Lineboxar och bas....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av strummer »

Bästa DI för mig är cali-76 tx, men den jag har är inte byggd för transparens direkt:-) Radial är rent allmänt kanon också.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Elfström »

strummer skrev:Bästa DI för mig är cali-76 tx, men den jag har är inte byggd för transparens direkt:-) Radial är rent allmänt kanon också.
Det tvivlar jag inte en sekund på.
Du har säkert rätt... Som vanligt! :D
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Growingart
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 03:07

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Growingart »

Jag är gitarrist, men ska lägga bas i ett progstudioprojekt som jag har. Jag har en enkel hemmastudio. Hittills har jag kört basen rätt in i ljudkortet för slaskändamål. Radial verkar vara en rekommendation av många vad jag förstår. Av de tre alternativen av Radial: JDI, Pro DI, J48, finns det fördel med någon av dessa för studioändamål? Brukar ni köra två signaler in i ljudkort för att senare kunna mixa dessa två? Hur tänker ni?
Progressiv rock | IN EXPERIENCE
http://www.facebook.com/inexperienceproject" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.soundcloud.com/inexperienceproject" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.growingrecords.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

Growingart skrev:Jag är gitarrist, men ska lägga bas i ett progstudioprojekt som jag har. Jag har en enkel hemmastudio. Hittills har jag kört basen rätt in i ljudkortet för slaskändamål. Radial verkar vara en rekommendation av många vad jag förstår. Av de tre alternativen av Radial: JDI, Pro DI, J48, finns det fördel med någon av dessa för studioändamål? Brukar ni köra två signaler in i ljudkort för att senare kunna mixa dessa två? Hur tänker ni?
Vad har du för bas? Aktiv/passiv? Jag skulle välja mellan JDI om du kör aktivt och en J48 om du kör passivt. Det händer ofta att jag kör JDI även till passiva instrument så den är väldigt allround. Men om man ska vara petig så..... J48:an kräver fantommatning. Bra att vara medveten om det, beroende på vad du ska koppla den till....
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av theLopp »

Jag hade en J48 innan och kör numera på min Cali76-TX. Fick detta svar från Robin Leggett på Origin Effects om någon är intresserad av tech specs.

The frequency response of the JDI won’t be as good as the J48 simply because it is passive. However, we have taken the following measurements:

TX: +/-0.2db above 10Hz - & flat down to 10Hz - this is as low as our oscilloscope on our test rig goes.
TX-L: +/-0.2db @ 10Hz-35kHz

The conclusion is therefore that the Lundahl’s frequency respsone is better than the J48 & the TX is comparable.

In terms of noise, our readings for both units are better than the J48:

- With Pad OFF: - 111dB below 0dBu
- With Pad ON: - 125dB below 0dBu
(- J48 - 99dB below 0dBu)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

theLopp skrev:Jag hade en J48 innan och kör numera på min Cali76-TX. Fick detta svar från Robin Leggett på Origin Effects om någon är intresserad av tech specs.

The frequency response of the JDI won’t be as good as the J48 simply because it is passive. However, we have taken the following measurements:

TX: +/-0.2db above 10Hz - & flat down to 10Hz - this is as low as our oscilloscope on our test rig goes.
TX-L: +/-0.2db @ 10Hz-35kHz

The conclusion is therefore that the Lundahl’s frequency respsone is better than the J48 & the TX is comparable.

In terms of noise, our readings for both units are better than the J48:

- With Pad OFF: - 111dB below 0dBu
- With Pad ON: - 125dB below 0dBu
(- J48 - 99dB below 0dBu)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilken DI har Lundahl trafo´s i sig? Cali´n? Sitter Jensen i Radial. Bra skit. Har inte hört det minsta brus från J48:an. Avalon U5 kan man faktiskt höra att den brusar under "rätt" förutsättningar men det är absolut inget problem. Det ska till ganska dåliga/billiga prylar innan brus blir ett direkt problem. Och att klaga på frekvensresponsen i en JDI..... Helt ärligt, det är ju direkt fånigt! En av världens mest använda DI´s. Framförallt på bas och för min del är den direkt oslagbar till en aktiv bas.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av theLopp »

Det sitter Lundahl i Cali76 TX-L. Jag har en J48 som låter fantastiskt bra men jag frågade hur Cali76 TX stod sig gentemot den främst för att jag inte ville ha en så stor kompressor + en DI på pedalbordet.

Nu visade han mig att den på pappret var likvärdig eller lite bättre så nu kör jag på den istället. Det enda jag saknar är fasvändning, kan man ju göra i monitorbordet men det är ju skönt att kunna testa det snabbt och lätt själv.

Vem har klagat på frekvensresponsen? Jag la upp detta ifall någon var intresserad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

theLopp skrev:Det sitter Lundahl i Cali76 TX-L. Jag har en J48 som låter fantastiskt bra men jag frågade hur Cali76 TX stod sig gentemot den främst för att jag inte ville ha en så stor kompressor + en DI på pedalbordet.

Nu visade han mig att den på pappret var likvärdig eller lite bättre så nu kör jag på den istället. Det enda jag saknar är fasvändning, kan man ju göra i monitorbordet men det är ju skönt att kunna testa det snabbt och lätt själv.

Vem har klagat på frekvensresponsen? Jag la upp detta ifall någon var intresserad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Robin Leggett. I quoten i ditt inlägg. ;)
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av theLopp »

Nu sa han ju i och för sig så här: "The frequency response of the JDI won’t be as good as the J48 simply because it is passive."

Ingenting om att JDI skulle vara dålig på något sätt men inte så bra som J48.

Men nog om detta, skulle jag skaffa en DI Box idag skulle jag definitivt välja en Radial. Och antagligen en JDI för att jag oftast kör aktivt.

Och Cali76-TX är inget för den som vill ha en "ren" signal, den färgar en hel del.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

theLopp skrev:Nu sa han ju i och för sig så här: "The frequency response of the JDI won’t be as good as the J48 simply because it is passive."

Ingenting om att JDI skulle vara dålig på något sätt men inte så bra som J48.

Men nog om detta, skulle jag skaffa en DI Box idag skulle jag definitivt välja en Radial. Och antagligen en JDI för att jag oftast kör aktivt.

Och Cali76-TX är inget för den som vill ha en "ren" signal, den färgar en hel del.
Det beror sig på vad man ska använda den till skulle jag säga. :) Och sen sa han följande....:
"The conclusion is therefore that the Lundahl’s frequency response is better than the J48 & the TX is comparable".
Det han säger är att hans egen produkt är bättre än J48:an och JDI är inte lika bra som J48:an för att den är passiv. Låter som något en tillverkare skulle vilja säga om sin egen produkt. ;) Själv tycker jag att Jensen-trafos är minst lika bra som Lundahl. Och Radial kör på Jensen och köpte även Jensen när företaget kom upp till försäljning för att kunna få tag i bra trafos även fortsättningsvis. Jag vet att Cali´n är kanon. Har ingen själv men som du säger går dom inte att jämföra. Cali´n är gjorde för att färga ljudet och JDI´n/J48:an är transparenta.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av basmartin »

Jan Hellman skrev:
theLopp skrev:Nu sa han ju i och för sig så här: "The frequency response of the JDI won’t be as good as the J48 simply because it is passive."

Ingenting om att JDI skulle vara dålig på något sätt men inte så bra som J48.

Men nog om detta, skulle jag skaffa en DI Box idag skulle jag definitivt välja en Radial. Och antagligen en JDI för att jag oftast kör aktivt.

Och Cali76-TX är inget för den som vill ha en "ren" signal, den färgar en hel del.
Det beror sig på vad man ska använda den till skulle jag säga. :) Och sen sa han följande....:
"The conclusion is therefore that the Lundahl’s frequency response is better than the J48 & the TX is comparable".
Det han säger är att hans egen produkt är bättre än J48:an och JDI är inte lika bra som J48:an för att den är passiv. Låter som något en tillverkare skulle vilja säga om sin egen produkt. ;) Själv tycker jag att Jensen-trafos är minst lika bra som Lundahl. Och Radial kör på Jensen och köpte även Jensen när företaget kom upp till försäljning för att kunna få tag i bra trafos även fortsättningsvis. Jag vet att Cali´n är kanon. Har ingen själv men som du säger går dom inte att jämföra. Cali´n är gjorde för att färga ljudet och JDI´n/J48:an är transparenta.
Anmärkningen gäller bara frekvensomfånget! Man får ju utgå från att han mätt upp de olika apparaterna, eller ännu hellre att han visar diagram.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
Jan Hellman skrev:
theLopp skrev:Nu sa han ju i och för sig så här: "The frequency response of the JDI won’t be as good as the J48 simply because it is passive."

Ingenting om att JDI skulle vara dålig på något sätt men inte så bra som J48.

Men nog om detta, skulle jag skaffa en DI Box idag skulle jag definitivt välja en Radial. Och antagligen en JDI för att jag oftast kör aktivt.

Och Cali76-TX är inget för den som vill ha en "ren" signal, den färgar en hel del.
Det beror sig på vad man ska använda den till skulle jag säga. :) Och sen sa han följande....:
"The conclusion is therefore that the Lundahl’s frequency response is better than the J48 & the TX is comparable".
Det han säger är att hans egen produkt är bättre än J48:an och JDI är inte lika bra som J48:an för att den är passiv. Låter som något en tillverkare skulle vilja säga om sin egen produkt. ;) Själv tycker jag att Jensen-trafos är minst lika bra som Lundahl. Och Radial kör på Jensen och köpte även Jensen när företaget kom upp till försäljning för att kunna få tag i bra trafos även fortsättningsvis. Jag vet att Cali´n är kanon. Har ingen själv men som du säger går dom inte att jämföra. Cali´n är gjorde för att färga ljudet och JDI´n/J48:an är transparenta.
Anmärkningen gäller bara frekvensomfånget! Man får ju utgå från att han mätt upp de olika apparaterna, eller ännu hellre att han visar diagram.
Jo fast vad är "bra"? Finns liksom en orsak till att proffsfolket använder vintage-prylar, bandmickar etc och att Radial's prylar hör till dom som är branschstandard. I slutänden är det så att han säger att hans egen produkt är bäst. Inget förvånande i detta givetvis. Men man ska vara medveten om att det är ett partiskt uttalande. Och som konstaterats tidigare, det är egentligen direkt korkat att jämföra en Cali med en J48/JDI. Väldigt olika produkter.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av theLopp »

Nog om detta. Alla som läser tråden kan se vad Robin Leggett sagt och inte sagt. ;-)

Men en fantastiskt bra tråd om man ska köpa DI box! Och det tycker jag att alla borde ha, inte minst live! Guld värt att ha en bra DI med sig så att ljudteknikern kan "plocka de frekvenser" som behövs för att komplettera ditt grundljud, beroende på spelställe. På festivaler kör jag numera på 2 DI, en med mycket "knorr" och lådsimulator, och en ren med kompressor på.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av strummer »

theLopp skrev:Nu sa han ju i och för sig så här: "The frequency response of the JDI won’t be as good as the J48 simply because it is passive."

Ingenting om att JDI skulle vara dålig på något sätt men inte så bra som J48.

Men nog om detta, skulle jag skaffa en DI Box idag skulle jag definitivt välja en Radial. Och antagligen en JDI för att jag oftast kör aktivt.

Och Cali76-TX är inget för den som vill ha en "ren" signal, den färgar en hel del.
Min färgar ju såtillvida att den distar när trafon mättas, men din med Lubdahl gör det inte. Dessutom i mätbänk spikrak frekvensgång (precis som Radial) så det är rätt intressant att fundera på vad det är som ger olika lineboxar deras respektive karaktär.
En grej har ju flera varit inne på: ingångsimpedansen, men det finns ju andra variabler också:-)
Ok, alla origin effects får ju karaktär när man använder kompressorn, men lineutgången funkar ju även med kompressorn avslagen...
Inte helt självklart detta, men mycket intressant:-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av theLopp »

Jag har inte Lundahl, jag har en "vanlig" TX, så den knorrar lite lagom tycker jag men High Gain läget tycker jag blev för mycket till bas. Funkar säkert bättre till gitarr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av strummer »

theLopp skrev:Jag har inte Lundahl, jag har en "vanlig" TX, så den knorrar lite lagom tycker jag men High Gain läget tycker jag blev för mycket till bas. Funkar säkert bättre till gitarr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ah, samma som jag då, blandade ihop det iom mejlet från origin:-)
Ja LO gain gillar jag också bäst:-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

Låter som att den kanske bäst ska jämföras med en Radial Firefly som går att få att låta alltifrån hyfsat transparent till att den distar lite snyggt. Har rör i sig och Jensen trafos. Två ingångar också med gain på båda ingångarna vilket är helt perfekt om man har två basar på scen.

http://www.radialeng.com/firefly.php
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av theLopp »

Ja det verkar väl mer jämförbart. Men fan va dyr den var! Riktpris på 850€! Den låter säkert kanon, hade varit kul att testa någon gång.

Visste ju att Radial Enginering hade en del prylar, har ju sett ett gäng olika DI boxar och Tonebone/Bassbone och lite annat men fan vilken uppsjö av grejer de säljer! Hur mycket som helst ju.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

theLopp skrev:Ja det verkar väl mer jämförbart. Men fan va dyr den var! Riktpris på 850€! Den låter säkert kanon, hade varit kul att testa någon gång.

Visste ju att Radial Enginering hade en del prylar, har ju sett ett gäng olika DI boxar och Tonebone/Bassbone och lite annat men fan vilken uppsjö av grejer de säljer! Hur mycket som helst ju.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Väldigt seriöst företag. Köpte som sagt Jensen. Och Firefly´n har gått upp i pris. Rejält också sen jag skaffade min. Är till och med dyrare än en Avalon U5. Men låter väldigt bra. Och har som sagt två ingångar med separat gain.
Användarvisningsbild
Growingart
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 03:07

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Growingart »

Jan Hellman skrev: Vad har du för bas? Aktiv/passiv? Jag skulle välja mellan JDI om du kör aktivt och en J48 om du kör passivt. Det händer ofta att jag kör JDI även till passiva instrument så den är väldigt allround. Men om man ska vara petig så..... J48:an kräver fantommatning. Bra att vara medveten om det, beroende på vad du ska koppla den till....
Jag har en passiv bas. Den ska användas i studiosyfte, så fantommatning finns. Nu har jag väl kommit ner till J48 eller MXR M80. Beror lite på hur bland en ren signal ska blandas i mixen. Basen är på service, så jag har fortfarande tid att (ha semester) och surfa efter info.
Progressiv rock | IN EXPERIENCE
http://www.facebook.com/inexperienceproject" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.soundcloud.com/inexperienceproject" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.growingrecords.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

M80 är väl ingen renodlad linebox va utan färgar ganska rejält. Inbyggd preamp och dist om jag inte minns helt fel. Går kanske inte att jämföra egentligen utan borde istället jämföras med EBS och Radial's liknande produkter. Personligen föredrar jag att spela in rent och sen reamp:a eller köra pluggar. Alternativt spela in både en ren signal och mickad stärkare samtidigt. Men jag vill i princip ALLTID ha med en ren signal i bilden....
Användarvisningsbild
Growingart
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 03:07

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Growingart »

Jag har läst att M80 är ganska transparent (länk nedan). Och man kan ta ut både ren och distad signal för sig. Då har jag båda dessa plus möjligheten att pilla med pluggar. Sedan, OM det skulle bli livespelningar och jag spelar bas istället för gitarr, så är den bättre (med innebörden att inte behöva köpa för mkt basgrejor). Jag har inte stärkare, och det lär inte uppskattas i hemmet att micka en sådan. En box blir smidigast och grejor för pengarna. Så går tankarna i alla fall (än så länge).

http://www.talkbass.com/threads/tech-21 ... di.673814/" onclick="window.open(this.href);return false;
Progressiv rock | IN EXPERIENCE
http://www.facebook.com/inexperienceproject" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.soundcloud.com/inexperienceproject" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.growingrecords.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Growingart
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 03:07

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Growingart »

Efter att kollat in J48 lite till så är den klart attraktiv faktiskt. Jag har ju mickade akustiska gitarrer.

Får börja med att spela in ren signal och processa den. Sedan kan jag hålla ögonen öppna efter ett bra val av basförstärkare för hemmastudiobruk om jag vill micka en sådan signal.
Progressiv rock | IN EXPERIENCE
http://www.facebook.com/inexperienceproject" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.soundcloud.com/inexperienceproject" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.growingrecords.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av funkys**t »

Jag har en JDI och den är så bra att det är löjligt!
Jag har använt den både som ren line och efter slaveutgången på min AD200.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Growingart
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 03:07

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Growingart »

Vad använder ni när ni reampar?
Progressiv rock | IN EXPERIENCE
http://www.facebook.com/inexperienceproject" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.soundcloud.com/inexperienceproject" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.growingrecords.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar