Min nya favoritmik är den billigaste jag äger!??

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Min nya favoritmik är den billigaste jag äger!??

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har under den här veckan sjungit in en jäääävla massa lead och körer på en jäääävla massa demos och jag har kommit fram till att den miken som får mej att låta bäst i popsammanhang är inte min Manley Cardioid , för 25 lök, inte min andra jättemik med 2 rör, inte min pearlmik utan en SE-x1 för under 1000 kr.
Wtf is up with that?!?
Som jag tjatar om så går den ju genom en bra pre-amp , vilket förklarar att den låter så bra MEN att den , på min röst vill säga, låter bättre än alla dom andra som jag har är ju helt absurt… Den har helt klart väldigt lite fyllighet och min röst har den oönskade defekten att den har för mycket fyllighet så där ligger väl svaret…men ändå…vaffan, liksom?
Tur för alla dom andra mikarna att jag spelar in andra sångare mest hela tiden för annars hade dom rykt..;-)

Spelade in mej med en audio technika 5040 i 2 v i Tokyo via mitt UA-interface's pre-amp och det lät också jävligt bra…. Billigt piss är inte billigt piss längre…

Whatever! Ville bara tjöta och kanske kanske få någon att inte lägga ner 5-10 lök extra på ngt som inte gör nåt vettigt. =)
Pre-amp är no 1 och sen mik. Kom ihåg det, barn! ;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Min nya favoritmik är den billigaste jag äger!??

Inlägg av basmartin »

Ja shit, är ju en guldålder! Har också en Se-X1 som jag inte använder jätteofta, men ibland är den helt rätt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Min nya favoritmik är den billigaste jag äger!??

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har en Neumann M-147 i studion. Hyfsat dyr mick. 20´:- +. Den låter vidrigt på precis alla sångerskor, vidrigt på 50 % av alla sångare, halvhyfsat på 25 % av alla sångare och BÄST (!!) på dom sista 25 %:en..... Den är helt makalös ihop med rätt snubbe. Men suger purjo på alla andra kvinnliga och manliga sångare. Fantastisk ambiencemick och bra till akustiska instrument så där har den också ett användningsområde. Men den suger i stort PURJO på 75 % av alla sångare och 100 % av alla sångerskor!! Finns inte en enda sångerska som jag provat den på där den gått att använda. Inte en endaste enda. Och det är en dyr mick. Och det spelar ingen roll vilken preamp jag använt till den heller.
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Min nya favoritmik är den billigaste jag äger!??

Inlägg av hankhell »

Varje mikrofon har u sin "personlighet" som sedan skall passa ihop med en personlig röst så det är ett häftigt fenomen att en billig mikrofon kan låta bäst. Har själv en mikrofon som jag köpte för 400:- för 15 år sedan som är helt oslagbar till stålsträngad gitarr. Har spelat upp saker jag spelat in för seriösa studiosnubbar och de vägrar tro på mig när jag berättar om vilken mikrofon jag använt.
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Min nya favoritmik är den billigaste jag äger!??

Inlägg av 41HZ »

Haha ja det där med mickar är ett mysterium. Gitarristen i ena bandet har två gamla kondensatormickar man ploppar in ett batteri i varje för att kunna använda dom. Vette fan vad det är för något. Farsan hans hade använt dom till lite hobbyinspelningar nån gång i tiden. Är från 70-talet och rätt begränsade i frekvensomfång, men jävlar vad bra det blir att spela in skitig rock och skrammel med dom. Han har gått igenom en massa olika mickar och har hela tiden kommit tillbaks till dom och konstaterat att dom hela tiden låter bäst just när det gäller och spela in gitarrer och punkig bas.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar