Melodyne Essential - bra eller skit?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Melodyne Essential - bra eller skit?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Blir mer och mer biten av inspelning och editering, och sitter och funderar på om det är värt det att investera i Melodyne Essential?
Är den för begränsad, eller klarar man att frisera till sång och entonsinstrument (typ bas) med den på ett bra sätt?
900:- känns överkomligt, men man vill ju inte känna sig förjäkla begränsad...

Och så en följdfråga: Blir man bara sittande och "programmerar musik" om man skaffar den, eller är det ett bra tillskott till arsenalen?
Jag känner att jag blir lite programmerare med alla mjukvarusynthar och grejer...

Jag har en demoversion som hängde med DAW:en som jag tänkte dra igång och känna mig för lite, men bra med lite insatta synpunkter först.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: Melodyne Essential - bra eller skit?

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Hej
Jag har Melodyne Essential 1.8.1.3. som jag fick med ett ljudkort.
Jag har mest använt det för att kolla min sångförmåga och justera in tonfel.
Men! Vad jag fattar så funkar bara "Correct Pitch" automatiska funktionen i de mer avancerade varianterna av Melodyne.
I Essential så får man fixa varje "tonfel" eller "timingfel" var för sig.
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Melodyne Essential - bra eller skit?

Inlägg av fieldflower »

Kalle_in_Sweden skrev:Hej
Jag har Melodyne Essential 1.8.1.3. som jag fick med ett ljudkort.
Jag har mest använt det för att kolla min sångförmåga och justera in tonfel.
Men! Vad jag fattar så funkar bara "Correct Pitch" automatiska funktionen i de mer avancerade varianterna av Melodyne.
I Essential så får man fixa varje "tonfel" eller "timingfel" var för sig.
/Kalle
Himla svårt att få klart för sig vad som är med i vilken version...
På de flesta ställen står det att macrofunktionerna för pitch correction och drift funkar i Essential, men här och där står det att det inte funkar.

Det vore så himla bra med en jämförelselista mellan versionerna, men jag hittar ingenting sånt...
Känns lite som att affärsidén är helt baserad på att man ska börja smått och få smak för det men sakna funktioner, för att sedan köpa upp sig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Melodyne Essential - bra eller skit?

Inlägg av fieldflower »

Har lajjat runt lite med demoversionen (som ju egentligen är den stora versionen men bara i 30 dagar) och det är himla kraftfullt, men jäkligt lätt att göra Kalle Anka av resultatet.
Imponerad av hur bra den är på att tyda brötig distad gitarr till individuella toner, men vete sjutton om det är värt 6 papp att kunna ändra ett dur till ett moll då man vill...
Det jag suttit mest med under kvällen är sång och bas, där det väldigt enkelt stramar upp dassiga performances (vilket jag har många att ta av...)

Viss risk att det blir ett inköp då demoperioden är över. Får väl se hur det känns då...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Melodyne Essential - bra eller skit?

Inlägg av GandhiMK2 »

Melodyne är en av dom grejor som jag ALDRIG vill behöva vara utan.
Kalle Anka blir det om du sjungit alldeles för långt ifrån tonen du tänkt. MEN det går att editera saker på flera olika sätt,som du säkert kommer att märka om du håller på mycket.
Jag vet inte vilken version du siktar på men 6 lök låter dyrt.. Jag anvönder editor och den kostar väl inte 6,vad jag vill minnas.
Sen,Kalle, så är melodyne extremt manuell. Automatiken funkar inte ngt vidare och har man väl börjat pilla så vill man ha det "som man vill ha det" och då duger inte wn maskins gissningar. Då måste det till öron. Och smak. Det gäller verkligen att inte stirra sej blind på swt grqfiska utan lyssna sej till vad som är rätt.
Hur som,superprogram. Passa er för en sak,dock:att sitta för länge i ett streck. Det blir ofta väldigt små rörelser,pga känsligheten och pga man inte kan förstora hur mycket som helst om man inte har en jävla 50-tummare,och det är lätt att få kramp... Min axel är just nu i ett seriöst shit state pga melodyne under taskig arbetsställnig... Så.. Be careful!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Melodyne Essential - bra eller skit?

Inlägg av fieldflower »

Jag fick några Kalle Anka-toner i brytpunkten konsonant-vokal då jag ändrade Drift.
De flesta gick att rädda genom att klippa upp blobarna, men ett par var bortom räddning.
Men frågan är om inte input var dålig - harklar man sig i orden blir det väl svårtolkat kan jag tro...:lol:

Jag tyckte att automatiken var generellt bra på att strama upp pitch - 100% på hela spår ställde inte till med något (om man inte låg helt off, men då är det ju flyttbart).
Drift-automatiken däremot kunde verkligen ställa till det.
Men öronen är ju bäst förstås...

Jag hade sett fel - det var nåt slags bundle av Editor och Studio som kostade 6 papp.
Essential: 900
Assistant: 1750
Editor: 3200

Hur mycket användning har man av DNA-funktionen i Editor egentligen?
Det är ju inget problem att börja med Essential och uppgradera senare, men bra att ha ett hum om vart plånboken är på väg.
Å andra sidan är ju Essential för sång och bas mycket bättre än inget alls, så man kanske bara skall släppa sargen och se vart man hamnar...
Fattar inte vitsen med Assistant dock - är skillnaden verkligen bara att den klarar stereospår av monofona instrument?
Medlem i PB50+
Skriv svar