Replokalsinspelning

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Replokalsinspelning

Inlägg av bjelkeman »

Förra bandet hade dator, DAW, ljudkort, fullt uppmickat trumset, och ingångar för att micka eller DI gitarrer/bas, sång. Mycket smidigt att få in repen och kunna leka med inspelningen senare. Det var inga dyra grejer, men det funkade.

Att köpa en Presonus 16.0.2 begagnad går ju alltid, men verkar lite overkill. Jag tänkte ett billigt mickset för trummor (4-6), DI/SM57 gitarrer (2), DI bas (1) och sångingångar (1-2). Behövs väl 8-10 ljudkortsingångar och en billig dator.

Några idéer om lämpligt och billigt ljudkort eller digitalmixer för detta som går att få tag på begagnat?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
raydee
Medlem
Inlägg: 371
Blev medlem: lör 08 jan 2011, 16:15
Ort: Umeå

Replokalsinspelning

Inlägg av raydee »

Typ ett RME Multiface och en dator?
https://vend.se/330461-rme-multiface-ii ... p-pci-card" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av blackparkas »

Kolla in LD Systems mick-set för trummor.
Shure har ju också nåt billigt kit..

Sedan vet jag inte hur billigt du vill ha, Audix har ju bra och relativt billiga trummickar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av fieldflower »

Undrar om man inte kan seriekoppla de här ljudkorten så det blir ett 16-kanals..?
http://www.blocket.se/jonkoping/Presonu ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars säljer en PB:are sin Presonus 24.4.2 nu. Men 12 papp kanske är lite i överkant, och kanske 24 kanaler också...

Edit: Går utmärkt att daisy-chaina Firestudio Project.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av Mc Green »

Jag har gjort det flera gånger både live och i replokal, med lågbudgetprylar. Phonic Helixboard USB/FireWire mixer kopplat till en laptop.
Mickar från JjLab och några Sennheiser. DI från basförstärkaren.
Det låter inte alls illa, men problemet med överhörningen/läckaget tycker jag är besvärligare än kvaliteten på utrustningen.
Just saying
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av bjelkeman »

Tack för alla förslagen. Nu ska jag sätta ihop en shopping lista och snacka med bandmedlemmarna.

Mr Green, jo, jag förstår att läckaget är något man får leva med, men det är bättre än att bara ha allt på en Zoom (och dyrare med förstås).
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av aacee »

Vi körde länge med en Alesis HD24.
Hängde alltid med på gig och alltid redo i replokalen.
Mååånga timmar finns bandade. :D

Billiga nu för tiden...

Numera brädad av digitalmixer som ju är ett under av smidighet!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av fieldflower »

Mc Green skrev:Jag har gjort det flera gånger både live och i replokal, med lågbudgetprylar. Phonic Helixboard USB/FireWire mixer kopplat till en laptop.
Mickar från JjLab och några Sennheiser. DI från basförstärkaren.
Det låter inte alls illa, men problemet med överhörningen/läckaget tycker jag är besvärligare än kvaliteten på utrustningen.
Just saying
Håller med, fast...
Om man sätter hörlurar på alla, vinklar bort gitarrförstärkare (gärna in i nåt vadderat hörn), kör basen line-in och nynnar sången med hög gain för rent monitorsyfte så får man ju hyfsad separering. Trum-OH är ju alltid en utmaning...
Man blir såklart tvungen att spela in sången ordentligt efteråt, men man har fördelen att man sannolikt kan lägga om både det ena och det andra om man så vill.

Kräver ju lite hörlursmöjligheter, vilket ju innebär ännu mer utrustning (eller dyrare utrustning), men kan vara värt det...

Det blir ju inte "repinspelning" riktigt, men man kan få till en bra inspelning i repan.
Om det är värt det beror på om syftet är att dokumentera rep så man inte glömmer coola låtidéer eller om man vill spela in en demo för spridning (om man inte är så tight att omtagningar är överflödiga).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av bjelkeman »

För oss så är det väl tänkt mest som repdokumntation.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av fieldflower »

Då duger det fint att separera lite lätt, typ inte rikta nån förstärkare rätt emot trumsetet.
Lägger man en halvtimme på att mixa slutresultatet blir det riktigt bra.
Vi spelar in rätt många rep nuförtiden - skitbra att ha att hemmarepa till om det blir glest mellan reptillfällena.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av GandhiMK2 »

Om ni ska ha overhead(-s?) på trummorna så se till att dom är riktade emot dom saker som ni vill ska få lite rumsljud, troligen TRUMMORNA för jag har fan aldrig någonsin varit med om att man fått för LITE cymbaler på tape..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
JDmusic
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 maj 2016, 20:05

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av JDmusic »

Det finns många videos (på engelska) på youtube om hur du kan micka upp ett trumset med endast en mikrofon, med riktigt bra resultat! Så om du skall micka upp i replokalen så måste du med andra ord inte införskaffa en herrans massa mikrofoner. Här är en sådan video:

https://youtu.be/iS_YZpn818A

Använd en kondensatormikrofon, placera den över baskaggen men riktad mot virveln. Prova flytta den lite åt olika håll för olika sound. Vi har inte hunnit, men kommer testa denna teknik själva samt och (om vi lyckas) göra en video själva som är på svenska.

Med vänlig hälsning, John Ditmeyer
http://www.jdmusic.se
Med vänlig hälsning, John Ditmeyer

JD music
http://www.jdmusic.se
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av TDHP »

Jag har plockat ihop en mycket billig replokalsstudio. Bara gamla prylar. Echo 8-kanalskort + Behringer ad/da, gammal speldator, Cubase 5. Typ 2000:-. 16 kanaler. Funkar fint!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Replokalsinspelning

Inlägg av newheartshadow »

*host* http://pratabas.se/viewtopic.php?t=81803" onclick="window.open(this.href);return false; *host*
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av saft »

X31!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av basmartin »

GandhiMK2 skrev:Om ni ska ha overhead(-s?) på trummorna så se till att dom är riktade emot dom saker som ni vill ska få lite rumsljud, troligen TRUMMORNA för jag har fan aldrig någonsin varit med om att man fått för LITE cymbaler på tape..;-)
JAAA! Hatar cymbaler.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av fieldflower »

Då vi kör inspelning brukar jag eq:a oh-mickarna så det nästan bara är cymbalfnissel kvar, hard pan och så bara tillräckligt med volym så de hörs.
Blir rätt kul luftighet i alltihop då.
Om det är rätt eller fel vete sjutton, men jag tycker det låter bra...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av BasBert »

Om det bara är för "replokals-kom-i-håg" så räcker det väl med en typ Zoom på ställ mitt i lokalen. Känner en kille som har producerat en hel binge skivor med grunder på en "digitalporta" och om låten kräver det -pålägg, trix i mix, efteråt i nåt dataprogram... :vinkar:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av bjelkeman »

BasBert skrev:Om det bara är för "replokals-kom-i-håg" så räcker det väl med en typ Zoom på ställ mitt i lokalen. Känner en kille som har producerat en hel binge skivor med grunder på en "digitalporta" och om låten kräver det -pålägg, trix i mix, efteråt i nåt dataprogram... :vinkar:
Ja, vi kör en Zoom normalt, men ibland svänger det så bra att man önskar man hade ett bättre spår att använda som grund för en bättre inspelning.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Replokalsinspelning

Inlägg av B-Å Åhs »

Läckage är det bästa som finns.

Jag föredrar min zoom h2 i replokaler då syftet enbart är att dokumentera våra tokigheter. Dessutom tar den ingen tid att rigga.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar