CD-kopiering

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

CD-kopiering

Inlägg av andersbas »

Hej, basbröder!

En god vän till mig är på jakt efter en billig CD-duplikator att använda i liten skala. Han vill kunna göra runt femtio ex. av några av hans egenhändigt inspelade skivor att dela ut till vänner och bekanta. Han vill också att maskinen i fråga ska kunna trycka nån slags etikett på CD:n.
Är det nån av er som har nån dylik till salu? De jag har hittat på ex.vis http://www.dustin.se" onclick="window.open(this.href);return false; ligger på runt 5000kr och uppåt och det känns lite dyrt.

/BasAnders, Falköping
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: CD-kopiering

Inlägg av Jan Hellman »

andersbas skrev:Hej, basbröder!

En god vän till mig är på jakt efter en billig CD-duplikator att använda i liten skala. Han vill kunna göra runt femtio ex. av några av hans egenhändigt inspelade skivor att dela ut till vänner och bekanta. Han vill också att maskinen i fråga ska kunna trycka nån slags etikett på CD:n.
Är det nån av er som har nån dylik till salu? De jag har hittat på ex.vis http://www.dustin.se" onclick="window.open(this.href);return false; ligger på runt 5000kr och uppåt och det känns lite dyrt.

/BasAnders, Falköping
Dom som är bra kostar vanligtvis betydligt mer än så. Men det beror sig ju lite på krav och om den ska fixa bra labeltryck och annat. Problemet med dom billiga är att matararmen som plockar upp skivorna vanligtvis suger purjo och att den tappar skivorna lite för ofta. Och då blir maskinen dum i huvudet och fattar ingenting. Jag hade en Primera Disc Publisher Pro tidigare och den anses som hyfsat bra. Hade väldigt mycket problem med den.Nu har jag en Epson och den är DYR. Men den funkar. Man vill ju kunna köra igång en batch och sen gå och lägga sig att sova och sen ska det vara klart x antal timmar senare med labeltryck och allt. Det, kan jag ju säga, funkade VÄLDIGT sällan med Primera-roboten. Funkar däremot med Epson-maskinen men då är den betydligt dyrare. Stadig pjäs. Jag behöver trycka upp radio-singlar och annat lite då och då så jag behöver en robot. Men om man inte har flera jobb i månaden att trycka upp och då fler än 50 ex åt gången så tycker jag faktiskt personligen att det är bättre att lämna bort den här typen av prylar. För risken är lite för stor att man köper något som inte funkar långsiktigt. Jag lyckades göra jobb som betalade för Primera-maskinen men sen gav jag upp och skaffade en dyrare apparat. Jag gav bort den. Labeltryck blev OTROLIGT bra om man körde med glatt yta på cd-r plattorna men man var tvungen att övervaka maskinen. Och så vill inte jag ha det. Jag vill kunna köra igång ett jobb och sen vill jag kunna strunta i apparater och att den är så pass tillförlitlig att den klarar sig själv och att jag kan göra något annat som drar in pengar samtidigt som den står och tuggar. Det går sällan med billigare apparater.

My two cents....
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: CD-kopiering

Inlägg av andersbas »

Precis vad jag misstänkte, Jan! Tack för din två-centare! Jag tänker såhär:
1: Köra hembränning i datorn, klistra på nån label som man skriver ut hemma. Tar lång tid, men är ju enkelt och förhållandvis billigt.
2: Lämna bort det. Till vem?
Har du nån att rekommendera, Jan?

/Anders
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: CD-kopiering

Inlägg av Jan Hellman »

andersbas skrev:Precis vad jag misstänkte, Jan! Tack för din två-centare! Jag tänker såhär:
1: Köra hembränning i datorn, klistra på nån label som man skriver ut hemma. Tar lång tid, men är ju enkelt och förhållandvis billigt.
2: Lämna bort det. Till vem?
Har du nån att rekommendera, Jan?

/Anders
Inte i Falköping tyvärr. Här i Stockholm har jag vänt mig till Digital Storage några gånger. Det har funkat perfekt.

http://www.digitalstorage.se/

I Skara eller Skövde bör det väl finnas något. Kolla någon av dom studios som finns i krokarna. Det kan vara så att dom har en bra robot. Annars har jag tyvärr inga bra tips är jag rädd..... :cry: :wink:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: CD-kopiering

Inlägg av mrbaloo »

Varför inte köpa en beggad fulltower-dator och sätta in så många CD-brännare som det bara går i den. Sen kan man ju bränna en massa skivor parallellt. Då borde det ju gå mycket snabbare. Sen skaffar man en bläckskrivare som kan printa cd-skivor också... Kanske ett alternativ...
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: CD-kopiering

Inlägg av andersbas »

Bra idé! Tack för tipsen! Det blir till att kolla med Bengan Andersson på Nordic Sound Lab i Skara.

/Anders
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: CD-kopiering

Inlägg av Jan Hellman »

Kolla med Plec Johansson på The Panic Room utanför Skövde också.

http://www.thepanicroom.se/

Plec mastrar en hel del och det KAN kanske vara så att dom har en robot. Har jag en så borde dom nästan ha en också. Kanske.....
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: CD-kopiering

Inlägg av andersbas »

Just det! Tack ånyo!
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: CD-kopiering

Inlägg av andersbas »

Bengan på NSL i Skara har en! 15kr/CD, det är billigare att kopiera hos honom om det understiger 300 exemplar, sa han. I detta fallet handlar det ju om kanske 50-100 ex, så det kommer vi att köra på! Dessutom får jag ju nöjet att besöka en av landets finaste trummisar och hans riktigt fina studio. Trevligt!

/Anders
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: CD-kopiering

Inlägg av Jan Hellman »

Bra där! Och han har rätt, det går en brytpunkt någonstans runt 300 - 400 ex. Större upplaga än så kan det bli billigare att vända sig till ett presseri.
Skriv svar