Dra balanserad XLR in i lurar?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Dra balanserad XLR in i lurar?

Inlägg av Billy »

Hej!

Jag har en MXR D.I.-sak som jag tänkte använda som övnings-sak när man inte har tillgång till förstärkare. Den saknar hörlursutgång. Först undrar jag om det är möjligt rent elektronisk? :roll: Jag tänkte alltså koppla Bas->DI-Balanserad XLR ut->Hörlurar.

Sen undrar jag om det finns nån affär eller webshop har riktigt rikligt med adaptrar, för jag har inte hittat någon XLR-hane till Minitele-hona-adapter än.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Om det är en line-box du har (av märket MXR??) så funkar väl den ungefär lika dåligt som hörlursförstärkare som vad telejacket på basen gör. Det du behöver är något liknande detta:

http://www.thomann.de/se/pocket_rock_it ... aerker.htm

http://www.thomann.de/se/rockman_bassace.htm

En line-box gör om signalen till en balancerad linje signal. Det du behöver är någonting som FÖRSTÄRKER signalen så att den orkar driva ett par hörlurar.

En hörlursförstärkare helt enkelt.....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Ahaa, vad jobbigt. Jag skulle nämligen vilja ha alla soundmöjligheter jag har med MXR:en. Tips?
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Billy skrev:Ahaa, vad jobbigt. Jag skulle nämligen vilja ha alla soundmöjligheter jag har med MXR:en. Tips?
Det låter s(o)un(d)t.
Om det är en M80 du har så är det väl bara att koppla den till en stereo/boombox/dator med tele till vad du nu har i din stereo/ghetto blaster/dator och sen koppla dina lurar till a/b/c.
Eller så köper du en hörlursförstärkare.
Om det är en M80 du har är väl XLR:n en direkt ut, dvs en oprocessad utgång.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Skriv svar