Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25741
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Jag skulle vilja ha en kabel med Thunderbolt i ena änden och Firewire 400 i andra änden.

Har redan en FW400-800 kabel och en Thunderbolt-FW800 adapter, men det blir så himla bylsigt att hålla på med och dessutom glapprisk i adaptern.

Så det är inte det jag letar efter utan en smidig och böjbar sladd med rätt kontakter i ändarna.
Finns det?
Går det att göra (inte själv kanske, men att be nån annan)?
Senast redigerad av fieldflower den tor 15 jan 2015, 11:48, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av jannej »

Fw800-kontakterna är ingen höjdare så jag förstår. Apples TB till FW800-adapter innehåller FireWire-chipset plus en hel del elektronik så det skulle tyvärr förvåna om det finns en hel snygg kabel.

En Thunderbolt hubb är den snyggaste lösningen, men inte direkt prisvärd.
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:54
Ort: Örsundsbro, Uppland

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Pulse »

Skulle också köra på apples egna adapter :) håller således bara med jannej
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

Fast det är lite tråkigt för har man bara FireWire 400 sladd så måste man först ha en fw400-fw800adapter och sen en fw800-Thunderboltadapter. Ser kajko ut.. Men så är det med en av mina hårddiskar. Där fick man för att man ville ligga i framkant för 5 år sedan. :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25741
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av fieldflower »

macahan skrev:Fast det är lite tråkigt för har man bara FireWire 400 sladd så måste man först ha en fw400-fw800adapter och sen en fw800-Thunderboltadapter. Ser kajko ut.. Men så är det med en av mina hårddiskar. Där fick man för att man ville ligga i framkant för 5 år sedan. :)
FW400-800 sladd finns lite överallt, så det är inga problem att billigt bli av med ena adaptern.
Men det skulle vara så smutt om man kunde bli av med adaptern till TB...
jannej skrev:Fw800-kontakterna är ingen höjdare så jag förstår. Apples TB till FW800-adapter innehåller FireWire-chipset plus en hel del elektronik så det skulle tyvärr förvåna om det finns en hel snygg kabel.

En Thunderbolt hubb är den snyggaste lösningen, men inte direkt prisvärd.
Egentligen är det jobbigaste att ha adaptern precis vid datorn där man kommer åt den hela tiden, så om en hubb innebär att det blir "ren kabel" in i datorn vore det ett steg framåt.
Har aldrig sett eller ens letat efter en sådan - vad är det och vad kostar de? Antar att det finns en uppsjö varianter...

Fast... En förlängningssladd TB-TB skulle ju faktiskt åstadkomma precis det, och lär ju vara betydligt billigare än en hub..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag vill minnas att jag hittade en belkin-greja som hade tb in och ut och sen en DVI utplus en massa jävla usb etc etc som kostade ca 3 lök.
Det finns lite billigare också men iom att TB inte kan spela 1till flera , som usb, utan är daisy-chaining , som FW, så finner jag ingen riktig anledning att spendera 3 lök på fanskapet….tyvärr…för i min portabla rig ingår en UA Apollo Twin Duo som har en tb….så där tar det liksom slut…så om jag vill ha skärm OCH interface så måste jag ha en appleskärm , eller iaf en skärm med tb in och ut, och det har jag föga lust att lägga ned deg på…surt….
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

fieldflower skrev:
macahan skrev:Fast det är lite tråkigt för har man bara FireWire 400 sladd så måste man först ha en fw400-fw800adapter och sen en fw800-Thunderboltadapter. Ser kajko ut.. Men så är det med en av mina hårddiskar. Där fick man för att man ville ligga i framkant för 5 år sedan. :)
FW400-800 sladd finns lite överallt, så det är inga problem att billigt bli av med ena adaptern.
Men det skulle vara så smutt om man kunde bli av med adaptern till TB...
jannej skrev:Fw800-kontakterna är ingen höjdare så jag förstår. Apples TB till FW800-adapter innehåller FireWire-chipset plus en hel del elektronik så det skulle tyvärr förvåna om det finns en hel snygg kabel.

En Thunderbolt hubb är den snyggaste lösningen, men inte direkt prisvärd.
Egentligen är det jobbigaste att ha adaptern precis vid datorn där man kommer åt den hela tiden, så om en hubb innebär att det blir "ren kabel" in i datorn vore det ett steg framåt.
Har aldrig sett eller ens letat efter en sådan - vad är det och vad kostar de? Antar att det finns en uppsjö varianter...

Fast... En förlängningssladd TB-TB skulle ju faktiskt åstadkomma precis det, och lär ju vara betydligt billigare än en hub..?

Nä, det finns inte en 400-800 för min hårddisk. Det är en specialsladd med minifw + typ miniusb i ena änden. Special-special.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

Ja belkins Thunderbolt-dock är en variant. Finns en billigare för Thunderbolt 1 och en dyrare för Thunderbolt 2
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25741
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av fieldflower »

macahan skrev:
fieldflower skrev:
macahan skrev:Fast det är lite tråkigt för har man bara FireWire 400 sladd så måste man först ha en fw400-fw800adapter och sen en fw800-Thunderboltadapter. Ser kajko ut.. Men så är det med en av mina hårddiskar. Där fick man för att man ville ligga i framkant för 5 år sedan. :)
FW400-800 sladd finns lite överallt, så det är inga problem att billigt bli av med ena adaptern.
Men det skulle vara så smutt om man kunde bli av med adaptern till TB...
jannej skrev:Fw800-kontakterna är ingen höjdare så jag förstår. Apples TB till FW800-adapter innehåller FireWire-chipset plus en hel del elektronik så det skulle tyvärr förvåna om det finns en hel snygg kabel.

En Thunderbolt hubb är den snyggaste lösningen, men inte direkt prisvärd.
Egentligen är det jobbigaste att ha adaptern precis vid datorn där man kommer åt den hela tiden, så om en hubb innebär att det blir "ren kabel" in i datorn vore det ett steg framåt.
Har aldrig sett eller ens letat efter en sådan - vad är det och vad kostar de? Antar att det finns en uppsjö varianter...

Fast... En förlängningssladd TB-TB skulle ju faktiskt åstadkomma precis det, och lär ju vara betydligt billigare än en hub..?

Nä, det finns inte en 400-800 för min hårddisk. Det är en specialsladd med minifw + typ miniusb i ena änden. Special-special.
Aha, nej 4 pin till 9 pin har jag inte sett. Och absolut inte med usb också.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av blackparkas »

Det här måste vara den tråkigaste tråden på PB någonsin......!!!


:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

Det är bara för att du inte förstår. ;)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:Det är bara för att du inte förstår. ;)
Inte bara….;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

Vadå, det handlar ju om kabel. Hade det handlat om lavakablar så hade vissa skitit på sig av intresse. ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av blackparkas »

Allt som har med inspelning att göra är så infernaliskt tråkigt.... :D


Fast jag måste säga att jag gick igång på Amek-Preamparna jag spelade in på innan jul!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25741
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Allt som har med inspelning att göra är så infernaliskt tråkigt.... :D
Isf spelar du nog in på fel sätt...;)

Hittade faktiskt en hane-hona TB.
Kanske vore nåt...
Synd att de inte skriver hur lång den är (vilket är ganska vital information på en förlängsningskabel...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av blackparkas »

Sist spelade jag in med Amek-preamp samt UA 1176 eller om vi använde Focusrite-prylen, röd med mätare.., minns inte men körde genom ett pissdyrt mixerbord som det finns 2 av i Sverige, det ena står/stod i Polarstudion det andra det jag nyttjade som även The Corrs bl.a. använt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

Ballt. Ett neve-bord.

Kolla in sound city-dokumentären. It's all about the neve board.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:Ballt. Ett neve-bord.

Kolla in sound city-dokumentären. It's all about the neve board.
Stod det i polar så var det antingen ett Calrec eller SSL men det skumma är att det bara ska finnas 2 av dom i Sve...SSL vimlar det ju av och jag känner minst 3 pers som har ett Calrec...Någonstans glappar det.;-)

Vad var det för Amek-pre? Channel in a box? Den , precis som en del andra Amek-prylar , är designade av Rupert Neve himself... Rasist-apan på pb försökte köpa min men jag höll på den ett år till innan jag sålde den via Blocket. Nöjd. ;-I)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

But... När man läser på vissa ställen om polar och mamma Mia-inspelningen så snackar dom om neve. But what do i know?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:But... När man läser på vissa ställen om polar och mamma Mia-inspelningen så snackar dom om neve. But what do i know?
Ah, så är det säkert. Dom lär ju ha bytt bord x ggr, förstås.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

För neve har jag hört talas om att det typ finns 2 i svärjö. :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:But... När man läser på vissa ställen om polar och mamma Mia-inspelningen så snackar dom om neve. But what do i know?
Låten Mama Mia är inspelad på Metronome-studion innan Polar byggdes. Där stod ett Neve-bord. Tror aldrig att Polar haft något.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

Ok, då stod det isåfall fel i artikeln som jag läste.
Edit: nä alltså, jag menar nyinspelningen till filmen mamma Mia.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av Jan Hellman »

Den är inte inspelad på Polar den heller. Och studion hade flyttat till Hornsgatan när filmen gjordes. Jag var en hel del på Polar under 90-talet och fram till flytten. SSL i A-studion och Calrec uppe i B. Vetefaan vart soundtracket till filmen spelades in.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Thunderbolt-Firewire 400 kabel?

Inlägg av macahan »

Nä, det jag läste var en intervju med Björn där man nämnde att man använde nevebordet från polarstudion men som sagt, det kan lika gärna vara faktafel. Jag är inget som helst studioproffs.

Edit: här ovan har jag fel.
Senast redigerad av macahan den lör 17 jan 2015, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar