamkort som inte funkade med usb3, men mitt nuvarande RME UCX funkar guldfisk. Läser också på PreSonus hemsida att det var lite strul ett tag, men att allt nu ska funka.

Jag tycker presonus är bra för priset, och ett AudioBox 44 klarar ju din budget samt har alla ingångar på framsidan:)
Har läst det på lite för många ställen för att det skall kännas som bara nys. På Presonus-forumet är USB3 en no-no.
Så varför chansa då jag skall köpa nåt helt nytt...
bjelkeman skrev:Om du verkligen vill ha fyra ingångar, och kan leva med USB, för 1000 spänn mindre, så tycker jag att att Akai EIE Pro verkar bra.

Sound on Sound gillar den: http://www.soundonsound.com/sos/may12/a ... ie-pro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ljudfront säljer dem för 2000 kr: http://www.ljudfront.se/product.html?pr ... gory_id=55" onclick="window.open(this.href);return false;

Och du få komma och prova en hos mig, om du vill.

Bild
Har kollat lite på den, men det är det där med USB3 då.
Jag vet ju inte om jag kan leva med ett specifikt USB-ljudkort förrän jag haft det ett tag så det bevisat sig funka.
Undviker gärna att utmana Murphy då jag kan...
Pulse skrev:Har bara goda erfarenheter av Motu.

Hittade detta med en snabb sökning:


http://www.thomann.de/se/motu_microbook_ii.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Det var det där med USB3 igen då.
On average leder Murphy över mig...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av strummer »

Jag antar att det där med usb 3 kan vara en realitet för appleanvändare.

RME är tyvärr över budget, annars skulle jag rekommendera ett sånt.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av fieldflower »

Googlade runt lite reviews på Presonus Firestudio Mobile, och det var oväntat mycket problem med både illa fungerande enheter och att de rätt och slätt gick sönder. Focusriten hade inte alls samma andel dåliga reviews.
Synd, för jag gillade tanken att ha de där extra ingångarna...

Focusriten tror jag fortfarande ligger i topp, men keep em coming - det är inte bestämt än.

RME vore nog kul, men billigaste FW-modellen ligger på 11 papp. Inte så lite över budget.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av bjelkeman »

Vad för dator ska du använda den med? Jag har en Mac Mini med Yosemite till min Akai.

Jag tror du oroar dig för mycket för USB problem.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av fieldflower »

Hyfsat ny Macbook pro med Mavericks.

Jo, jag vet inte hur stor risken egentligen är, men det verkar ju finnas klart jämförbara burkar med Firewire så jag tänkte att jag inte skulle behöva oroa mig öht genom att köra på en FW-burk.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av strummer »

fieldflower skrev:
RME vore nog kul, men billigaste FW-modellen ligger på 11 papp. Inte så lite över budget.
Jo, jag fattar precis, och det hjälper väl inte att säga: köp RME UCX och gråt en gång? Det är mitt femte ljudkort, och det första som verkligen är bra på precis alla sätt. Inte über, men bra:-)

Med det sagt tycker jag att det ljudkort du länkade till i första posten ser jäkligt trevligt ut, och som du säger finns få negativa recensioner på det så...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av strummer »

Fasen FF, jag har hittat ett alternativ till, sorry...
http://www.tcelectronic.com/impact-twin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser väldigt intressant ut tycker jag...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Focusrite Saffire Pro 24 DSP - skit eller bra skit?

Inlägg av fieldflower »

Det blev ett Focusrite Saffire Pro 24 DSP ljudkort.
Hittills väldigt nöjd. Bra känsla i prylen, och mixerprogrammet som var med är bra (lite komplicerat, men man kan få det som man vill).

Och igår blev jag med dedikerad musikdator då vi skaffade en ny Mac till hustrun.
Så himla skönt att ha grejerna uppkopplade och redo att spela in!
Tar väl gott och väl 30 sekunder att komma igång med inspelning av vad som helst.
Kvar att göra är att koppla in klaviaturen (pianot, lilla synthlådan och Boss lesliepedalen för orgelljuden) i gamla portan och se om det funkar att köra den via S/PDIF in i Focusriten.

Lite stökigt och sladdar än, men det löser sig då jag kommit igång lite och vet hur/var jag vill ha allt.
Bild
Medlem i PB50+
Skriv svar