Guide för att mixa elbas?!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Guide för att mixa elbas?!

Inlägg av TredoX »

Någon som har någon erfarenhet för att mixa elbas?

Finns det någon guide? så länka gärna, men alla förslag är välkomna.
Jag vill verkligen veta hur man håller basljudet naturligt och kontrollerat. Det får inte bli för syntetiskt.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Janne

Inlägg av Janne »

Inte riktigt vad du efterfrågar, men kanske en start. http://recordingwebsite.com/articles/eqprimer.php
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Det är inte riktigt så det funkar. Du mixar musik. I den kan elbas ingå.

Men som ett grundtips: se till att bas och baskagge inte krockar med varandra frekvensmässigt. Leta efter sweetspot där basen låter bra (enligt min erfarenhet brukar man ofta hitta sjunget kring 100-120 hz) och använd öronen ordentligt.
I rock kan det vara smart att inte försöka separera gitarrer och bas alltför mycket, utan att göra dem mer till ett paket som smälter ihop fint.

Men smaken är som baken, jobba på efter eget huvud och - framförallt - egna öron.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tja, håll det naturligt och kontrollerat helt enkelt! :D
Undvik överdriven lågbas, det kommer i mastringen.
Det beror ju väldigt mycket på tycke och smak och vad det är för musik.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Håller med bootsy. Jag mixar alltid efter helheten. Instrument som låter skitbra för sig kanske inte alls hörs när allt annat kommer på.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

TDHP skrev: Undvik överdriven lågbas, det kommer i mastringen.
Vill man ha överdriven lågbas är det väl bättre att ha den från början. Är ju mycket lättare att ta bort i mastringen än att lägga till. Sen är väl tänket "det fixar sig i mastringen" ganska dumt :)
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

dexter skrev:Sen är väl tänket "det fixar sig i mastringen" ganska dumt :)
+ 1
Det viktigaste enligt mig (när det gället basinspelning) är att lägga tid i början på att få ett bra sound, det går liksom aldrig att få ett dåligt ljud bra. Skit in...Skit ut!

Nästa gång blir det en uppmickad 410, bonkhårda plektrum och tonkontrollen på max!

Och jo, det där med helheten är säkert bra att tänka på också, men det brukar nån annan göra...
:fullband:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Chriller skrev:
Och jo, det där med helheten är säkert bra att tänka på också, men det brukar nån annan göra...
:fullband:
Han frågade efter råd om hur man mixar. Då kan det vara bra att vara den som tänker på helheten. Right?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

bootsy skrev:
Chriller skrev:
Och jo, det där med helheten är säkert bra att tänka på också, men det brukar nån annan göra...
:fullband:
Han frågade efter råd om hur man mixar. Då kan det vara bra att vara den som tänker på helheten. Right?
Läser man riktigt noga frågade han faktiskt om hur man mixar elbas.
Att spela i ett band och tänka på helheten är en bra idé på papperet, men att mixa är så jäkla svårt att vårt band numera mixar med en producent/tekniker/mixare (även om vi spelar in själva i replokalen). Just för att få in en annan person som kan vara aaaaaaaningens mer objektiv - i ett band kommer ju alla mer eller mindre vara fokuserade på sitt eget instrument, inte minst tror jag att det gäller basister som ju ofta hamnar lite i skymundan i ljudbilden. I alla fall har jag svårt att höra helheten när det är jag själv som spelar med. Tyvärr. :oops:
Mixar man någon annans musik - då är det mycket enklare att tänka på helheten.

Så det är mina två tips. Att ta god tid på sig att sätta basljudet och att anlita någon utomstående för att mixa (eller låt i alla fall någon annan provlyssna).
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Chriller skrev: Läser man riktigt noga frågade han faktiskt om hur man mixar elbas.
Och jag hävdar fortfarande att begreppet mixa innefattar helheten. Ja, jag såg att han skrev elbas. Så noga läser jag, smartass.
Begreppet "att mixa elbas" är ungefär lika underligt som "att cykla milkshake" eller "att fisa borrhammare". Mixning förutsätter att det finns någonting att mixa med och därmed är koll på helheten enormt viktig.

Att man sedan, som du nämner, inte skulle kunna vara objektiv för att man spelar i ett band tror jag gäller vissa, men inte alla.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dexter skrev:
TDHP skrev: Undvik överdriven lågbas, det kommer i mastringen.
Vill man ha överdriven lågbas är det väl bättre att ha den från början. Är ju mycket lättare att ta bort i mastringen än att lägga till. Sen är väl tänket "det fixar sig i mastringen" ganska dumt :)
Nu har jag ju ingenstans skrivit "det fixar sig i mastringen" och har inte heller det "tänket". MIN erfarenhet är att man gärna vill fläska på för mycket bas i studion där man lyssnar på en perfekt mix i perfekt miljö och skitdyra studiomonitorer, oftast utan loudness. Vad som BRUKAR hända är att det blir väldigt "bumligt" när det är mixat, mastrat och spelas i en vanlig stereo om man just har fetat till det väldigt mycket i de lägsta registren. Gäller även tex pukor som kan sabba vilken bra mix som helst. Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

TDHP skrev:Nu har jag ju ingenstans skrivit "det fixar sig i mastringen" och har inte heller det "tänket". MIN erfarenhet är att man gärna vill fläska på för mycket bas i studion där man lyssnar på en perfekt mix i perfekt miljö och skitdyra studiomonitorer, oftast utan loudness. Vad som BRUKAR hända är att det blir väldigt "bumligt" när det är mixat, mastrat och spelas i en vanlig stereo om man just har fetat till det väldigt mycket i de lägsta registren. Gäller även tex pukor som kan sabba vilken bra mix som helst. Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Nej jag tolkade kanske dig fel, men det var just att du skrev "det kommer i mastringen" som gjorde mig fundersam. Vad är det som kommer i mastringen? Självklart går det inte att ta bort någon frekvens från ett enskilt instrument i mastringen.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

bootsy skrev:
Chriller skrev: Läser man riktigt noga frågade han faktiskt om hur man mixar elbas.
Och jag hävdar fortfarande att begreppet mixa innefattar helheten. Ja, jag såg att han skrev elbas. Så noga läser jag, smartass.
Begreppet "att mixa elbas" är ungefär lika underligt som "att cykla milkshake" eller "att fisa borrhammare". Mixning förutsätter att det finns någonting att mixa med och därmed är koll på helheten enormt viktig.

Att man sedan, som du nämner, inte skulle kunna vara objektiv för att man spelar i ett band tror jag gäller vissa, men inte alla.
Jo, det är en lite märkligt sammansättning av ord - mixa elbas - det håller jag med om.
Kanske är hans fråga egentligen "hur spelar man bäst in elbas för att får ett gött sound"? Eller "hur man får ett sound som gör att basen går igenom i mixen". Det känns dock som en sån där fråga som "hur långt är ett snöre?"...

Vi får väl invänta lite reaktioner på våra svar kanske.

Vad gäller objektivitet har jag (den högst subjektiva) åsikten att det inte finns någon som helst objektivitet när det gäller musik.
Och det tycker jag är skönt!
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

TDHP skrev:MIN erfarenhet är att man gärna vill fläska på för mycket bas i studion där man lyssnar på en perfekt mix i perfekt miljö och skitdyra studiomonitorer, oftast utan loudness. Vad som BRUKAR hända är att det blir väldigt "bumligt" när det är mixat, mastrat och spelas i en vanlig stereo om man just har fetat till det väldigt mycket i de lägsta registren.
+ 75 typ.
Man borde EGENTLIGEN mixa i en okej hemmastereo istället för feta studiohögtalare.
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:MIN erfarenhet är att man gärna vill fläska på för mycket bas i studion där man lyssnar på en perfekt mix i perfekt miljö och skitdyra studiomonitorer, oftast utan loudness. Vad som BRUKAR hända är att det blir väldigt "bumligt" när det är mixat, mastrat och spelas i en vanlig stereo om man just har fetat till det väldigt mycket i de lägsta registren. Gäller även tex pukor som kan sabba vilken bra mix som helst. Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Om det låter bra i studion, men dåligt i en konsumentstereo är det antingen fel på lyssningen i studion, eller på teknikern. En bra studiolyssning ska låta neutralt. Det ska finnas mycket fläsk att dra på, men det ska fortfarande vara "nollat" akustiskt.
Sen är det omäjligt att säga hur man "mixar bas". Jämför ett basljud från nån Marleyplatta med det från valfri maiden-låt... Ta sedan ett Jaco pastorius-spår och jämför ljdet med nåt från Jamie Cullums plattor. Där har man ett liiiitet exempel på spännvidden i "hur man mixar bas"
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Chriller skrev: Kanske är hans fråga egentligen "hur spelar man bäst in elbas för att får ett gött sound"? Eller "hur man får ett sound som gör att basen går igenom i mixen".
Jag misstänker att du har rätt i det.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
TDHP skrev:MIN erfarenhet är att man gärna vill fläska på för mycket bas i studion där man lyssnar på en perfekt mix i perfekt miljö och skitdyra studiomonitorer, oftast utan loudness. Vad som BRUKAR hända är att det blir väldigt "bumligt" när det är mixat, mastrat och spelas i en vanlig stereo om man just har fetat till det väldigt mycket i de lägsta registren. Gäller även tex pukor som kan sabba vilken bra mix som helst. Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Om det låter bra i studion, men dåligt i en konsumentstereo är det antingen fel på lyssningen i studion, eller på teknikern. En bra studiolyssning ska låta neutralt. Det ska finnas mycket fläsk att dra på, men det ska fortfarande vara "nollat" akustiskt.
Sen är det omäjligt att säga hur man "mixar bas". Jämför ett basljud från nån Marleyplatta med det från valfri maiden-låt... Ta sedan ett Jaco pastorius-spår och jämför ljdet med nåt från Jamie Cullums plattor. Där har man ett liiiitet exempel på spännvidden i "hur man mixar bas"
Jo men exakt! Jag menar väl egentligen att man ofta lyssnar "fel" i studion, man drar på allt som finns med kanonprylar som inte har så mycket med verkligheten att göra. Mao fel på lyssningen i studion eller teknikern, ja! Jag bara ser till mig själv, jag vill nästan alltid fläska på mer bas än vad teknikern vill, och när det kommer ut i bilen (min referensanläggning!) så är det oftast mycket riktigt för tjockt i botten!
Så det var bara det jag menade, är man inte i en "riktig" studio med en "riktig" tekniker så har iaf jag lätt att dra på för mycket lågregister på ALLT! Men som sagt, "mixa bas" är ett vitt begrepp! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:..Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Ja, eller hur fasen lägger man till lågbas på bara elbasen vid mastring?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
TDHP skrev:..Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Ja, eller hur fasen lägger man till lågbas på bara elbasen vid mastring?
Bara för säkerhets skull, jag menade bara med "kommer i mastringen" att för egen del har jag upptäckt att det är ganska bra att göra hela mixen aningen magrare med mycket midpunch och sen trycka på både extra bas och diskant på hela mixen efteråt i mastringen.

Men som sagt, frågan gällde ju egentligen "hur man mixar elbas" och det kan jag nog faktiskt inte svara på! Prova prova prova! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:
dereborn skrev:
TDHP skrev:..Och hur har du tänkt ta bort BARA lågbas från BARA elbasen i mastringen?
Ja, eller hur fasen lägger man till lågbas på bara elbasen vid mastring?
Bara för säkerhets skull, jag menade bara med "kommer i mastringen" att för egen del har jag upptäckt att det är ganska bra att göra hela mixen aningen magrare med mycket midpunch och sen trycka på både extra bas och diskant på hela mixen efteråt i mastringen.

Men som sagt, frågan gällde ju egentligen "hur man mixar elbas" och det kan jag nog faktiskt inte svara på! Prova prova prova! :D
Jag tycker personligen att mastringen mer handlar om komprimering än om EQ. Att "trycka ihop" mixen o få den att på så sätt kännas mer homogen, fetare.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Här kan de troligen mixa bas...

http://www.willitblend.com
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Chriller skrev:Här kan de troligen mixa bas...

http://www.willitblend.com
Bästa tipset hittills.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Janne

Inlägg av Janne »

Den enda absoluta, objektiva, sanningen som finns när det gäller mixning är att man inte ska låta gitarristen sköta den :D.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Jag tycker personligen att mastringen mer handlar om komprimering än om EQ. Att "trycka ihop" mixen o få den att på så sätt kännas mer homogen, fetare.
Absolut! Det också! Jag tycker det där är jäkligt svårt, därav min lilla provmixningstråd tidigare! Det kom ju in ett antal väldigt olika mixar, alla med sina fördelar. Nu blev det Matte Hallstensson som, mest av logistiska skäl, fick mixa coverplattan och han mixar tex inte bas ALLS som jag vill ha det, men slutresultatet blir faktiskt bra när man har vant sig! Jag försöker mest lyssna och lära nu så kanske jag hittar MITT sätt att mixa som så småningom låter bra i slutänden! Jag köpte för övrigt tidningen "Mixologi" med alla delar ur tidningen Studio´s mixskola för ett tag sen, ganska mycket bra om grundläggande teknik. Kostar en hundring.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jan Brodin skrev:Den enda absoluta, objektiva, sanningen som finns när det gäller mixning är att man inte ska låta gitarristen sköta den :D.
+ Femtielvatusen :D
Skriv svar