Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av lowfreq »

Jo, tips på mickar för att spela in akustisk nylonsträngad gitarr. Klassisk musik.
Det skall alltså spelas in i stereo, två mickar.

Prisläge? - typ medelklass som passar proffsig amatör. :)
Ös på med billigt/prisvärt till Neumann.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av fieldflower »

Det här var en intressant tråd, den skall jag följa!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av B-Å Åhs »

KM84 Neuman
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av GandhiMK2 »

Innan du snackar mikar,vad har du för pre-amps?
Mycket viktigare imho.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av lowfreq »

GandhiMK2 skrev:Innan du snackar mikar,vad har du för pre-amps?
Mycket viktigare imho.
Han som spelar/spelar in har en tc electronic Impact Twin, in till cubase.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av lowfreq »

B-Å Åhs skrev:KM84 Neuman
KM184?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av GandhiMK2 »

lowfreq skrev:
GandhiMK2 skrev:Innan du snackar mikar,vad har du för pre-amps?
Mycket viktigare imho.
Han som spelar/spelar in har en tc electronic Impact Twin, in till cubase.
Ok…Det är säkert helt OK. Vad ska han ha det till? Kommersiell release? Isf tycker jag att han skulle hyra på 2 riktigt bra pre-amps.
Km84 el 184 är kanon om man vill närmika men det kanske inte är det han ska göra här?
Jag skulle nog köra på 2 st u87 kopior. Har för mej att Hellman hade några som inte var lika billiga som TSM men ändå no-brainers i fråga om kostnad/utdelning.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av lowfreq »

Vet inte riktigt hur långt han tänkt gå med det här. Tror att det i första hand handlar om youtube o liknande. Bra pre-amps är ju helrätt såklart, men han kör på sin Impact Twin och vill se hur långt det räcker. Och det är nog närmika som gäller.
u87 kopior säger du, ok. eller KM184 då.
Inväntar vad Hellman hade för billiga-men-bra mikar, också.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av GandhiMK2 »

Har inte testad denna men hur illa kan det vara? Dessutom money back guarantee….Testa och skicka tbx om det suger?
http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc40 ... nmikro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av fieldflower »

Var det inte nån som tyckte att Behringers stereopar inte var så himla illa? Om man nu ska utforska billig-träsket.
Eller det kanske främst var till trum-OH?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:Var det inte nån som tyckte att Behringers stereopar inte var så himla illa? Om man nu ska utforska billig-träsket.
Eller det kanske främst var till trum-OH?
Jag har spelat in hur mycket som helst med billiga mikar MEN med jävligt dyra preampar….billig mic+ bra pre =POSSIBLE million dollar sound, DYR mik + skit pre=mög. :-/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av aacee »

Hellman rekomenderade en mick som heter ADK Thor om jag inte missminner mig.
Trevligt prisläge och goda recentioner
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
lowfreq skrev:
GandhiMK2 skrev:Innan du snackar mikar,vad har du för pre-amps?
Mycket viktigare imho.
Han som spelar/spelar in har en tc electronic Impact Twin, in till cubase.
Ok…Det är säkert helt OK. Vad ska han ha det till? Kommersiell release? Isf tycker jag att han skulle hyra på 2 riktigt bra pre-amps.
Km84 el 184 är kanon om man vill närmika men det kanske inte är det han ska göra här?
Jag skulle nog köra på 2 st u87 kopior. Har för mej att Hellman hade några som inte var lika billiga som TSM men ändå no-brainers i fråga om kostnad/utdelning.
Vad det gäller mer lågbudget stormembranare tycker jag ADK Thor (eller Odin) är strålande mickar. Jag skulle personligen satsa på Thor då den har ställbar karakteristik och inte bara basskär utan man kan även få den att låta som äldre mickar genom att kapa topp direkt i micken. Utmärkt mikrofon. Egentligen tre tidigare ADK-mickar som dom byggt in i en och samma mikrofon. Så den är ett tips.

http://goldenagemusic.mamutweb.com/Shop ... OR/2101048

Det jag oftast gör är att micka med två mickar. Eller tre ibland om gitarren ska låta själv i ljudbilden och då adderar jag en distansmick. Men standarduppmickning är en stormembranare nere vid kroppen och en småmembran uppe vid halsen riktad in mot 12:e band. Exempel på en vettig och billig småmembranare är Line Audio CM3. Kostar runt en tusing eller mindre.

http://www.jam.se/studio/mikrofontillb/ ... esign_CM3/

Dom standarmickar jag själv oftast väljer till akustisk gitarr om jag själv får välja är Microtech Gefell UM90.1S vid kroppen och en Neumann KM184 vid halsen. Och ibland vanligtvis en Coles 4038 som distans eller någonstans i närheten av gitarristens ena öra. För att spela in det gitarristen själv hör. Men mer vanligt sätter jag den framför och en bit bort för att få ambience. Ska gitarren vara en del av en ljudbild så ambience-mickar jag i stort sätt aldrig. Ju mer naken gitarren är i ljudbilden desto högre krav ställs det på mickarna är min erfarenhet. Och f-bass har HELT rätt gällande preamps! Koppla in en bra mick i en dålig preamp och det blir nödvändigtvis inte så värst bra. Faktiskt vettigare med billigare mickar och riktigt bra preamps. Så att hyra några BRA preamps är verkligen inte ett dåligt råd. Och istället för att köpa så kan man ju även hyra mickar. Om man föredrar det. Kan vara ett bra sätt att få jobba med bra prylar. Brukar inte bli snordyrt men det beror ju lite på vad man hyr för något. En småmembransmick typ KM184 kostar inte så otroligt mycket, 5 - 6 tusen ca i nypris att köpa, men en stormembranare kan vara svindyr. 30 - 40 tusen är inte alls direkt ovanligt. En sån vill man inte tappa i backen.

//J
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av lowfreq »

Grym input ! jag säger åt honom att läsa tråden!
Återkommer.

Han får helt enkelt fråga sig hur bra eller dålig Impact Twin ljudkortet är innan han väljer mickar!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av fieldflower »

Följdfråga på preamps då:
För egen del spelar jag dels in via bandets Presonus 16.4.2, och dels via min egen Focusrite Saffire pro 24 DSP.
Är preampsen i dessa bra eller dåliga?
Eller är definitionen på "bra" på en sådan nivå att det innebär att en dedikerad preamp måste till för att nå dit?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:Följdfråga på preamps då:
För egen del spelar jag dels in via bandets Presonus 16.4.2, och dels via min egen Focusrite Saffire pro 24 DSP.
Är preampsen i dessa bra eller dåliga?
Eller är definitionen på "bra" på en sådan nivå att det innebär att en dedikerad preamp måste till för att nå dit?
Det finns inte många ljudkort eller billigare digitalmixers på marknaden som har bra mickpreampar. Varför? Ljudkortet/mixern blir för dyr. EN riktigt bra mickpreamp kan kosta mer än ett Presonus 16.4.2.

http://www.thomann.de/se/presonus_studi ... 642_ai.htm

http://www.thomann.de/se/manley_voxbox_combo.htm

Som exempel. Över dubbla pengarna för EN kanalstrip med kompressor i jämförelse med en hel mixer.

Och om man jämför med ett bra rent försteg utan filter och kompressor.....

http://www.dlxmusic.se/Product/product.aspx?id=279759

Betydligt billigare fast då är det bara själva försteget och inte mycket mer. Och det låter FANTASTISKT bra! En digitalmixer låter förhållandevis bra om man ser till vad man betalar men min definitiva uppfattning är att den aldrig kommer i närheten av vad en riktigt bra preamp gör vad det gäller dynamik och annat. Ett ljudkort som har hyffsade mickpreamps och som inte kostar skjortan är Apogee Duet. RME har också hyfsade preamps. Men inte heller dom förförstärkarna slår en dedikerad högkvalitativ preamp i jämförelse. Bättre än det mesta annat liknande dock. Ett kul experiment kan vara att låna/hyra något bra och själv prova och lyssna. En polare gick ifrån att plugga micken rätt in i ljudkortet till att skaffa ett bra försteg nyligen. Han fattar inte varför han inte gjort den investeringen tidigare. Men rent generellt kan man säga att det finns en orsak till att riktigt bra prylar kostar pengar. 20.000 för ett billigt digitalbord eller en halv miljon eller mer för ett bra analogbord? Folk kastar ju inte ut dom pengarna för att man tycker att det är kul utan för att det låter bra. Kvalitet kostar pengar. Men sen är jag den första att erkänna att billiga digitalprylar låter förvånansvärt bra får vad man betalar för dom. Och man ska inte glömma bort att folk spelade in plattor på cassette-portor på 80-/90-talet. Det gick utmärkt trots brus och skit. För låtarna, hur folk spelar och uttrycket är ALLTID viktigare än ljudkvaliten. Om man inte har någonting att säga genom sin musik så spelar det ingen roll hur dyra prylar man har. Men däremot finns det många fantastiska plattor som är inspelad på skitprylar. Erfarenhet och kompetens slår dyra prylar ALLA dagar i veckan! En bra ljudtekniker kan få det att låta riktigt bra med billiga prylar. En dålig ljudtekniker kan lätt få det att låta skit även om han har tillgång till Neve-bord, det bäst som finns i mick-väg, outboards, omvandlare etc. Så har jag ETT gott råd att ge så är det att lära er prylarna. Skaffa er erfarenhet och försök snappa upp så mycket tips och tricks som möjligt. För det är egentligen den enda genvägen till det perfekta ljudet. Kunskap. Eller genväg, förresten. Det är ingen jävla genväg. Farbror Barbro har rätt. Det FINNS inga genvägar till det perfekta ljudet! :lol: Det är bara att spola öronen med Revaxör och sätta igång och insupa kunskap. Man blir liksom aldrig färdig. Vilket lite är det som gör det lite kul med inspelning. Det är som att spela bas. Det finns alltid en massa saker som man inte kan. Eller glömt bort. ;)

Långt inlägg. Som svar på frågan. Preamps i billigare digitalmixers och ljudkort låter förvånansvärt bra om man ser till vad dom kostar men det är faktiskt en jävla skillnad om man jämför med en riktigt bra dedikerad preamp. Om man är lite petig......

//J
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av Pumpa »

lowfreq skrev:Jo, tips på mickar för att spela in akustisk nylonsträngad gitarr. Klassisk musik.
Det skall alltså spelas in i stereo, två mickar.
Jag förväntade mig kommentarer på att det är viktigt hur rummet låter vid denna typ av tracking.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av lowfreq »

Jan Hellman skrev:...Betydligt billigare fast då är det bara själva försteget och inte mycket mer. Och det låter FANTASTISKT bra! En digitalmixer låter förhållandevis bra om man ser till vad man betalar men min definitiva uppfattning är att den aldrig kommer i närheten av vad en riktigt bra preamp gör vad det gäller dynamik och annat. Ett ljudkort som har hyffsade mickpreamps och som inte kostar skjortan är Apogee Duet. RME har också hyfsade preamps. Men inte heller dom förförstärkarna slår en dedikerad högkvalitativ preamp i jämförelse. Bättre än det mesta annat liknande dock. Ett kul experiment kan vara att låna/hyra något bra och själv prova och lyssna. En polare gick ifrån att plugga micken rätt in i ljudkortet till att skaffa ett bra försteg nyligen. Han fattar inte varför han inte gjort den investeringen tidigare. Men rent generellt kan man säga att det finns en orsak till att riktigt bra prylar kostar pengar. 20.000 för ett billigt digitalbord eller en halv miljon eller mer för ett bra analogbord? Folk kastar ju inte ut dom pengarna för att man tycker att det är kul utan för att det låter bra. Kvalitet kostar pengar. Men sen är jag den första att erkänna att billiga digitalprylar låter förvånansvärt bra får vad man betalar för dom. Och man ska inte glömma bort att folk spelade in plattor på cassette-portor på 80-/90-talet. Det gick utmärkt trots brus och skit. För låtarna, hur folk spelar och uttrycket är ALLTID viktigare än ljudkvaliten. Om man inte har någonting att säga genom sin musik så spelar det ingen roll hur dyra prylar man har. Men däremot finns det många fantastiska plattor som är inspelad på skitprylar. Erfarenhet och kompetens slår dyra prylar ALLA dagar i veckan! En bra ljudtekniker kan få det att låta riktigt bra med billiga prylar. En dålig ljudtekniker kan lätt få det att låta skit även om han har tillgång till Neve-bord, det bäst som finns i mick-väg, outboards, omvandlare etc. Så har jag ETT gott råd att ge så är det att lära er prylarna. Skaffa er erfarenhet och försök snappa upp så mycket tips och tricks som möjligt. För det är egentligen den enda genvägen till det perfekta ljudet. Kunskap. Eller genväg, förresten. Det är ingen jävla genväg. Farbror Barbro har rätt. Det FINNS inga genvägar till det perfekta ljudet! :lol: Det är bara att spola öronen med Revaxör och sätta igång och insupa kunskap. Man blir liksom aldrig färdig. Vilket lite är det som gör det lite kul med inspelning. Det är som att spela bas. Det finns alltid en massa saker som man inte kan. Eller glömt bort. ;)

Långt inlägg. Som svar på frågan. Preamps i billigare digitalmixers och ljudkort låter förvånansvärt bra om man ser till vad dom kostar men det är faktiskt en jävla skillnad om man jämför med en riktigt bra dedikerad preamp. Om man är lite petig......

//J
Ord och inga visor. Men helt sant såklart.
Det råder ingen tvekan om vad som gäller för bästa tänkbara inspelning.

Men! Det är 2015 och tekniken går framåt.
Som du nämner så verkar det finnas hyffsade grejer till rimliga priser, trots allt.

För min egen del har jag länge haft ett getöga på den här som jag länkar till.
Har sett att en del basister använder sånna i studio.
Kanske rent av funkar bra till akustisk gitarr också?

http://www.thomann.de/se/universal_audio_6176.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Alternativt denna . . . http://www.thomann.de/se/universal_audi ... in_duo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av bjelkeman »

Ok i det sammanhanget Jan, har du ett PM. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av bjelkeman »

Det är inte bara Hellman som gillar Apogee. Sound on Sound gillar Apogee One också. Det blir att behålla den alltså.
http://www.soundonsound.com/sos/apr10/a ... geeone.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av lowfreq »

SE Electronics VR2 Voodoo, active Ribbon Microphone.

http://www.thomann.de/se/se_electronics_vr2_voodoo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Är den något som herrar Hellman och Gandhi känner till?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av bjelkeman »

Sound on Sound recension http://www.soundonsound.com/sos/feb11/a ... voodoo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av Jan Hellman »

lowfreq skrev:SE Electronics VR2 Voodoo, active Ribbon Microphone.

http://www.thomann.de/se/se_electronics_vr2_voodoo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Är den något som herrar Hellman och Gandhi känner till?
Känner till men aldrig jobbat med tyvärr.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av lowfreq »

Tackar för alla tips och förslag!
Han (sonen) köpte en sE Electronic Voodoo VR2 mikrofon.
Den verkar riktigt lovande.. han har gjort några testinspelningar och VR2:an ger ett fylligt, verkligen fylligt ljud! (till skillnad mot förvånansvärt många tunt ljudande mickar). Dock har den en lite avrundad topp så.. han kommer komplettera med en till mick som ger tydlighet och briljans i diskanten.
Det kommer att bli bra!
Han spelar riktigt bra, jag lägger ut ljudklipp när han är klar.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mickar för inspelning av akustisk gitarr

Inlägg av Jan Hellman »

lowfreq skrev:Tackar för alla tips och förslag!
Han (sonen) köpte en sE Electronic Voodoo VR2 mikrofon.
Den verkar riktigt lovande.. han har gjort några testinspelningar och VR2:an ger ett fylligt, verkligen fylligt ljud! (till skillnad mot förvånansvärt många tunt ljudande mickar). Dock har den en lite avrundad topp så.. han kommer komplettera med en till mick som ger tydlighet och briljans i diskanten.
Det kommer att bli bra!
Han spelar riktigt bra, jag lägger ut ljudklipp när han är klar.
Avrundat topp är ingenting som jag egentligen nödvändigtvis ser som en nackdel. ;) Det optimala av båda världar vad det gäller ok git-inspelning är en bra stormembranare eller bandmikrofon nere vid ljudhålet och en småmembranare riktad in mot 12:e band. Något sådant här....:

Bild

Fast småmembranaren lite riktad in (45 grader ca) mot 12:e band/kroppen gärna..... Och om man vill ha en småmembranare som inte kostar så himla mycket tycker jag att Line Audio CM3 hör till det bästa. Kostar mindre än en tusenlapp.

http://www.lineaudio.se/CM3.html

Då tar man kroppen och mellanregistret från stormembranaren/bandmicken och toppen från småmembranaren. Brukar bli väldigt bra.
Skriv svar