iPad (eller Androidplatta) som studio?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av Pelleper »

Jag håller på att ta tag i att återigen få igång en bra, fungerande hemstudio och har funderingar kring det här med "datorkraft" som behövs vid inspelning. Jag måste förmodligen investera i en ny dator för ändamålet, jag har ingen idagsläget jag kan använda som "studiodator", men en ny dator med för ändamålet ok specar är ganska dyr (mycket pengar).

Så, jag funderar på om man kan använda en iPad (eller kanske en Androidplatta) tillsammans med nåt externt ljudkort och få möjlighet att spela in bas, gitarr, mic, sång osv och kanske använda VST-pluggar och midi, finns det sådana möjligheter med en surfplatta idag?

Vad jag vill kunna göra är t ex att lägga trummor med EZ-Drummer, använda en midiklaviatur med VST-pluggar, spela in en "riktig" elbas, "riktig" gitarr och lägga sång m.m. Det räcker att kunna spela in 1 instrument i taget. Jag vill förstås också ha "noll" latency och en bra app/programvara med inspelning på flera spår för detta ändamål. Är mina krav/önskemål för högt ställda för att kunna använda en iPad? Funkar det kanske även med Android (jag har en sådan platta idag)? Vad kan man ha för ljudkort? Vilken app? Räcker det med Garageband (om man kör med iPad)? M.m....

Många frågor blev det, men jag är helt "insnöad" på detta just nu :)

Nån som vet och som har tips och förslag på inspelning med platta?

Tackar!
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av gthyni »

paddor är byggda för konsumtion i första hand, för produktion av text, bilder, musik etc är en dator ett mycket mer kapabelt verktyg.
En dator som har samma processorkratf som en padda är inte alls dyr, så du jämför äpplen med päron.

Köp en begagnad mac så är du på banan. Jag har själv en gammal mac mini från 2010 som jag lastat i mer RAM-minne och bytt disk till en SSD.
Den kör Garageband utan problem.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av shadowskimmer »

Jag har testat Audio Evolution på min Galaxy-platta. Det funkar finfint om man har ett kompatibelt ljudkort, rätt sladdar mm men det är ändå enklare att köra via en dator. Datorn har ju potentiellt ett mycket större utbud av vst-pluggar mm också.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av Mc Green »

Jag har en iPad dock som gör att man rent kopplingsmässigt kan göra det som man vill med bara en iPad.
Men Garageband är ju inte riktigt ProTools vad gäller valmöjligheter. Som skissblock funkar det däremot alldeles utmärkt.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av strummer »

Jag tycker att paddor suger för inspelning, fast då har jag bara testat med garageband och cubasis. Det som är bra är att man med mitt ljudkort (RME UCX) kan spela in alla kanaler samtidigt, men det som är dåligt är att (när jag testade senast) fanns ingen möjlighet att få ut filerna på något vettigt sägg (Wav alltså...).
Eftersom editeringen i en padda är blä tycker jag inte det finns nån anledning att hålla sig borta från en dator, det behövs ingen värsting, jag har spelat in (och mixat) med en 5000-kronors bärbar pc.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av Mc Green »

När jag läser igenom ditt första inlägg igen så svarar jag: Det behövs ingen märkvärdig dator för det du vill göra. minst 4 Gb internminne och ett skapligt externt ljudkort så är du hemma. Kör man för många VSTi så kan det börja bråka, men då kan man frysa dom spåren så får man mera kraft. Tricket är att inte ha "allting" igång när man spelar in, då kan man hålla latencyn nere. Senare i processen kan man släppa iväg latencyn och bibehålla datorkraften.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av Pelleper »

Tack för svaren! Hmm, jag har börjat inse att jag nog ska köra med en PC istället för platta. Som ni säger, så är det en bättre lösning och behöver man ingen "tok-värsting" så är ju priset för en bra PC samma som en platta (iPad eller nyare Android) så pengamässigt får jag ju mer för pengarna om jag införskaffar en PC för ändamålet.

Har sett ett par stationära med Windows 10 och 8GB RAM för helt OK priser. Som ljudkort är jag inne på ett M-Audio M-track 2x2M: http://www.4sound.se/dator/ljudkort/m-a ... track-2x2m" onclick="window.open(this.href);return false;. Det verkar ha alla specar jag behöver, midi och direktlyssning (för att undvika lyssning med latency) m.m. och så ingår Cubase LE också, ingen värsting men en bra början.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av Pelleper »

Kan det här datorpaketet fungera bra för ändamålet? http://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp ... 81107.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Hej
För göra de inspelningsgrejor du beskriver ( dvs 1 instrument i taget) så duger denna dator alldeles bra.
Det är nästan exakt den typ av dator jag använder samma typ av inspelning.
Du kan ju då välja mellan att använda ett internt PCI baserat ljudkort eller ett externt USB ljudkort
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av Pelleper »

Kalle_in_Sweden skrev:Hej
För göra de inspelningsgrejor du beskriver ( dvs 1 instrument i taget) så duger denna dator alldeles bra.
Det är nästan exakt den typ av dator jag använder samma typ av inspelning.
Du kan ju då välja mellan att använda ett internt PCI baserat ljudkort eller ett externt USB ljudkort
/Kalle
Ok, tack för input! Det får bli ett sådan datorpaket helt enkelt, det finns på lager i butiken i Linköping, så det passar ju bra. Köper ett M-audio M2x2M också, jag tror att det blir alldeles utmärkt för ändamålet!

Kul! :)
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: iPad (eller Androidplatta) som studio?

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Hej igen
Får jag rekommendera inspelningsprogrammet "Reaper" http://www.reaper.fm/" onclick="window.open(this.href);return false; .
En privat licens kostar 60 USD (vilket är prisvärt), men programmet går att köra fullt ut utan licens hur länge som helst.
Det som händer när testperioden på 60 dgr går ut är att det kommer upp en "Nag"-ruta när man startar programmet som säjer att man borde betala, men den kan man klicka bort o starta programmet.
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar