Logic problem, ljudfiler sparas inte

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Logic problem, ljudfiler sparas inte

Inlägg av bjelkeman »

Det är kanske lite långsökt att någon har ett svar, men jag måste ju fråga.

Jag använder Logic i replokalen på en äldre MacBook Pro. Anledningen till att den är äldre är att jag har firewire ljudkort som jag behöver support för, och den Macen har firewire. Så jag kör Logic Pro X 10.2.2 på OS X 10.9.5.

När jag sparar ett projekt där jag har ett antal inspelade ljudspår så uppför sig allt som förväntat. Men när jag öppnar projektet igen så får jag en dialog som svåger att audiofilerna inte hittades. Om jag säger Skip all, så öppnas projektet men filerna finns där ändå. En sådan här dialog (men denna är inte min).

Bild

Jag vet inte varför det har funkat på det viset, men fungerat har det i alla fall gjort. Dock igår och vid ett tillfället tidigare så finns det inga ljudfiler. Jag får spår utan ljudfiler för vissa projekt. Jag har kollat i Logics filstruktur för projektet (Show package content) och mycket riktigt. Det finns inga ljudfiler från igår i den Audio mappen. Men för vissa projekt (låtar) som vi spelade in i går så gör det det. Med andra ord, några har sparade audio filer, och andra inte. Allt inspelat samma kväll.

Så jag undrar bara om någon sett ett liknande underligt uppförande tidigare?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Logic problem, ljudfiler sparas inte

Inlägg av Aslan »

Frågar den om filer som finns i projektet eller filer som du raderat?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Logic problem, ljudfiler sparas inte

Inlägg av bjelkeman »

Filer som borde finnas i projektet. Inget jag raderat.

Jag har försökt ha denna dator synkad i versioner med den stationära som är ännu äldre. Men jag ger nog upp det. Uppgraderar och ser vad som händer.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Logic problem, ljudfiler sparas inte

Inlägg av GandhiMK2 »

Att du får upp den där dialogrutan beror på att dina ljudfiler inte ligger på det ställle där logicfilen TROR att dom ska. Då ska du INTE ta "skip allä utan search och om dom inte återfinns då och du vet var dom ligger så kan du ta manual search.
Om man trx kopierar filerna till en annan hårddisk eller bara flyttar dom till en annan mapp etc så undrar logic vad som hänt. Inte mer än så. Om du lokaliserar filerna och sen sparar om eller under nytt namn så BORDE problemet vara avhjälpt för då uppdaterar ligic sin filinfo.

Allt kanske är löst redan. Har ju gått ngn mån..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Logic problem, ljudfiler sparas inte

Inlägg av joachime »

Instämmer med Gandhi.

Innan Logic öppnar ett projekt kollar programmet att det har tillgång till alla filer. Saknas någon/några får man den här dialogen. Även om filen inte används i arrange. Det räcker med att filen ligger i Project Audio Files.

Så dom gånger du har tryckt Skip och det ändå funkat kan det bero på att filerna som saknades inte användes i arrangemanget.

När jag spar nya projekt brukar jag se till att Project organiseras som Folder, och att Audio files kopieras till projectmappen.
Bild
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Skriv svar