Är detta en 2.5 tums IDE hårddisk?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Är detta en 2.5 tums IDE hårddisk?

Inlägg av busse »

Kan nån hjälpa mig med att utröna om detta kan vara en "standard" 2.5 tums IDE hårddisk? Den sitter i en Compaq EVO N610c och hårddisken är en Toshiba MK3021GAS på 30GB. Datorn åkte i golvet på en spelning i lördags och hårddisken verkade då paja, jag funderar om man kan köpa tex en http://www.webhallen.com/prod.php?id=81060 hårdisk och få den att passa. Måtten på min hårddisk verkar stämma med de som anges för 2.5 tums interna diskar 70 X 90 X 9.5 mm, enlig service manualen till min dator så skall den klara av en 60 GB hårddisk. Vad tror ni har jag sån tur att jag kan köpa en ny disk och på så sätt få liv i den gamla datorn igen? Disken verkar vara monterad i en "vagga" som är utdragbar i från själva datorn på bilden sitter disken i vaggan
Bild
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Ja.

Står om man söker på namnet/modellen det att det är en 2.5/ide. Då passar den du länka till som med är en 2.5/ide

Ända skillnaden är farten den snurrar med. 4200 på den du harnu och 5400 på den på webbhallen. Bör dock inte vara något problem.
Senast redigerad av hulkenstrong den ons 26 mar 2008, 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

ang 2.5" är det oftast standard ja.
Såvida du inte tänkter köpa Compaq original så måste du ändå skruva loss disken ur "vaggan".
Eftersom du nämner Webhallen så räknar jag att du vill ha "billigast möjliga", så då går Compaq bort.
Ta med den utskruvade disken till butiken så kommer du sannolikt att upptäcka att den nya passar.
Ofta sitter det dessutom någon slags distans eller adapter på själva ide-kontakten. som du isf försiktigt får lirka bort o trycka dit på nydisken.

Tur att det inte va en 1.8" disk.. där finns det flera olika kontakter, även inom en typ av interface.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Skriv svar