Tips på studiomonitorer

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning

Tips på studiomonitorer

Inläggav James Bond » sön 03 apr 2016, 13:56

Hej!
Flyttatf rån lägenhet till hus och äntligen fått en egen mancave. Har hittills spelat in hemma med lurar (macbook+Alva Nanoface+Logic, line in via Microbass II eller mickat med en Röde NT1-A). Nu finns behov av ett par monitorburkar. Behöver inget vidare tryck. Jag är tacksam för era tips på grejer med bra pris/ljud-ratio. De bör dock låta trevligt.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem

Re: Tips på studiomonitorer

Inläggav James Bond » sön 03 apr 2016, 14:08

De får gärna ha en stram bas. Allt för många burkar låter hängmatta i mina öron...
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem

Inläggav Roger Hedin » sön 03 apr 2016, 14:13

Det där med bra pris/ljud-ratio är en svår nöt att knäcka, men det här är bland de bästa monitorerna jag hört, och inte bara vad gäller storleken. De levererar fint ljud utan behov av en sub. Men - de kostar en del...

Bild
http://www.me-geithain.de/index.php/en/ ... aker/rl906

https://www.gearslutz.com/board/high-en ... itors.html

En kompis hade dem i sin studio. Tillsammans med den här preampen så har man snudd på vad man behöver i "hårdvaruväg", lite kompressorer och sånt oräknat:
http://www.npngproducts.com/Page_1.html
Bild

Det är dyrt om man jämför med konfektionsprylarna, men det är som med basköpandet: alla billiga basar på vägen mot den perfekta har blivit dyrt i längden. Buy expensive - cry once! Några bra mikrofoner och lämpliga DI-boxar och du är i hamn.

Fast - det handlar ju om ambitionsnivå. De där sakerna kostar en hel del, men de kostar en gång...
"A good bassist determines the direction of any band."
- Ron Carter
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inläggav James Bond » sön 03 apr 2016, 20:03

Hej Roger, Tack för tipset. Men för hög prisklass för mig. Jag behöver heller inte den nivån av kvalitet.
Jag är mer inne på ngt som jag tror är en tiondel av priset av Geithain, typ, 3-4k...
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem

Inläggav Nordrack » sön 03 apr 2016, 20:18

Köp ett par beg alt nya Yamaha hs8/7/5. Billiga men funkar helt ok.
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+

Inläggav Jan Hellman » sön 03 apr 2016, 21:01

Nordrack skrev:Köp ett par beg alt nya Yamaha hs8/7/5. Billiga men funkar helt ok.

Håller med.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inläggav eeakga » mån 04 apr 2016, 22:07

Skriver under på Yamaha. Har ett par HS7 som jag är jättenöjd med. Har man ett rätt så litet rum så funkar de kanon.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inläggav BB3000S » mån 04 apr 2016, 22:47

eeakga skrev:Skriver under på Yamaha. Har ett par HS7 som jag är jättenöjd med. Har man ett rätt så litet rum så funkar de kanon.

Intressant, jag har sneglat på dom men klarar inte att ha särskilt mycket fritt bakom dom, definitivt mindre än 1m iaf. Hur har du dina placerade?
| Alleva Coppolo LG5 | Yamaha BB2025 | Fender P-57RI | Atelier Z Jazz |
| Aguilar db680/Lab ip450 | Ampeg SVT-IIp/EBS HD350| Bergantino AE-410 |
| Xotic XJ-1T | Status Empathy | EBMM StingRay 30th | EBMM Big Al SSS |

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inläggav Jan Hellman » tis 05 apr 2016, 00:29

BB3000S skrev:
eeakga skrev:Skriver under på Yamaha. Har ett par HS7 som jag är jättenöjd med. Har man ett rätt så litet rum så funkar de kanon.

Intressant, jag har sneglat på dom men klarar inte att ha särskilt mycket fritt bakom dom, definitivt mindre än 1m iaf. Hur har du dina placerade?

Avståndet mot väggen har med basreflexen att göra. Väggar/hörn ger en bashöjande effekt. HS7:an har möjligheter att påverka både toppen och botten för att kompensera för rummets akustik och närheten till vägg. +/- 2 dB i toppen och -2 eller -4 dB i botten. -4 dB bör räcka för att kompensera för närhet till vägg. Om inte kan man sätta en basskärande panel bakom högtalaren. Många kompletterar med en sub men med lite "tur" kan man använda akustikens lagar så att man slipper sub genom att placera högtalaren närmare väggen utan att skära i botten. Beror sig på lite vilket rum man sitter i och vad det är för material i väggarna. Det är olika helt enkelt. Jag har mina högtalare infällda i väggen. Mina större högtalare har inte basreflex bakom men det har Tannoy-högtalarna. Funkar i alla fall och i mitt fall hjälper bashöjningen till för Tannoy-högtalarna har ingen möjlighet att skära i botten men dom är lite basfattiga till att börja dagen med så i det fallet vart det bättre att bygga in dom i väggen. Får hjälp av akustikens grundlagar i det fallet. TROR att du inte kommer få några större problem och - 4 dB BÖR räcka för att kompensera för bashöjningen om du placerar högtalarna lite närmare väggen än vad som egentligen är optimalt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inläggav BB3000S » tis 05 apr 2016, 01:05

Jan Hellman skrev:
BB3000S skrev:

Avståndet mot väggen har med basreflexen att göra. Väggar/hörn ger en bashöjande effekt. HS7:an har möjligheter att påverka både toppen och botten för att kompensera för rummets akustik och närheten till vägg. +/- 2 dB i toppen och -2 eller -4 dB i botten. -4 dB bör räcka för att kompensera för närhet till vägg. Om inte kan man sätta en basskärande panel bakom högtalaren. Många kompletterar med en sub men med lite "tur" kan man använda akustikens lagar så att man slipper sub genom att placera högtalaren närmare väggen utan att skära i botten. Beror sig på lite vilket rum man sitter i och vad det är för material i väggarna. Det är olika helt enkelt. Jag har mina högtalare infällda i väggen. Mina större högtalare har inte basreflex bakom men det har Tannoy-högtalarna. Funkar i alla fall och i mitt fall hjälper bashöjningen till för Tannoy-högtalarna har ingen möjlighet att skära i botten men dom är lite basfattiga till att börja dagen med så i det fallet vart det bättre att bygga in dom i väggen. Får hjälp av akustikens grundlagar i det fallet. TROR att du inte kommer få några större problem och - 4 dB BÖR räcka för att kompensera för bashöjningen om du placerar högtalarna lite närmare väggen än vad som egentligen är optimalt.

Tack Jan, det låter rimligt och lovande! :tummenupp: :)
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inläggav eeakga » tis 05 apr 2016, 11:20

BB3000S skrev:

Jag har mina betydligt närmare väggen är 1 meter, och har kompenserat för det med den ställbara basdämpningen på högtalarna. Jag har bra botten utan sub, men basen tar inte över på något sätt.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inläggav James Bond » tis 05 apr 2016, 23:09

toppen. tack!!!
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem

Inläggav Seggelke » tor 23 feb 2017, 11:21

Bytte just ut mina Geithain med Kii Audio "Kii Three"
Helt otroligt bra, raka ner till 20hz och unikt goda i dålig akustik.
Seggelke
Medlem

Inläggav TDHP » tor 23 feb 2017, 12:19

Genelec 1031A + 1092A.
Ditt för 16 papp.
Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inläggav Roger Hedin » tor 23 feb 2017, 14:08

Min saxofonist som avled i december hade en hel del studioprylar av "hemkvalitet". Bl.a. ett par Yamaha-monitorer. Om du vill ha en lista på "artefakter" kan du skicka mig ett PM med din e-postadress.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inläggav Seggelke » tis 07 mar 2017, 10:10

Funderar på att sälja ett av mina två par Geithain RL906 om du är intresserad.

Säljer ett par
Lipinski L707 för 35 000kr
Geithain RL906 16 000kr
Seggelke
Medlem

Återgå till Studio