Logic: hur "klippa" livetagning ner till separata låtar?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Logic: hur "klippa" livetagning ner till separata låtar?

Inlägg av Dan the Man »

Har en liveinspelning på 20 kanaler, uppdelad på två set där varje set är ca 45 min musik. Varje fil är på ca 530 Mb.
Hur gör jag smartast om jag vill klippa ner till separata låtar i Logic? Jag vill ha kvar de långa originalfilerna.
Kan man markera en låt och exportera bara den delen som nya ljudfiler? Och hur markerar man i så fall?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Logic: hur "klippa" livetagning ner till separata låtar?

Inlägg av funkys**t »

Varför inte mixa dem till ett stereospår och dra in den i en ny session och sedan klippa där?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Logic: hur "klippa" livetagning ner till separata låtar?

Inlägg av Dan the Man »

Uttryckte mig lite slarvigt, menade inte klippa som i editera låtlängder utan jag vill kunna jobba med varje låt separat, dvs inte mixa ner allt till ett stereospår, utan göra ett projekt per låt.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Logic: hur "klippa" livetagning ner till separata låtar?

Inlägg av Aslan »

Klipp isär varje låt och öppna nya projekt och spara delarna i dessa?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Logic: hur "klippa" livetagning ner till separata låtar?

Inlägg av funkys**t »

Vad jag förstår så kommer alltid originalfilerna finnas kvar automatiskt, hur mycket man än klipper. Så är det iaf i Pro Tools och det borde vara så i logic också.

Jag skulle gjort följande:
1. Öppna ett projekt, dra in filerna, klipp låt 1, spara och stäng.
2. Öppna ett nytt projekt, dra in filerna igen, klipp låt 2, spara och stäng.
3-~ Fortsätt på samma sätt som punkt 1 och 2.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Logic: hur

Inlägg av fieldflower »

funkys**t skrev:Vad jag förstår så kommer alltid originalfilerna finnas kvar automatiskt, hur mycket man än klipper. Så är det iaf i Pro Tools och det borde vara så i logic också.

Jag skulle gjort följande:
1. Öppna ett projekt, dra in filerna, klipp låt 1, spara och stäng.
2. Öppna ett nytt projekt, dra in filerna igen, klipp låt 2, spara och stäng.
3-~ Fortsätt på samma sätt som punkt 1 och 2.
Nu är inte jag bekant med Logic, men finns det ingen "Save as..."?
Isf kan man ju öppna hela inspelningen gång efter gång, klippa enligt ovan, och spara som...
Då slipper man importera låtfilerna gång efter gång.

Ingen stor skillnad, men kändes enklare (om möjligheten finns i Logic då..)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Logic: hur "klippa" livetagning ner till separata låtar?

Inlägg av funkys**t »

fieldflower skrev:
funkys**t skrev:Vad jag förstår så kommer alltid originalfilerna finnas kvar automatiskt, hur mycket man än klipper. Så är det iaf i Pro Tools och det borde vara så i logic också.

Jag skulle gjort följande:
1. Öppna ett projekt, dra in filerna, klipp låt 1, spara och stäng.
2. Öppna ett nytt projekt, dra in filerna igen, klipp låt 2, spara och stäng.
3-~ Fortsätt på samma sätt som punkt 1 och 2.
Nu är inte jag bekant med Logic, men finns det ingen "Save as..."?
Isf kan man ju öppna hela inspelningen gång efter gång, klippa enligt ovan, och spara som...
Då slipper man importera låtfilerna gång efter gång.

Ingen stor skillnad, men kändes enklare (om möjligheten finns i Logic då..)
Ah! Ännu bättre!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Logic: hur "klippa" livetagning ner till separata låtar?

Inlägg av Dan the Man »

Jo, "save as" finns så det är ju så klart det allra enklaste.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Logic: hur "klippa" livetagning ner till separata låtar?

Inlägg av GandhiMK2 »

Om du VERKLIGEN vill vara seriös så skulle jag :
1.klippa upp dom långa filerna i låtar
2.Markera alla filerna ifrån en låt i taget och
3.ctrl-klicka på dom och välja det översta i menyn som kommer upp: Convert to new audio files och
4. i browserfönstret som dyker upp skapa en ny mapp som heter "Liveinspelningen 2015 whatevvs" och i den mappen skapa en NY mapp som heter "Låten whatevvs" och sen välja save.
Sen göra likadanat med varje låt. Dvs markera alla regionerna i en låt, göra nya audiofiler i en mapp med låtens namn i "Liveinspelningen 2015"-mappen.

Då har du sett till att varje låt har en egen save så att inget försvinner vilket ju kan kännas skönt..;-)
Om du sen vill ha varje låt separat i ett eget projekt så kan du öppna en ny logic session, markera alla filerna i den nya mappen med låtx och dra in dom i arrangemanget. Spara.
ELLER så tar du det uppklippta arrangemanget och kastar alla regioner utom just den du vill spara och save'ar sen under ntt namn.
Då kommer du dock att ha 3000000 filer och regioner I det projektet som egentligen inte behövs så då skulle jag tömma audiofönstret (cmd9) ifrån alla "unused"-grejor men DÅ är det ju VIKTIGT att se till att du inte RADERAR några av dom filerna från hårddisken iom att dom används i andra projekt…..

PUST!.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Logic: hur "klippa" livetagning ner till separata låtar?

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:Om du VERKLIGEN vill vara seriös så skulle jag :
1.klippa upp dom långa filerna i låtar
2.Markera alla filerna ifrån en låt i taget och
3.ctrl-klicka på dom och välja det översta i menyn som kommer upp: Convert to new audio files och
4. i browserfönstret som dyker upp skapa en ny mapp som heter "Liveinspelningen 2015 whatevvs" och i den mappen skapa en NY mapp som heter "Låten whatevvs" och sen välja save.
Sen göra likadanat med varje låt. Dvs markera alla regionerna i en låt, göra nya audiofiler i en mapp med låtens namn i "Liveinspelningen 2015"-mappen.

Då har du sett till att varje låt har en egen save så att inget försvinner vilket ju kan kännas skönt..;-)
Om du sen vill ha varje låt separat i ett eget projekt så kan du öppna en ny logic session, markera alla filerna i den nya mappen med låtx och dra in dom i arrangemanget. Spara.
ELLER så tar du det uppklippta arrangemanget och kastar alla regioner utom just den du vill spara och save'ar sen under ntt namn.
Då kommer du dock att ha 3000000 filer och regioner I det projektet som egentligen inte behövs så då skulle jag tömma audiofönstret (cmd9) ifrån alla "unused"-grejor men DÅ är det ju VIKTIGT att se till att du inte RADERAR några av dom filerna från hårddisken iom att dom används i andra projekt…..

PUST!.
Helt rätt och bra svar. :nickar:
Skriv svar