Ampeg SVT suite - någon som provat?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av Hånken »

Hejsan!
Det finns kanske 13 på dussinet amp-plugins som "härmar" Ampeg SVT i studion. Först nu har de själva - sedan några år tillbaks - släppt en egen mjukvara, SVT suite. Ampeg, såväl som Line6, och Steinberg ägs ju numera av Yamaha, så man kan undra vad deras egen plugin skiljer sig ifrån inbyggda i Line6, och Steinbergs SVT plugins?

Jag tänkte kanske slå till, har provat 15 dagars Trial, när de väl sänker priserna, lagom till Black Friday detta året, som de brukar göra med kanske 40-50 % under en dag, men är osäker på om det finns andra som är bättre eller precis exakt lika bra.

https://ampeg.com/svt-suite/

YouTube reviews säger mig inte så mycket. De är alltid friserade, och YT själv automatfixar till ljudet en hel del. Eftersom jag själv kan tanka ner, och har provat, fullt funktionerande trial versionen, och provat så undrar jag om andra har provat ANDRA plugins och jämfört. Jag kan ju inte själv tanka hem alla andra demos. De enda jag provat tidigare, är inbyggda i GarageBand, Guitar Rig 5, Amplitube 5. Har svårt att höra skillnad från Amplitube 5 Ampegs lösningar och denna, deras egna. Men här finns "alla" 3 varianter på Ampeg toppar ju, mer tweaks och IR etc.

Jag har hört gott om UAD, men den kostar en bra slant mer. Denna fungerar i standalone också, vilket är bra ur övningssynpunkt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av TDHP »

Jag har gamla 32 bitars SVX från IK Multimedia. Den är den bästa Ampegpluggen jag testat.
Vet inte hur den nya är, men den bör ju vara liknande.
Innehöll allt från Portaflex till SVT2-Pro och alla lådor.

Annars är Waves GTR bra, finns en SVT-klon där, och även Cubase egen inbyggda i Pro funkar guldfisk.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av Hånken »

Tackar tackar, ja jag tänkte väl att är det så stor skillnad mellan dom egentligen? Det är väl kanske mer på detaljnivå, granulärt att tweake med små detaljer, och kanske användarvänligare gränsnitt, "picture correct" paneler, möjlighet till egna IR etc. Jag själv har allt mindre och mndre fattat vitsen med IR på bas faktiskt. Mycket i studio är inspelat direct när det gäller bas, ändå. För mig räcker det med några stycken.

Jag själv fick med IK Amplitube 5 när jag köpte deras lilla ljudkort AXE I/O SOLO, för ett år sedan, och man kan just nu ladda ner deras Ampeg SVX2 gratis om man har Amplitube 5. Vad jag såg att för ett halvår sen hade de med Ampeg som logga i marknadsföringen men de har nu tagit bort det... man kan undra varför, om deras license deal har gått ur. Jag jämförde nu med Ampegs egen SVT suite, och man kan undra om inte allt är bara geschäft och branding, för jag tycker de låter exakt likadant! Eller lika "bra" om man så vill. Har detaljlyssnat i hörlurar också. Mina AKG K-701 går ner under 20 hz om de vill, men kan kontrollyssna noga på hur bra under 40 hz det funkar. Men jag hatar Amplitubes "bloat" att de visar utgråade plugins med hänglås som man inte har tillgång till. Oerhört omständigt och jobbigt att navigera. Driver mig till vansinne esomoftast.

Det bästa med sådan mjukvara är att man ka slå till vid deals, det händer väldigt sällan med hårdvara, 50-60 % rabatt under en dag, eller ett tillfälle. :wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av Hånken »

TDHP skrev: fre 20 okt 2023, 11:30 ... och även Cubase egen inbyggda i Pro funkar guldfisk...
ja, det är just det jag undrar om inte den är exakt likadan som SVT suite? Cubase "ägs eller görs" av Steinberg som ägs av Yamaha. SVT suite ägs av Yamaha. Kan inte tänka mig att de har olika utvecklingsavdelningar som gör konkurrerande mjukvara med sig själva.... :?

Det är väl därför de bildade det där plug-in alliance eller vad det hette..
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av saft »

Har bara provat Line6 helix. Och den är jag nöjd med. Finns som standallone för daw också. Men annars har jag ej provat nå annat så..
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av Hånken »

saft skrev: lör 21 okt 2023, 09:58 Har bara provat Line6 helix. Och den är jag nöjd med. Finns som standallone för daw också. Men annars har jag ej provat nå annat så..
Ja, tackar, jag tänkte väl något ditåt. Line6 ägs numera också av Yamaha, varför byta om man är nöjd med det som redan finns? Man kanske bara kan göra den lite annorlunda här och där, men avsevärt bättre?

Får räcka med Amplitube 5 SVX2 så länge, den var ju gratis, och jag hör inte skilland på den alls, ifrån Ampeg SvT suite. IK Multimedia ägs inte ens av Yamaha, så de har väl haft någon license deal med dom, som nu har gått ut. Därför skriver de inte ut ordet Ampeg på deras plugins längre, utan bara SVT SVX o s v.

Om Ampeg SVT suite skulle delas ut gratis till dom som har IK Amplitube 5 eller liknande så kanske, men det tror jag man kan se sig i stjärnorna efter. Varför börja mecka editera nya ljud i en ny plugin när man är redan "hemma" i det man redan äger, och har meckat med? Jag behöver inte alla varianter på Ampeg toppar som finns, och alla högtalarkabinett som finns, funnits. Det enda jag editerar och redigerar för, är olika inställningar för olika basar, och det handlar nästan mest alltid/bara om olika input och output, och enbart lite EQ, gain och grit här och där. På sin höjd, labbar med liiiite aning kompression/limiting här och där, men det är ju enbart för att man kan inte gå in i rött läge (styra över) när det gäller digitala pryttlar... tyvärr... :D

Jag har t ex en bas med sopbar pickups och double coils. Med det ljudet inställt, är det mindre diskant och högre output och i det läget vill jag att den skall producera mer grit, och aningen distortion i attacken. Kanske t o m lite mer kompression/limiting inblandat som är den naturliga ifrån slutstegsrör etc. Men när jag splittar dom blir det svagare output och mer bas och diskant (scooped) och då vill jag ha klarare ljud utan grit/distortion. Det finns sweet spot inställningar på Ampegs panel man måste göra för att lyckas med detta. Sedan tonen, mer eller mindre diskant fixar jag på basens tonkontroll. Bägge ljuden måste "skära igenom" en tät mix av ljudmatta av övrigt komp ifrån trummor och övriga instrument. Ungefär så, så är jag nöjd. Resten känns som om det kunde kvitta. För mig.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av Hånken »

Nu har jag provat lite med Free Trial Ampegs "egen" SvT suite. Den har EN feature som inte de andra har, som NÄSTAN är värt en upgrade om de har någon black friday sale. Fullt pris tycker jag är onödigt.

Deras Heritage/50th Anniversary SVT head med 4 olika inputs. Man kan "jumpa" dom med patch cables så att man blandar in bägge kanalerna. Precis som på den verkliga fysiska modellen. Den ger en grynighet som inte är break up dist ,utan låter mer som power amp sag, och som INTE finns på Amplitube, UAD/Brainworks, eller Line6 Helix (mjukvara för DAW då). Och dessutom utan att förlora någon nämnvärd dynamik. Man kan förutom detta ha en blend med en DI signal igenom förstärkaren opåverkad av någonting (ej heller påverkad av cabs). Men om man inte bryr sig om sådana petitesser och smala niche-fringe-benefits så kan det kvitta.


Bild
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av GandhiMK2 »

Shit! ”Power amp sag” har jag aldrig tidigare hört som ett begrepp men det nailar PRECIS vad jag alltid hatade med den där modellen. ;-D
Om man spelade med inhyrd backline och det var en sån där som dök upp när man anlände till Pumpehuset , givetvis med tillhörande hemska 8-10’a, så VISSTE jag att kvällen var förlorad i ett trampa-runt-i-kolasås-segt noll-responsivt helvete med bristande stadga i högbas men desto mer ökk-mid och helt meningslös sub. ;-)
Slutade med att jag spelade ovårdat, hårt och fick kramp i höger underarm. ;-)

That said så kanske den låter kanon på inspelning. Den var dock inget för mej, som gillade direkt respons och bra fetma i botten OVANFÖR subbas.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av Hånken »

Ja, som sagt jag hoppar. Ampeg PRO solid state är ngt bättre modellerad. Man skall nog bara använda denna om man gillar det ljudet och "power amp sag" går ju att stänga av. Det är bara om man vill ha ett basljud ifrån förr. Skitigt, smutstig, och totalt oregerligt. Det är inte ngn be-all-end-all, om några år kommer nått annat företag med ännu bättre version. Jag själv har aldrig tyckt om IRL versionen för man var tvungen att spela den tok-högt innan det lät någorlunda bra. Men jag tänkte att om man nu kan tämja mastervolymen så... kanske. Men nej, min SVX i Amplitube som jag redan har - dessutom gratis eller fick på köpet - får räcka. Där är en massa andra också som inte är Ampeg. Orange t ex, som jag gillar mer än Ampeg.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av Hånken »

Dessutom har jag hört att sedan Yamaha köpt Ampeg så kallas de i folkmun numera för Yampeg. Bara för att göra skillnad på produkter pre-yamaha och efter yamaha.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av TDHP »

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av Hånken »

ja passa på nu då, kring 8-900 kr när allt kommer omkring. Om man nu gillar ljudet, och inte har något tidigare som låter likadant, men de har de flesta inbyggt redan i Cubase, Amplitube, Logic, t o m GarageBand. Om man nu inte hör någon skillnad mellan de olika så varför ta språnget? Vill man vara petimeter och finställa in ljud på detaljnivå, och "fjantpilla" som någon uttryckte det så go ahead. Och att köra i standalone mode, vilket kan vara viktigt för somliga.

Jag har provat och jämfört med Brainworks SVT plug som är strået vassare i ljudet men inställningar och "tweakability" är ju mer "one size fits all" sorten. Man kan inte finlira med justeringarna lika mycket, och inte köra i standalone. Om nu t o m Tony Levin använder sig av SVT suite ifrån Yampeg så ... men allt detta är hårklyverier. För mig kan det kvitta.

Men att betala fullt pris 149 EU är lite väl magstarkt för mig. Konkurrensen är för stor och hård idag för att acceptera ett sånt pris för möjligheten att justera på detaljnivå som de flesta inte bryr sig om i alla fall.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ampeg SVT suite - någon som provat?

Inlägg av Hånken »

Jag menar att de plugins jag redan har som basförstärkare är ju att jag har en preset som är default, och har ställt in allt en gång för alla, nästan precis som en riktig basförstärkare. Man har ställt in en inställning som fungerar för en bas som man använder mest, och sedan kör man på det. Det mesta av justeringarna sker på basen ändå, mindre eller mer diskant med tonkontrollen, single coil eller double coil split, hals eller stallmick solo:ad, eller bägge, och så är man nöjd med det. Det är väl endast master volymen man ändrar på då och då.

Möjligen en gång var fjärde palmsöndag kickar jag igång någon kompressor, för att få något pluckigt/punch funkljud. Men det kan lika bra vara outboard gear som inbyggd kompressor ifrån början.

Gitarrister med deras break up dist, high gain, och super clean, är väl mer ändamålsenligt att hålla på med olika presets och inställningar på detaljnivå. Eller olika EQ hit och dit.
Skriv svar