Lineboxar och bas....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

Growingart skrev:Vad använder ni när ni reampar?
Lite olika men OFTAST en Radial X-amp.
Haydn
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 22:58

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Haydn »

Hej!

Står i begrepp att uppdatera min di-lösning (består idag av en Hartke VLX) till en Neve RNDI. Någon som testat denna och kan säga något om den, främst vad gäller inspelning av bas that is!

Vänligen,
Wilhelm
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

Haydn skrev:Hej!

Står i begrepp att uppdatera min di-lösning (består idag av en Hartke VLX) till en Neve RNDI. Någon som testat denna och kan säga något om den, främst vad gäller inspelning av bas that is!

Vänligen,
Wilhelm
Inte testat men det skulle förvåna mig gravt om den är dålig. Tänker testa den själv så fort jag får tillfälle. Har några Neve prylar och dom är snuskigt bra till bas.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av strummer »

Jan Hellman skrev:
Haydn skrev:Hej!

Står i begrepp att uppdatera min di-lösning (består idag av en Hartke VLX) till en Neve RNDI. Någon som testat denna och kan säga något om den, främst vad gäller inspelning av bas that is!

Vänligen,
Wilhelm
Inte testat men det skulle förvåna mig gravt om den är dålig. Tänker testa den själv så fort jag får tillfälle. Har några Neve prylar och dom är snuskigt bra till bas.
"The RNDI can handle the full amplified output of a 1000W amp, so you can confidently drive the output stages of any amp less than 1000W to get your desired tone."

Bara denna mening gör det hela ruggigt intressant tycker jag, och 3000 kr känns ju bekvämt:-)
Kompressor, det är livet!
Haydn
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 22:58

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Haydn »

Hej!

För att följa upp så kan jag meddela att RNDI är riktigt bra! Basen låter "trä" och fylligt, organiskt kanske man kan säga?! Jag kör den även till gitarr: rörtopp-dummyload-RNDI-pre-ljudkort-daw(cabsim typ twonotes etc.) låter mycket bättre än om jag försöker micka själv, även om jag gärna hade velat kunna säga att jag mickar upp rörhäckar i källaren!
Trevlig helg!
/Wilhelm
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av funkys**t »

Haydn skrev:Hej!

För att följa upp så kan jag meddela att RNDI är riktigt bra! Basen låter "trä" och fylligt, organiskt kanske man kan säga?! Jag kör den även till gitarr: rörtopp-dummyload-RNDI-pre-ljudkort-daw(cabsim typ twonotes etc.) låter mycket bättre än om jag försöker micka själv, även om jag gärna hade velat kunna säga att jag mickar upp rörhäckar i källaren!
Trevlig helg!
/Wilhelm
Wow! Den verkar ju grym!

Radial har släppt en liknande, JDX. Prisvärd, kanske inte når upp till samma kvalitet som RNDI, men nästan.

http://youtu.be/_OQ4zYxMXNE" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av maxend00d »

Även jag kan slå ett slag för RNDI om man vill ha en smidig och bra DI som inte färgar nämnvärt. Nu behöver jag bara en REDDI att komplettera med, för ett mer färgat ljud!
olov_d@hotmail.com
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 13:31

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av olov_d@hotmail.com »

Ursäkta nybörjarfrågan, men vad är fördelen med att ha en (transparent) linebox gentemot att plugga in rakt in i ljudkortet egentligen?
Spook
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 11 jun 2016, 12:53

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Spook »

olov_d@hotmail.com skrev:Ursäkta nybörjarfrågan, men vad är fördelen med att ha en (transparent) linebox gentemot att plugga in rakt in i ljudkortet egentligen?

Jag är också nyfiken på detta! :roll:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har min U5 till försäljning...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Elfström »

Roger Hedin skrev:Jag har min U5 till försäljning...


:lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Roger Hedin »

Elfström skrev:
Roger Hedin skrev:Jag har min U5 till försäljning...
:lol:
Inte av anledningen att den inte skulle vara bra, bara därför att den är dubbelt så stor som de flesta av mina förstärkare, vilka dessutom har helt förträffliga inbyggda DI. Att jag sen har tre små preampar med DI spelar också in: en Basswitch, en Fishman Platinum Pro EQ och en Darkglass B7K...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Roger Hedin »

Den här är ju fantastiskt fin, eller de här, för det är en stereobox...
Bild
Det finns en del goda omdömen om den på nätet...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar