Förändringar i studion......

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Förändringar i studion......

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har gått och funderat och resonerat med mig själv ett tag nu och kommit fram till att jag kommer göra några större förändringar i studion inom en snar framtid. Kanske redan i nästa vecka då jag redan tagit tag i en del prylar.

* Sälja Steinway-flygeln.
* Sälja Hammond B3:an och leslie´t.

Detta av några anledningar.

* Dom tar mycket plats.
* Dom väger precis hur mycket som helst och är omöjliga att flytta på om man inte är ett gäng pers med bärselar.

Jag har sedan tidigare två bra digitalpianon och även många BRA piano-/flygelsamplingar i form av mjukvaruinstrument i studiodatorn. Så flygel-/pianoljud som funkar i modern musik och instrument med vägt klaviatur är inget problem. Sen tänker jag hyra in mig i Högalidskyrkan, kyrkan i Helgalunden eller någon annanstans när jag behöver spela in en akustisk flygel. Det går utmärkt att spela in mobilt. Några mickar och en dator. Så slipper jag att hålla på med luftfuktare och stämma flyglar allt som ofta. KANSKE att jag skaffar ett vanligt akustiskt piano. En "upright grand" eller nå´t. Låter bra och man kan distansmicka. Det funkar oftast för det mesta förutom kanske vid klassiska inspelningar. Ett piano tar otroligt mycket mindre plats än en flygel.

Tänker istället för B3:an skaffa ett LITET leslie typ 2103 mk2 och antingen en Hammond SK2 eller en Nord-orgel. Vill fortfarande ha tillgång till bra orgelljud och dessa låter bättre än mjukvaruorglarna och någorlunda nära en äkta B3:a.

Den stora fördelen med denna förändring är att jag kan flytta ut digitalpiano och orgel/leslie till mitt lilla "lager" vid behov och jag får MYCKET mer plats i stora inspelningsrummet när det behövs och det utan att knäcka ryggen av mig. En flygel och en B3:a med leslie tar REJÄLT med plats. Så helt plötsligt kommer det bli betydligt mycket mer lättstädat, kan spela in körer, större stråkensamblar etc och sen finns det en stor fördel till och som jag tänker förverkliga. Och detta har jag skrivit om tidigare. Jag kommer köra ljudteknikerkurser några gånger på våren och några gånger på hösten. Som det är nu blir det för trångt med x antal deltagare och att man ska ha plats att ha prylar framme och visa saker och ting. Typ heldag lördag + söndag och första kursen kommer bli av nu till hösten. Jag kommer kunna ha några gitarrförstärkare stående framme uppmickade och klara. Finns ofta inte plats för det just nu. Tror att både flygel och orgel kommer vara borta inom några veckor. Så nu har jag tagit beslutet och detta känns faktiskt lite roligt. Jag kommer kunna göra andra typer av jobb. Återkommer senare om ytterligare info om ljudteknikerkurser. Detta tror jag är en bra idé. Många sitter hemma och spelar in utan att ha grundläggande kunskap om mickplaceringar, preamps, kompressorer etc så att kunna spendera två heldagar i en studio som faktiskt hör till en av dom mer välutrustade i stan och det till en hyfsad kostnad kanske kan intressera folk. Några knep har jag faktiskt lärt mig genom åren och det är en hel del etablerat folk som varit i studion och spelat in. Hur som. Flygel och B3:a bort. STORT beslut för mig att ta på många sätt men nu är det gjort. Och det ska bli gött att få mer utrymme. Tjo! :D
Senast redigerad av Jan Hellman den tis 17 feb 2015, 23:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Förändringar i studion......

Inlägg av Elfström »

Bra beslut!
:tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Förändringar i studion......

Inlägg av Roger Hedin »

Jag antar att "skrot- och fodralrummet" på entréplanet inte är tänkbart som piano- och orgelrum? Du saknar ju inte kossorna förrän båsen är tomma...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Förändringar i studion......

Inlägg av Jan Hellman »

Roger Hedin skrev:Jag antar att "skrot- och fodralrummet" på entréplanet inte är tänkbart som piano- och orgelrum? Du saknar ju inte kossorna förrän båsen är tomma...
Nä. Inte annat än för korttidsförvaring. Trillar ner bruk från taket.... :D Mest lager och meck-/lödhörna. För lågt till tak också. Och sen sitter det dimmerrack till belysning, fläktmotorer till ventilationen etc där inne. Och det LÅTER! ;) Inte lämpligt för inspelning.

Ska sälja av en massa basar och annat också. Storröjning på G....

*Edit* På entreplanet förresten..... Menar du kontoret som också är gitarrmeckavdelning vid fikaavdelningen? Det är ett KONTOR! Som just nu ser ut som faan och har gjort sen mina fd hyresgäster flyttade ut. :D Ska storröjjas där också och återgå till att vara kontor. Och gitarrmeckavdelning. :D *Slut edit*
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+
Inlägg: 1991
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 20:21
Ort: Stockholm

Re: Förändringar i studion......

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

Intressant med kursen. Jag är intresserad!

Skriv svar