ipad tillbehör

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
bassjerk
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 10:22
Ort: Tierp

ipad tillbehör

Inlägg av bassjerk »

hej har precis skaffat ipad och förutom att använda den till skogsplanen tänkte jag också ha den till musik, har skaffat onsong appen för texter o sånt ska bara lära mej den. Vilka andra appar o tillbehör rekommenderas för musicerande på hobby nivå. Jag vill kunna spela in enkla demos,enkelt spela in rep/live kanske även spela en bakgrund när jag spelar själv.
budgeten är också på hobby nivå.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: ipad tillbehör

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.arlomedia.com/apps/setlistma ... /home.html

http://www.k-m.de/us/news/169_3_new_ipad_holder.html

Setlistmaker-appen (som kan rejält mycket) och en hållare är det viktigaste för mig. Men jag har ett gäng andra appar också. Bl.a. den här:

https://itunes.apple.com/us/app/polycho ... 25491?mt=8

En Omnichord-app. Har skrivit låtar på den så jag spelar på den live på några låtar. Men annars beror det ju helt på vad man vill använda den till. Setlistmaker kan spela upp backingtracks, man kan lägga in ackord, texter etc. Och hålla reda på låtordningar/setlistor. BRA app. Sen spelar jag in rep på paddan och en massa andra saker. Väldigt användbar pryl.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4723
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: ipad tillbehör

Inlägg av strummer »

Jag har en Apogee Jam, den är jättebra för att spel ain bas och gitarr med. Fast det har säkert kommit nya bättre grejer sedan jag kollade. En intressant grej är att det idag går att köra RME UCX till iPad, 16 kanaler in samtidigt:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: ipad tillbehör

Inlägg av Jan Hellman »

Jo ska man ha ett bra ljudkort till paddan är RME och Apogee definitivt det bästa som finns. Bra grejor.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: ipad tillbehör

Inlägg av Aslan »

strummer skrev:En intressant grej är att det idag går att köra RME UCX till iPad, 16 kanaler in samtidigt:)
Kan man få fler än två ut samtidigt oxå???
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: ipad tillbehör

Inlägg av Håcke »

Aslan skrev:
strummer skrev:En intressant grej är att det idag går att köra RME UCX till iPad, 16 kanaler in samtidigt:)
Kan man få fler än två ut samtidigt oxå???
8. !!!
Bild

Men den kostar ju 10 lakan också.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: ipad tillbehör

Inlägg av Håcke »

GarageBand är grymt bra på iPaden tycker jag.
Kör också Apogee Jam som funkar väldigt bra.
Men den där RME:n såg ju väldigt.... ....behövlig ut....
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: ipad tillbehör

Inlägg av Aslan »

Håcke skrev:
Aslan skrev:
strummer skrev:En intressant grej är att det idag går att köra RME UCX till iPad, 16 kanaler in samtidigt:)
Kan man få fler än två ut samtidigt oxå???
8. !!!
Bild

Men den kostar ju 10 lakan också.
Kan man få ut 8 kanaler från en iPad oxå???:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4723
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: ipad tillbehör

Inlägg av strummer »

@aslan, det beror på...

Så här skriver RME:
"When connected to an iPad, the analog mic/line input 1 works with mono apps, inputs 1 and 2 with stereo apps (both dual mono and stereo), and up to 8 inputs with the apps MultiTrack DAW and Music Studio. Garage Band supports all inputs, but only two at a time. Auria can record all 18 inputs simultaneously. Playback will use analog outputs 1 and 2, or even more channels if the app supports such operation. The UCX can optionally copy the iPad playback channels 1/2 to outputs 7/8 and SPDIF/ADAT, for easier monitoring (mode C8). All outputs can be processed independently (volume, EQ, dynamics, FX return)."
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: ipad tillbehör

Inlägg av Aslan »

Tack Strummer!
Då kommer det bog inte funka som tänkt ÄNNU:)
Tänkte som bra lösning för backtracks men får vänta på en app som stödjer flera utgångar...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: ipad tillbehör

Inlägg av mikkejohansson »

K&M-hållaren är kanon om man ska ha den till noter, se till att köpa den med en "arm" så år man mer flexibel med placeringen.

Ska man sen läsa noter tycker jag att HELA skillnaden blev när jag skaffade en Bluetooth-pedal att bläddra med (finns två modeller; AirTurn och PageFlip) - lite dyra men det gör verkligen att hela grejen blir mycket smidigare!

En lång och SVART laddarkabel tycker jag också var ett bra köp...
Fender - Pedaler - GK - TKS
bassjerk
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 10:22
Ort: Tierp

Re: ipad tillbehör

Inlägg av bassjerk »

Tack för alla tips ska studeras ingående känns inte att jag behöver 16 kanaler i dagsläget men det kanske kommer.
Om man ska ha ett interface typ Irig eller liknande bör man undvika dom som använder hörlurs/mic uttaget eller fungerar det med ?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: ipad tillbehör

Inlägg av Aslan »

bassjerk skrev: Om man ska ha ett interface typ Irig eller liknande bör man undvika dom som använder hörlurs/mic uttaget eller fungerar det med ?
Jag skulle undvika hörlursutgången. Satsa på "ladd"-kontakten istället t ex Apogee Jam m fl.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: ipad tillbehör

Inlägg av Pumpa »

Jan Hellman skrev: Sen spelar jag in rep på paddan
Med GarageBand och inbyggd mick bara eller?
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: ipad tillbehör

Inlägg av Mc Green »

Jag har Alesis I/O Dock. Den har massor med anslutningar, även MIDI.
Lite buggig i mjukvaran dock (!) det händer att jag måste starta om ipad för att den ska känna av dockan, men när den väl är igång så fungerar den jättebra till alla appar. Kostar inte så mycket heller.....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Skriv svar