Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

äh, det är jag som inte kan läsa ordentligt. Det var en artikel i tidningen studio men en inspelningstekniker och bordet kom från montserrat-studion. Men det var ett neve.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Jan Hellman »

Hittade. Musiken är inspelad på Atlantis och sången i London. Metronome bytte namn till Atlantis och det är samma Neve-bord då som nu. Så det som stod var säkert att det var samma bord som dom spelade in flera av originallåtarna igenom när studion hette Metronome.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Jan Hellman »

DET bordet står i Air-studion i London. Där har jag varit på besök. I tio minuter. :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av blackparkas »

GandhiMK2 skrev:
macahan skrev:Ballt. Ett neve-bord.

Kolla in sound city-dokumentären. It's all about the neve board.
Stod det i polar så var det antingen ett Calrec eller SSL men det skumma är att det bara ska finnas 2 av dom i Sve...SSL vimlar det ju av och jag känner minst 3 pers som har ett Calrec...Någonstans glappar det.;-)

Vad var det för Amek-pre? Channel in a box? Den , precis som en del andra Amek-prylar , är designade av Rupert Neve himself... Rasist-apan på pb försökte köpa min men jag höll på den ett år till innan jag sålde den via Blocket. Nöjd. ;-I)


Har för mig det står Mitsubishi någonstans på bordet.... :D


Helt ärligt alltså, det gör det faktiskt. Men det kanske bara är nån kylningshistoria?
Sedan vet man aldrig om det faktiskt bara finns två av bordet i Sverige, ibland kan en del ju spä på för att skapa hype..
Vet att han betalade åtskilliga 100k för den för typ 10 år sedan och då var det som sagt beggat och gammalt redan då...
Nå´n dansbandssnubbe som hade bordet innan har jag för mig, och som sagt ska Corrs bl.a. ha lirat in på det innan.


Ang. Amek-prylarna så fråga inte mig vad det var för nåt, sånt har inte jag koll på. :D
2 kanaler på varje har jag för mig i alla fall... nån gråaktig historia som det sitter 2 st av i studion.

Googlade lite och det kan vara 9098:an.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Vogel2
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 11 maj 2013, 20:51

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Vogel2 »

I Polarstudion användes på 70-talet ett Harrison, som idag står på ABBA-museet. I början på 80-talet köpte man in ett Calrec, som används än idag. Det köptes även in ytterligare ett Calrec-bord som har styckats och fått sina kanaler rackmonterade. Jag tror att DLX Music har en sådan till försäljning just nu.

Benny Andresson har idag studion Riksmixningsverket, där det står ett Neve 8068 (som de köpte av Max Martin). I byggnaden bredvid ligger annexet Mono Music, där de har ett SSL Duality, tidigare stod det där ett annat SSL-bord. I den studion har Bernard Löhr mixat exvis Mama Mia-filmen och soundtracket till Kristina från Duvemåla.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Jan Hellman »

Vogel2 skrev:I Polarstudion användes på 70-talet ett Harrison, som idag står på ABBA-museet. I början på 80-talet köpte man in ett Calrec, som används än idag. Det köptes även in ytterligare ett Calrec-bord som har styckats och fått sina kanaler rackmonterade. Jag tror att DLX Music har en sådan till försäljning just nu.

Benny Andresson har idag studion Riksmixningsverket, där det står ett Neve 8068 (som de köpte av Max Martin). I byggnaden bredvid ligger annexet Mono Music, där de har ett SSL Duality, tidigare stod det där ett annat SSL-bord. I den studion har Bernard Löhr mixat exvis Mama Mia-filmen och soundtracket till Kristina från Duvemåla.
Jag har en Calrec-stripp som jag köpte av Lennart. Fantastisk. Har även en ombyggd dbx 160 från Polar. Lennart, eller Nanni egentligen, byggde om den till parallellkompressor. Fantastisk. Om ni funderar på att köpa en bra kanal-stripp, kolla in Calrec-strippen på DLX. Om man gillar det soundet så blir det inte bättre än så.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av 41HZ »

Om vi nu är inne på Neve-bord, så står det ett Neve V-3 i en nybyggd studio utanför Göteborg. Gjorde lite jobb där när den studion byggdes.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av GandhiMK2 »

Neve är ju inte direkt jäääätteovanligt...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av GandhiMK2 »

Vogel2 skrev:I Polarstudion användes på 70-talet ett Harrison, som idag står på ABBA-museet. I början på 80-talet köpte man in ett Calrec, som används än idag. Det köptes även in ytterligare ett Calrec-bord som har styckats och fått sina kanaler rackmonterade. Jag tror att DLX Music har en sådan till försäljning just nu.

Benny Andresson har idag studion Riksmixningsverket, där det står ett Neve 8068 (som de köpte av Max Martin). I byggnaden bredvid ligger annexet Mono Music, där de har ett SSL Duality, tidigare stod det där ett annat SSL-bord. I den studion har Bernard Löhr mixat exvis Mama Mia-filmen och soundtracket till Kristina från Duvemåla.
Like a true wikipedia page…;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Jan Hellman »

Studio Bohus hade ett Neve innan den studion gick i putten. Ingen aning om vart det bordet försvann men jag tror att det finns kvar i Sverige. Sen finns det en hel del studios med nyare Neve-bord. Pama i Kristianopel, Bohus Sound i Kungälv och några till. Jag kör SSL men har flera Neve-preamps som jag kan jacka in när anden faller på. Många som kör så. Outboard preamps som man jackar in. Finns många kloner nu för tiden också som är riktigt bra. Och som är MER trogna gamla Neve än vad ett modernt Neve är. BAE för att nämna en.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av blackparkas »

Nån som vet vad det Mitsubishi-skyltade bordet i studion här i stan kan vara för nåt då?

Det var som sagt inte alls billigt när han köpte det trots att det var gammalt redan då...
Misstänker att det idag inte alls är värt lika mycket som då...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

googlar man verkar mitsubishis heta quad 8. Men jag skyller på google ifall det är fel.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:googlar man verkar mitsubishis heta quad 8. Men jag skyller på google ifall det är fel.
Quad 8 var ett amerikanskt företag som tillverkade mixerbord och Mitsubishi köpte Quad 8 någon gång på 80-talet om jag inte minns helt fel för att kunna sälja mixerbord under eget namn utan att behöva utveckla egna. Mitsubishi har ju även tillverkat rullbandare så man vill ha mixerbord på sortimentet också. Minns inte exakt hur och varför eller om Mitsubishi sålde Quad 8 men företaget kursade. Tror inte att Mitsubishi var ägare då men jag kan ha fel. Minns inte.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Jan Hellman »

Riktigt bra mixerbord för övrigt. Bland det bättre som tillverkats i USA men inte så många såldes i Europa. Har bara sett ett enda i verkliga livet och det var i USA.
Användarvisningsbild
Vogel2
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 11 maj 2013, 20:51

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Vogel2 »

Henryk Lipp har ett Quad 8 i Music-a-Matic.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av blackparkas »

Quad Eight Superstar är det tydligen.


Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar