Logic/Final Cut - MacBook - Extern hårddisk

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Logic/Final Cut - MacBook - Extern hårddisk

Inlägg av John Sane »

Jag har en gammal MacBook Pro (sent 2011) som jag tänkte testa att använda Logic Pro X och Final Cut Pro X på. Jag har tidigare använt min iMac till detta men den är från 2010 och den börjar bli lite långsam. Jag har bytt disk på MacBooken och har nu en SSD på 250 GB som i nuläget har 150 lediga GB. Jag tänker att den disken kommer att fyllas upp ganska snart om jag spelar in mycket audio i Logic och jobbar med HD-filmfiler från min systemkamera i Final Cut. Kan jag koppla in en extern hårddisk där alla musik- och filmfiler ligger och jobba mot den eller måste jag lyfta över det aktuella projektet till datorn när jag vill jobba med det? Hur går det till rent praktiskt, hur stor hårddisk är att föredra och är det något mer jag behöver tänka på?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Logic/Final Cut - MacBook - Extern hårddisk

Inlägg av eeakga »

Jag har en 2011 MacBook Pro som musikdator som jag bland annat spelar in i Logic på. Kör dock ingen video alls.
När jag köpte den begagnad för några år sedan så bytte jag den interna disken mot en SSD och övervägde också att använda en extern disk för lagring av musikprojekten. Min tanke då var att återanvända originaldisken och sätta den i ett externt chassi för USB eller FireWire.

Men jag vågade inte riktigt lita på prestandan i att spela in mot extern disk, så istället demonterade jag dvd-läsaren och satte den gamla hårddisken där istället. Jag köpte en adapter för detta från "HD Caddy". Skitenkel operation att bygga om, och det fungerat utmärkt.

Så om du kan klara dig utan att ha dvd:n i datorn (jag valde att montera den i en USB-låda istället) så rekommenderar jag den lösningen. Då får du bra prestanda och disken sitter skyddad i datorn.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Logic/Final Cut - MacBook - Extern hårddisk

Inlägg av John Sane »

Är det alltid dålig prestanda om en disk inte sitter i själva datorn? I stora studios använder de väl oftast externa diskar eller har jag het fel? Kanske en dum fråga men hur kan det vara skillnad i prestanda om en disk sitter i datorn eller om samma disk ligger på bordet 15 cm därifrån? Var sitter flaskhalsen? Det måste väl vara en kabel inblandad i kontakten mellan disk och dator oavsett var den förvaras? Ursäkta om det låter korkat men jag har dålig koll på det tekniska.

Tackar för svar. Jag kommer dock att försöka lösa det på något sätt med en extern disk eftersom datorn är så gammal. Jag kör på tills den kraschar och när den gör det så vill jag att det ska vara smidigt att flytta över allt till nästa laptop. Det kommer ju att bli problem med lagringsutrymme där också eftersom de flesta nya datorer har lite mindre ssd-diskar och dessutom ofta saknar dvd-läsare at byta ut.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Logic/Final Cut - MacBook - Extern hårddisk

Inlägg av eeakga »

Ja, enkelt uttryckt kan man väl säga att förbindelserna inne i datorn är snabbast, och av de externa förbindelser som finns på lite äldre datorer så är FireWire snabbare än USB. Just USB har också svagheten att kommunikationen lastar ner datorns processor och ger mindre kraft till annat, medan de andra kommunikationerna har egna kretsar för det.

Med det sagt så kan det säkert funka med extern disk, det var bara att jag inte ville chansa. Det finns säkert andra som har erfarenhet av hur det funkar. Har du också ett externt ljudkort så kommer även det att lasta ner kommunikationen.

Jag har dålig koll på hur de stora disksystemen för inspelning funkar, men det stämmer nog att det finns externa sådana, men hur de kopplas till datorn vet jag inte. Ganska säkert inte med USB i alla fall.

Resonemanget med flytt till ny dator kan jag köpa, även om det troligen även framöver kommer att gå att köpa lite större datormodeller med plats i.

Jag antar att en lösning kan vara att förvara alla ljud och videoprojekt på en långsammare extern disk och sedan kopiera in dem på den interna disken när du ska jobba med dem. Det blir ju lite extra pyssel, men absolut görbart.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Logic/Final Cut - MacBook - Extern hårddisk

Inlägg av GandhiMK2 »

John Sane skrev:Jag har en gammal MacBook Pro (sent 2011) som jag tänkte testa att använda Logic Pro X och Final Cut Pro X på. Jag har tidigare använt min iMac till detta men den är från 2010 och den börjar bli lite långsam. Jag har bytt disk på MacBooken och har nu en SSD på 250 GB som i nuläget har 150 lediga GB. Jag tänker att den disken kommer att fyllas upp ganska snart om jag spelar in mycket audio i Logic och jobbar med HD-filmfiler från min systemkamera i Final Cut. Kan jag koppla in en extern hårddisk där alla musik- och filmfiler ligger och jobba mot den eller måste jag lyfta över det aktuella projektet till datorn när jag vill jobba med det? Hur går det till rent praktiskt, hur stor hårddisk är att föredra och är det något mer jag behöver tänka på?
Leta rätt på ett fw800-chassi (eller bara ett vanligt fw-400-chassi) och köp en ssd och stoppa i.
Jag skuylle bli förvånad om du stöter på problem innan du kommit upp i en HEL hög kanaler...
Min MBP är ifrån 2012 och orkar med stora projekt på extern hd. Jag har tom en icke-ssd i ett fw400-chassi så...SÅ ska du göra! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Logic/Final Cut - MacBook - Extern hårddisk

Inlägg av GandhiMK2 »

tex:
http://www.ebay.com/itm/AcomData-TNGXXX ... Sw9OFZGs-I" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Logic/Final Cut - MacBook - Extern hårddisk

Inlägg av GandhiMK2 »

eller:
https://www.macoteket.se/produkt/lacie- ... b/25616183" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Logic/Final Cut - MacBook - Extern hårddisk

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja sdet om GandhiMK2 föreslår är helt klart bästa scenariot.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar