Jag är ett geni...eller?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

Bild

Jag står i valet och kvalet om jag ens ska hålla på med studio, inspelningar och sånt.
Satt igår här på jobbet och skissade på hur jag vill att min station ska se ut.

Kom på att två stycken Presonus StudioLive 16.4.2 (seriekopplade) skulle passa mig bäst. Dessa placerade på varsin sida om tangentbord och mus. På vänster sida (här kommer genidraget) vill jag ha en arm med MIDI-keyboard. Jag vill kunna flytta keyboardet i sidled, höjdled, och djupled med bara ett enkelt tryck.

Tänk en sån där gammal skrivbordslampa.

Har sett att det finns till monitorer och datorkeyboards, men skulle de palla vikten av ett 49-tangentbord? Skulle det se bra ut? Blir man extra bra, snygg och rik om man har ett sånt?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av B-Å Åhs »

einstein ++
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av macahan »

ÅÅh en 16.4.2 står högt upp på drömlistan.. Och du tänker ha 2.
Anyway, en sån där arm är ju en superbra idé så länge den inte sviktar för mycket.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

macahan skrev:ÅÅh en 16.4.2 står högt upp på drömlistan.. Och du tänker ha 2.
Anyway, en sån där arm är ju en superbra idé så länge den inte sviktar för mycket.
Visst skulle man kunna tjacka en 32.4.2 men det skulle kosta ungefär det dubbla. Så det är delvis en ekonomisk fråga. Sen är det (har jag fått för mig) både praktiskt och snyggt med delat mixerbord. De fungerar som ett, med en enkel FireWire.

"armen" behöver bara tåla en vikt på kanske 7kg. Men den måste vara stadig nog att kunna stå emot när man får lite feeling och lirar lite hårdare. Vill inte att allting börjar svikta när man lattjar Jon Lord.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av fieldflower »

Nu vet jag inte om du var riktigt allvarlig om att ha 2 st 16.4.2 för eget bruk, men om det är för ren inspelning skulle jag nog kika på ett uMix. Smidigare format, och den stora fördelen med 16.4.2 att den känns som ett analogt bord går lite bort för rent studiosyfte. Eller.. inte bort, men det är mindre då man enklare ställer EQ och sånt via skärmen.

uMix-tråden här på PB: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=15&t=74879" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ingen aning om hur preamps och sånt är i uMixen för all del.

Vi har ju ett 16.4.2 i bandet och det är väldans trevligt faktiskt.
Vi repade första repet efter jul nu igår och spelade in ett par låtar bara rakt av utan att rätta eller nånting, och med lite efter-edit i soffan blev det riktigt hyfsat faktiskt.

Jag hade också hellre kört 2 st 16.4.2 än 1 st 32:a.
Det beter sig som sagt som en 32:a då de är ihopkopplade, men man kan ta med sig bara 16 (vanligt 19" rackformat) om man inte behöver mer.

Swing-arm för keyboard... Vete sjutton jag...
Tänker dels på stabiliteten upp och ned, men även åt sidorna.
Jag kan bli lite hårdhänt på tangenterna då jag får känsla för feeling, och det är ju synd om man måste jaga keyboarden runt bordet under inspelning...
(Youtubeklipp är ett måste om så sker.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Jan Hellman »

Idag när man spelar in på hårddisk och när det (troligtvis ;) ) inte kommer handla om världens största studio har jag själv lite svårt att förstå vad du ska med två 16-kanalsbord till. Jag har 24 kanaler på mitt bord och det har räckt mer än väl både vid inspelning och mixning. Och då har jag tre inspelningsrum (4 egentligen om man räknar med luftslussen där man också kan spela in), flygel, orgel med leslie, stort trumset uppmickat med ett gäng mickar etc. Det beror givetvis på hur många och stora inspelningsrum man har. Riksmixningsverket har 64 kanaler på sitt Neve-bord. Bör vara den största studion idag men jag vågar nog påstå att även den studion åtminstone till 90 % av tiden även dom troligtvis skulle klara sig med 24 kanaler. Det räckte vanligtvis till att micka upp ett band för 30 år sedan och det räcker fortfarande. Det händer i en studio av Riksmixningsverkets storlek att man ibland mickar upp en orkester + band där alla spelar och sjunger samtidigt. Men det är inte något man gör varje dag. När man mixar är det vanligt nu att man mixar i datorn och använder mixern som summeringsmixer istället för att summera i datorn. Många gör inte ens det utan gör även summeringen i datorn. Jag klarar mig på 16 kanaler vid summering och 24 vid inspelning. För att summera det jag försöker säga. :o Jag tror att du kommer klara dig på mindre än 32 kanaler. ;)
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 14 jan 2015, 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av B-Å Åhs »

Bra summerat
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

Såhär tänker jag gällande antal kanaler:

24 är lagom. Men tänk om jag skulle behöva fler kanaler? 32 får det alltså bli. Som jag sa tidigare så vinner jag ekonomiskt på att seriekoppla två bord än att tjacka ett. Några snabba EBAY/Tradera-sökningar visar att det blir ungefär samma pris på två 16-bord som ett 24-bord.

Vi har i bandet idag ett 24.4.2 och det räcker vid gig. Men det blir lite kärvt vid inspelning, med körer, pålägg och sånt. Jag vill ha möjligheten att sprida ut mig lite.

I mina vilda, våta fantasier kommer det dessutom att bli rätt så snyggt med två bord... Och lavalampa såklart. Det är tvunget när man spelar in.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av macahan »

Ryamatta?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av TDHP »

Själv är jag glad över att plötsligt kunna spela in 16 kanaler! :)
Mixar gör jag ju i DAW:et i alla fall.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av fieldflower »

Jag funderar lite på varför du behöver ha mixerkanaler för pålägg och körer...?
Ni gör väl grundinspelningen in i Studio One eller nån annan DAW, och sedan lägger extra pålägg i efterhand till nya kanaler i DAW:en, men genom att använda befintliga kanaler på mixern..?

Bara av ren nyfikenhet - hur använder ni upp alla 24 kanalerna på 24.4.2:an live?
Jag menar hur många kanaler till sång, div instrument, trummor?
Vi mickar inte trummorna med så himla många kanaler och kör varken gitarrer eller bas stereo, men vi får en drös kanaler över ändå på vår 16.4.2 live...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av fieldflower »

Förresten - om bandet har ett 24.4.2 räcker det väl med ett 16.4.2 för din del - det går väl att brygga ett 16.4.2 och ett 24.4.2, även om man bara kan spela in på 32 kanaler i taget pga Firewire-begränsningen?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av strummer »

TDHP skrev:Själv är jag glad över att plötsligt kunna spela in 16 kanaler! :)
Mixar gör jag ju i DAW:et i alla fall.
+95 på den:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av GandhiMK2 »

Bara för att förvirra ytterligare: Har du testat Mackies Onyx 1640i?
Onyx-preamparna ska vara riktigt bra och det är dessutom en gnutta billigare än Presonus-bordet. Visst, du får inte eq,efx, whatever save'bart kanske men det som till slut kommer att betyda mest för slutresultatet är kvaliteten på det du får in på "tape" så den aspekten vinner för mej. Jag har spelat in på ett presonus-bord men det var en så konstig situation att det inte går att säga något om. Ngt litet sync-knas blev det dessvärre men det kan väl ha rört sej om skit bakom spakarna…
Hur som…bvärt att kolla upp,om du frågar mej...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av GandhiMK2 »

Och hur var det med den här?
http://www.thomann.de/se/behringer_x_32.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade inte Behringer köpt upp nåt företag som gör bra pre-ampar?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av macahan »

Alltså.. För min del är en av de geniala bitarna med en sån här lösning att man kan ha allt inkopplat och bara trycka på rec samt att köra alla 4 subgrupperna ut till respektive medhörning(aktiv låda eller in ear) för individuella mixar. Dvs. Att kunna spela och samtidigt kunna spela in helt obehindrat av skarv mellan de olika lösningarna. I såfall slukar trummorna ca 10 kanaler. Bas 2, respektive gitarr åtminstone 2 var och så var det plötsligt slut på kanaler. Så om man har en keyboardkille så får han inte vara med.

I en sån situation ser jag absolut en användning om man vill kunna spela in allt live.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Seaweed »

GandhiMK2 skrev:Och hur var det med den här?
http://www.thomann.de/se/behringer_x_32.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade inte Behringer köpt upp nåt företag som gör bra pre-ampar?
Midas.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:Alltså.. För min del är en av de geniala bitarna med en sån här lösning att man kan ha allt inkopplat och bara trycka på rec samt att köra alla 4 subgrupperna ut till respektive medhörning(aktiv låda eller in ear) för individuella mixar. Dvs. Att kunna spela och samtidigt kunna spela in helt obehindrat av skarv mellan de olika lösningarna. I såfall slukar trummorna ca 10 kanaler. Bas 2, respektive gitarr åtminstone 2 var och så var det plötsligt slut på kanaler. Så om man har en keyboardkille så får han inte vara med.

I en sån situation ser jag absolut en användning om man vill kunna spela in allt live.
Ja…många inputs är ju inget direkt NEGATIVT i min värld…
Om Tarzan tänkt att ha allt ståendes uppe och vill slippa koppla om i tid och otid så låter det lysande.
Det enda är ju om man är tvungen att snåla med kvaliten men vaffan..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av GandhiMK2 »

Seaweed skrev:
GandhiMK2 skrev:Och hur var det med den här?
http://www.thomann.de/se/behringer_x_32.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade inte Behringer köpt upp nåt företag som gör bra pre-ampar?
Midas.
Så var det. Är väl inte Calrec, kanske , men ändå rejält ok skit…väl?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av GandhiMK2 »

GandhiMK2 skrev:Och hur var det med den här?
http://www.thomann.de/se/behringer_x_32.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade inte Behringer köpt upp nåt företag som gör bra pre-ampar?
Såg just att de billigare varianterna av samma mixer hookar direkt upp med deras extremt billiga hörlursmonitorsystem. Bara en sån sak. Om mixern låter ok skulle jag köra på det här direkt!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av fieldflower »

macahan skrev:Alltså.. För min del är en av de geniala bitarna med en sån här lösning att man kan ha allt inkopplat och bara trycka på rec samt att köra alla 4 subgrupperna ut till respektive medhörning(aktiv låda eller in ear) för individuella mixar. Dvs. Att kunna spela och samtidigt kunna spela in helt obehindrat av skarv mellan de olika lösningarna. I såfall slukar trummorna ca 10 kanaler. Bas 2, respektive gitarr åtminstone 2 var och så var det plötsligt slut på kanaler. Så om man har en keyboardkille så får han inte vara med.

I en sån situation ser jag absolut en användning om man vill kunna spela in allt live.
Jo, det är klart med 10 mickar trummor blir 16 kanaler lite snävt.
Jag har inte nördat ned mig tillräckligt i trummickning än för att hamna där. Men jag kommer säkerligen dit tids nog.
Måste först få bandet att acceptera att spela in lite mer "på riktigt" än vi gör nu (helt live, inga pålägg). Att lägga lite tid på det helt enkelt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

GandhiMK2 skrev:
macahan skrev:Alltså.. För min del är en av de geniala bitarna med en sån här lösning att man kan ha allt inkopplat och bara trycka på rec samt att köra alla 4 subgrupperna ut till respektive medhörning(aktiv låda eller in ear) för individuella mixar. Dvs. Att kunna spela och samtidigt kunna spela in helt obehindrat av skarv mellan de olika lösningarna. I såfall slukar trummorna ca 10 kanaler. Bas 2, respektive gitarr åtminstone 2 var och så var det plötsligt slut på kanaler. Så om man har en keyboardkille så får han inte vara med.

I en sån situation ser jag absolut en användning om man vill kunna spela in allt live.
Ja…många inputs är ju inget direkt NEGATIVT i min värld…
Om Tarzan tänkt att ha allt ståendes uppe och vill slippa koppla om i tid och otid så låter det lysande.
Det enda är ju om man är tvungen att snåla med kvaliten men vaffan..
Jag kanske var lite otydlig i syftet med hela tanken.

Jag vill (när jag blir stor och duktig) ha en hygglig inspelningsstudio, där jag kan spela in hela band. Samtidigt. Vill verkligen inte behöva tacka nej till ett inspelningsgig på grund av för få kanaler.

Gillar Presonus... Kan inte riktigt svara på varför, men det känns rätt för mig.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

fieldflower skrev: Bara av ren nyfikenhet - hur använder ni upp alla 24 kanalerna på 24.4.2:an live?
Jag menar hur många kanaler till sång, div instrument, trummor?
Vi mickar inte trummorna med så himla många kanaler och kör varken gitarrer eller bas stereo, men vi får en drös kanaler över ändå på vår 16.4.2 live...
Setup live ser ut såhär, ungefär:

1-8 trummor
9 bas
10 git
11 git
12 nord III (left)
13 nord III (right)
14 tyrus 4 (left)
15 tyrus 4 (right)
16 perc
17 perc
18 lead voc
19 back voc
20 back voc
21 back voc
22-24 CD/mp3
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av fieldflower »

Tarzan08 skrev:
fieldflower skrev: Bara av ren nyfikenhet - hur använder ni upp alla 24 kanalerna på 24.4.2:an live?
Jag menar hur många kanaler till sång, div instrument, trummor?
Vi mickar inte trummorna med så himla många kanaler och kör varken gitarrer eller bas stereo, men vi får en drös kanaler över ändå på vår 16.4.2 live...
Setup live ser ut såhär, ungefär:

1-8 trummor
9 bas
10 git
11 git
12 nord III (left)
13 nord III (right)
14 tyrus 4 (left)
15 tyrus 4 (right)
16 perc
17 perc
18 lead voc
19 back voc
20 back voc
21 back voc
22-24 CD/mp3
Aha, då förstår jag.
Vi har varken klaviatur eller percussion, en färre som skrålar, så det blir ju lite annat.

Vi brukar förresten köra "2 track in" för CD/mp3, åtminstone i replokalen.
Gör så för att vi kör lite sån i åtminstone trummisens monitor, och kör man på den regeln blir det post volymvredet i monitor. Det är ju så himla olika volym på olika personers telefoner/datorer då man skall lyssna in sig på låtar i repan under rep så det är skönt att justera helheten med ett vred istf att behöva gå in i monitormixen och vrida också.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Jan Hellman »

Nya Behringer-mixern är riktigt bra. Och det är Midas-folket som utvecklat det. Enda nackdelen är väl att man har lite svårt att konkurrera med andra studios om det står Behringer på bordet. Slår inte så himla högt i konkurrensen. Framförallt inte om man tänkt att livnära sig på skiten. Men det är egentligen samma med Presonus.
Skriv svar