TonePort UX2 gett upp. Vad köpa?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

TonePort UX2 gett upp. Vad köpa?

Inlägg av hitman »

Har sedan 2007 kört på en Line6 Toneport UX2 i min anspråkslösa hemstudio. Den duger åt mig, jag kan spela in bas och sång för mitt eget höga nöje. Har inte större krav på ljudkvalitet, utan vill bara ha nå´t som är lättjobbat.

Nu har det börjat strula. Funkar som ljudkort till inspelningsprogrammet (Cubase 5) men GearBox vill inte vara med. Får hela tiden felmeddelanden om "runtime error", "could not load sample rate", "fatal error initializing GuitarPort" osv. Får också problem med vitt oljud, att ljudet droppar snabbt m.m. Om man ominstallerar och startar om PC´n så brukar det hoppa igång, men det blir ju väldigt opraktiskt att jobba så.

Så det är kanske dags att byta? Vad skulle ni rekommendera som prisvärt och lättjobbat? Jag har en PC med Windows 10 (suck, jag vet, inte det mest optimala...) och vill kunna spela in elgitarr/elbas samt sång-mikrofon.

Har begränsad budget pga veterinärräkningar åt sjuk byracka, samtidigt som min Miele diskmaskinsjävel just pajat (efter tre år!) :cry:
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: TonePort UX2 gett upp. Vad köpa?

Inlägg av Doningen »

Jag hade detta ett tag:

http://www.presonus.com/products/AudioBox-USB/downloads" onclick="window.open(this.href);return false;

Bra ljud för pengarna. Men idag tror jag att fler tillverkare kommit ikapp med välljudande 2x2-kanalskort, som Focusrite, Yamaha/Steinberg, m fl.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: TonePort UX2 gett upp. Vad köpa?

Inlägg av Hellish »

Jag köpte ett Steinberg UR22 som jag är mycket nöjd med. :)
Skriv svar