Erfarenhet av dessa studios? Anyone?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Erfarenhet av dessa studios? Anyone?

Inlägg av Mr Spock »

jahapp...förutom att återuppstå efter sisådär 13 år har bandet nu börjat prata om att sätta sprätt på den sista guldreserven genom att gå in i studio.

På sedvanligt rationellt manér (NOT) har valet nu kommit att stå mellan A-Stream Studios, Sthlm och Tellus Music, Jkpg.

Någon här på PB som har efarenhet av någon av dessa studios? Eftersom vi inte avser att släpa med egen producent föreligger vissa krav på kreativitet och flexibilitet i den lokala grundbemanningan, om man säger så...

Så? Vittnesbörd? Anyone?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag har spelat in i Svenska Grammofonstudion i Mölndal (GBG), och kan rekommendera den varmt. Grymt trevliga lokaler, massa gamla schyssta mikar och mixerbord (enormt Neve), alla möjliga kompressorer och övriga rörgrejer du kan tänka dig. SOOL:s basist sköter den för övrigt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nix, men varför inte besöka farbror Dereborn i Bergsjö, Hälsingland?
Han kan spela in bra och dessutom troligen komma med en och annan kreativ idé!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Eller hos Hellboy!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Eller Room of doom, Sthlm.

http://www.myspace.com/roomofdoomstudio
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Klopper skrev:Eller hos Hellboy!
+1

Glömde helt bort Jans fina studio. Ligger på Söder i Stockholm.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ugglan GBG skrev:
Klopper skrev:Eller hos Hellboy!
+1

Glömde helt bort Jans fina studio. Ligger på Söder i Stockholm.
Vad heter den?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

TDHP skrev:
Ugglan GBG skrev:
Klopper skrev:Eller hos Hellboy!
+1

Glömde helt bort Jans fina studio. Ligger på Söder i Stockholm.
Vad heter den?
Confident Music
http://www.confidentmusic.com/html_sv/index_sv.htm

Riktigt fin studio med det mesta man kan önska sig. Och en otroligt trevlig Jan också =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag är direkt otrevlig.

//J
dereborn

Re: Erfarenhet av dessa studios? Anyone?

Inlägg av dereborn »

Mr Spock skrev:jahapp...förutom att återuppstå efter sisådär 13 år har bandet nu börjat prata om att sätta sprätt på den sista guldreserven genom att gå in i studio.

På sedvanligt rationellt manér (NOT) har valet nu kommit att stå mellan A-Stream Studios, Sthlm och Tellus Music, Jkpg.

Någon här på PB som har efarenhet av någon av dessa studios? Eftersom vi inte avser att släpa med egen producent föreligger vissa krav på kreativitet och flexibilitet i den lokala grundbemanningan, om man säger så...

Så? Vittnesbörd? Anyone?
A-stream studio i sthlm köpte jag min Soundtracsmixer av. En trevlig, hel och ren kille som har ordning o reda på saker o ting.

Tack för reklam TDHP!
Jag planerar att efter sommaren - i samband med sjösättning av hemsida - komma med ett erbjudande you can't refuse!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:Jag är direkt otrevlig.

//J
Det beror väl på vilken taxa man betalar?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:Jag är direkt otrevlig.

//J
Perfekt, mindre småprat spar tid!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Hellboy skrev:Jag är direkt otrevlig.

//J
Perfekt, mindre småprat spar tid!
Hi hi hi. Usch vad bra jag är på att marknadsföra mig själv.... :lol:

Det jag personligen tycker att man ska fundera över när man väljer studio är att man inte ska snöa in helt och hållet på vad det finns för prylar i studion (säger jag som ganska nyligen investerade i ett SSL bord...). Det handlar mer om vad man kan göra med dom prylar man har och, framförallt, lite vad man har för inriktning. Vad man är bäst på. Och det bör överensstämma åtminstone litegrand med vad artisten/bandet är ute efter. Det finns dom som gör underverk med väldigt enkla medel och det finns dom som har hur bra prylar som helst och lik förbannat inte kan få det att låta bra. Så lyssna lite på material som är inspelat och producerat i studion och fundera lite över vart ni själva är ute efter. Det i kombination med priset bör bli det som avgör.

Om man är ute efter lite "vintage" stuk kan jag rekommendera gamla Nacksving studion i Göteborg. Isak Edh trollar med prylarna. Likadant med Gig studion här i Stockholm där Conny Wall sitter och kranar. Bra studios och mycket gamla prylar i båda fallen och Conny har hur mycket gamla förstärkare som helst.

Jag hamnar nog mitt emellan vintage och modernt och min styrka ligger nog mer än någonting annat åt akustisk musik och jag har spelat in en hel del klassisk musik. Jag har en väldigt bra flygel, en B3:a med leslie och en mängd gitarrer. Banjo, mandolin, barytongitarr, tenor gitarr, elgitarrer m.m. m.m. Men jag har bara två gitarr förstärkare som det är nu och kör mer med pluggar vad det gäller elgitarr. Men sen går det ju självklart helt strålande bra att ta med sin egen favoritförstärkare.

Nackdelen med dom flesta studios i storstäderna är att hyror är högre i jämförelse med landsbygden och jag, för min del, har inget boende att erbjuda. Har inte lokaler för det helt enkelt. Men det finns ett riktigt billigt hotell på samma gata som studion ligger på där jag har inhyst folk många gånger. Många landsortsstudios har ett rum där man kan bo över och det drar ju också ner den totala kostnaden för inspelningen. Dom flest inspelningar som jag gör är kunden antingen boendes i Stockholm eller långväga ifrån där det finns ekonomi för boende och resor och i mitt fall är det oftast ärligt flygeln som drar kunder. Finns inte många studios med en riktigt bra flygel nu för tiden och mina lokaler är inte direkt jättestora men dom låter akustiskt väldigt bra. Jag har knappt gjort några tyngre inspelningar över huvudet taget i studion utan det har mest varit pop och akustisk musik. Där är studion som bäst.

Jag har inte uppdaterat websidan på flera år. Det är verkligen dags. :) Står fortfarande att jag har ett Mackie D8 bord och en Billberg flygel och det stämmer ju inte riktigt. Har även byggt ut mikrofonparken rejält.... Och lite annat.


MVH//Jan
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev:Jag har inte uppdaterat websidan på flera år. Det är verkligen dags. :)
Då är du i gott sällskap.
Kolla in mörkret hos Johan!
http://www.dereborn.com
Och nu snackar vi svart! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Klopper skrev:
Hellboy skrev:Jag har inte uppdaterat websidan på flera år. Det är verkligen dags. :)
Då är du i gott sällskap.
Kolla in mörkret hos Johan!
http://www.dereborn.com
Och nu snackar vi svart! :D
Ha ha ha!!! Ok. Jag är inte sämst då. Men jag kan nog garantera att Dereborn fått iordning en fin websda innan jag fått tummen ur och uppdaterat min...... :) Jag är obildbar.... :oops:

//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
Klopper skrev:
Hellboy skrev:Jag har inte uppdaterat websidan på flera år. Det är verkligen dags. :)
Då är du i gott sällskap.
Kolla in mörkret hos Johan!
http://www.dereborn.com
Och nu snackar vi svart! :D
Ha ha ha!!! Ok. Jag är inte sämst då. Men jag kan nog garantera att Dereborn fått iordning en fin websda innan jag fått tummen ur och uppdaterat min...... :) Jag är obildbar.... :oops:

//Jan
Myspace! Där kan till och med du få till en tillfällig site på en timme! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Klopper skrev:
Hellboy skrev:Jag har inte uppdaterat websidan på flera år. Det är verkligen dags. :)
Då är du i gott sällskap.
Kolla in mörkret hos Johan!
http://www.dereborn.com
Och nu snackar vi svart! :D

Kod: Markera allt

background-image: url(file:///C|/Documents%20and%20Settings/Johan/Mina%20dokument/Hemsidan/Bilder/DMP-snart.gif);
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+
Inlägg: 1016
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 22:43
Ort: Hägersten

Inlägg av rokker »

MikeO skrev:

Kod: Markera allt

background-image: url(file:///C|/Documents%20and%20Settings/Johan/Mina%20dokument/Hemsidan/Bilder/DMP-snart.gif);
det är ju helt fantastiskt :lol:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Hellboy skrev:
Klopper skrev:
Hellboy skrev:Jag har inte uppdaterat websidan på flera år. Det är verkligen dags. :)
Då är du i gott sällskap.
Kolla in mörkret hos Johan!
http://www.dereborn.com
Och nu snackar vi svart! :D
Ha ha ha!!! Ok. Jag är inte sämst då. Men jag kan nog garantera att Dereborn fått iordning en fin websda innan jag fått tummen ur och uppdaterat min...... :) Jag är obildbar.... :oops:

//Jan
Myspace! Där kan till och med du få till en tillfällig site på en timme! :wink:
Det har inte att göra med att jag inte kan. Faktiskt. Gjorde min egna första websida -93. Var väldigt tidigt ute på webben. Har tröttnat lite...... Tog jag mig i kragen skulle jag lugnt kunna uppdatera websidan på några timmar och material finns redan. Det är bara att göra. Men jag prioriterar annat nu till lusten återkommer. Pratabas, köra båt och fotografera m.m. 8) Har även reggat http://www.janhellman.com och den websidan är också nästan färdig. Och har så varit i över ett år. Orkar inte göra det sista bara. Likadant där, tog jag och la ner 8 - 10 timmar skulle den vara helt klar. Borde ta en dag och fixa websidorna..... :oops:

Jag är lat. Eller uttråkad. Blasé. Välj själv.

//J
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Klopper skrev:
Hellboy skrev:Jag har inte uppdaterat websidan på flera år. Det är verkligen dags. :)
Då är du i gott sällskap.
Kolla in mörkret hos Johan!
http://www.dereborn.com
Och nu snackar vi svart! :D
Men jag kan se ljuset i tunneln :wink:
MikeO skrev:

Kod: Markera allt

background-image: url(file:///C|/Documents%20and%20Settings/Johan/Mina%20dokument/Hemsidan/Bilder/DMP-snart.gif);
Johan, med den koden får du bara bakgrund på din dator....
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Erfarenhet av dessa studios? Anyone?

Inlägg av Mr Spock »

dereborn skrev:
Mr Spock skrev:jahapp...förutom att återuppstå efter sisådär 13 år har bandet nu börjat prata om att sätta sprätt på den sista guldreserven genom att gå in i studio.

På sedvanligt rationellt manér (NOT) har valet nu kommit att stå mellan A-Stream Studios, Sthlm och Tellus Music, Jkpg.

Någon här på PB som har efarenhet av någon av dessa studios? Eftersom vi inte avser att släpa med egen producent föreligger vissa krav på kreativitet och flexibilitet i den lokala grundbemanningan, om man säger så...

Så? Vittnesbörd? Anyone?
A-stream studio i sthlm köpte jag min Soundtracsmixer av. En trevlig, hel och ren kille som har ordning o reda på saker o ting.

Tack för reklam TDHP!
Jag planerar att efter sommaren - i samband med sjösättning av hemsida - komma med ett erbjudande you can't refuse!
Hel och ren? Tjaa...sämre referenser har man ju hört...*S*

Hälsingland? Varför inte...? Vi har ju siktet inställt på höstaktiviteter hur som helst - och hösten kommer ju tidigt däruppe...*S*
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Hellboy skrev:Jag är direkt otrevlig.

//J
Aj, fan du...ja, då kan det ju aldrig bli aktuellt...*S*
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

bootsy skrev:
Hellboy skrev:Jag är direkt otrevlig.

//J
Det beror väl på vilken taxa man betalar?

:lol:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar