Rejält ont i höger armbåge

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av pn »

Hallå!

Vore extremt tacksam för tips. Nuförtiden spelar jag inte så ofta, men framöver ska en inspelning göras där det krävs plektrum och rejält snabb högerhand. 80% av tiden spelar jag med fingrarna sedan många år tillbaka.

För drygt en månad sedan satt jag (dumt nog) i fyra-fem timmar och nötte hastighet med högerhanden. Jag vet sedan tidigare att jag greppar plektrumet lite väl hårt när det ska gå undan.

Sedan dess har jag en svagt molande smärta i höger armbåge, typ runt om själva benpipan. Jag har provat att massera, köra en vecka med Voltaren och framförallt vila.

I helgen testade jag att spela försiktigt i ca en timme och nog gjorde det lite ondare efteråt. Jag började försiktigt och "värmde upp" innan jag kom upp i några hastigheter.

Även om det förmodligen handlar om en överansträngning så borde det väl släppa på en månad?

Saker jag testade i helgen:

-Lite lösare grepp runt plektrumet (inte helt lätt när man är ovan...)
-Större plektrum

Har någon varit med om detta och hur i friden blev ni av med eländet???
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av Pumpa »

Kan du definiera "runt om själva benpipan"
Om det är tennisarmbåge så räkna med 6 månader med stretch och hantelövningar. Går att snabba på med akupunktur eller kortisonspruta.
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av pn »

Smärtan är inte stark när jag har armen i normalläge, men när jag rätar ut den maximalt så smärtar det runt själva benet som "sticker ut" i armbågen. Mest i muskeln på ovansidan av "benpipan".

Jag har googlat lite kring slemsäcksinflammation och jag hittar ingen sådan svullnad. Känner ingen värme i området.

Tack för ditt engagemang! Fortfarande kanske en kass beskrivning?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av gthyni »

Gå och kolla upp det, väl använda pengar, sjukgymnast eller annan kunnig.

Kan rekommendera min gamla vän Helena i Umeå (där jag tror du bodde):
http://www.osteopathelena.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av Geddan »

Vill inte göra dig suicidal, men jag har haft min tennisarmbåge i snart 1 1/2 år.
Sitter i vänster, annars samma grej. Blir lite bättre om det blir speluppehåll på ngn vecka eller två.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av fieldflower »

Brukar inte bli bättre av datorknappande och telefonpillande, så tänk över hela beteendemönstret...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av Per »

Jag har har av någon anledning lättare för att hålla ett mindre, hårdare plektrum avslappnat och kör med Dunlop Jazz I.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av pn »

Tack för era tips!

Förhoppningsvis är det inte tennisarmbåge, det ska tydligen göra mer ont på ovansidan då. Jag har en god vän som är sjukgymnast och han ska få titta på detta. Inser såklart att boven kan vara de dagliga 10 timmarna framför datorn...

Jag har nu flyttat den "ergonomiska" touchpaden åt sidan och kör trådlös mus med vänster hand istället. Testar detta i någon vecka och se om det hjälper.
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av svekke »

Det låter som tennisarmbåge även om ingen av oss kan vara säker. Stretching och excentrisk träning (sträckarmusklerna), samt massage kan hjälpa. Jag hade i höger arm för två år sedan, det släppte efter några månader. Just nu har jag i vänster arm.
Jag känner mig alltmer som en gammal Volvo. Motorn funkar bra, men leder och lager ger upp en efter en, och ytan blir inte heller snyggare med tiden...

Att massera det som gör ont är nästan aldrig dåligt, så det kan du ju börja med.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3411
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av maxoges »

Tennisarmbåge eller golfarmbåge låter det som. Det som avgör vilken är var smärtan sitter.
Bild
Bild
Golfarmbåge ^

I förstahand avlastning av underarmens muskulatur.
Du kan prova att äta voltaren för att häva inflammationen i senan.
Måste du belasta, så kan du prova att skaffa ett epikondylitbandage, som du har på när du spelar.
https://www.apotekhjartat.se/produkt/re ... NwEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som gör ont är en överastningsskada i senan mellan muskler i underamen och muskelfästet på armbågen. (Förenklat)
Senast redigerad av maxoges den lör 06 okt 2018, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3411
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av maxoges »

Finns risk för att du skadade dig för långt tillbaka i tiden för att antiinflammatoriska tabletter ska hjälpa. Men prova.
Träning av underarmens muskulatur med vikt.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... K9tqcQnykE" onclick="window.open(this.href);return false;

Om det inte ger med sig kan du gå till naprapat och få behandling med nålar eller stötvåg. Stötvåg börjar jag inte med förrän efter 8v med besvär. Jag skulle nog behandla med nålar eller tuff massage.
Bild
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av pn »

Tack för svar!

Nu har det gått fem veckor sedan smärtan dök upp. Jag inser nu att jag även höll på att röja en massa sly (för hand med "japansåg) samma helg som jag tok-övade på basen. En japansåg är en enhandssåg och jag klättrade delvis upp i träd och sträckte mig ut och sågade med högerarmen. Ingen bekväm arbetsställning.

Det låter väldigt mycket som tennisarmbåge. Tack vare tipsen på denna eminenta sida har jag nu sedan en vecka gjort följande:

-Voltaren i maxdos
-Hårdhänt massage runt hela armbågen och utför underarmen. Typ två gånger per dag.
- Slutat använda min "ergonomiska" touchpad och kör en liten och lätt mus med vänster hand.

Massagen har gjort att området runt armbågen blivit varmt och det antar jag är bra. Smärtan har blivit en aning mindre intensiv och armen är som stelast när jag t ex har legat och sovit. Det gör inte lika ont när jag nyper ihop tumme och pekfinger längre och dagtid är det mest när jag rätar ut armen helt som det gör ont i armbågsområdet.

Jag ska prova att dra ner på Voltaren denna vecka och intensifiera massagen. Återigen, tack för tips!!!
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av Pumpa »

Pumpa skrev: Om det är tennisarmbåge så räkna med 6 månader med stretch och hantelövningar. Går att snabba på med akupunktur eller kortisonspruta.
och vad beträffar hantelövningar så är det excentrisk träning som gäller.
https://youtu.be/2ajMRstHHJA" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1232
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av Hånken »

Rätt av alla här med tips om vad det kan vara.

Men du spelar troligen för mycket i sträck utan att pausa ca 10 minuter varje timme etc. Du verkar veva upp och ner med plektrumet på basen med att "oscillera" armbågen och hålla underarmen och handleden rakt. Jag skulle hållit armbågen och underarmen stilla och bara "viftat satan" med handleden istället. Men jag skulle se till att det hela tiden kändes avslappnat.

Om du har ett för mjukt plektrum så flexar det för mycket och du måste spänna fingrarna för hårt för att det inte skall trilla av. Jag brukar köra hårdaren och större plektrum (Jim Dunlop svarta "STIFFO" text) avsett för gitarr egentligen men du kan ha det till bas också. Om det är Chris Kael i FFDP eller Lemmy du skall kopiera blir det svårt. :wink:

Men om du inte tvunget skall vara brådmogen och nå hastighet snabbt så ta det medvetet lungt ifrån början, med en metronom. Så går du aldrig över tempot. Du skall börja så långsamt att du nästan "suckar" och att det frestar ditt tålamod att spela/öva så långsamt. Sedan efter 5 minuter öka BPM med ungefär 5 steg - alltså t ex från 120-125. Spela där i 5 minuter, sedan öka successivt. Nät det börjar hetta till och du börjar snubbla på tonerna, eller att det börjar krampa upp med mjölksyra så ... backa hem några BPM och håll dig där i komfortzonen, idag.

I morgon kommer du att överstiga den BPM:en du stannade på idag. Utan att snubbla, utan att krampa upp.

- - - - - - - - - - - - - - -

Jag tror det är liknande symptom man får i benen ibland med för hård träning. Det är egentligen ingen inflammation men bara överanstränging och kallas behinneinflammation, som kan uppstå i armarnas "ben" också. Men det heter nog annat där. Överansträngning. Och det kan man egentigen bara vila sig frisk ifrån, genom att sluta helt att göra de övningar som orsakade de ifrån början. I ditt fall, spela med plektrum eller ö h t. Jag får dock känslan av att du "håller" lite fel och hela din "ergonomi" i plektrumhanden är lite ... väl hemmasnickrad ... för att hålla sträck i så lång tid. Har man rätt teknik, den där "tråkiga" som alla lärare lär en när man är ung och egentligen hatar, så kan man hålla på i längre perioder till sist, utan att få det minsta lilla skada någonstans.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1232
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av Hånken »

Du kommer inte att tro mig, men gör följande stretch med plektrum-handen, fingrarna också. Tar ett tag. Inte bara grepp-handen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TSrfB7JIzxY[/youtube]

både före och efter du spelar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av fieldflower »

Jag får ont då jag skall editera ljud i jobbet, vilket blir mördande mus-arbete timmar i sträck. Får ont i nån liten muskel på utsidan av armbågen.
Har varit rädd att det skall hindra mig från att träna (lyfta skrot), men jag har märkt att det tvärtom håller för det, och dessutom blir märkbart bättre. T.o.m. biceps- och tricepsövningar funkar fint, och verkar hjälpa till att slappna av.
Såklart inte lika för alla, så man får väl vara försiktig med den metoden, men kan vara värt ett försiktigt test.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av VHdiggare »

fieldflower skrev:Jag får ont då jag skall editera ljud i jobbet, vilket blir mördande mus-arbete timmar i sträck. Får ont i nån liten muskel på utsidan av armbågen.
Har varit rädd att det skall hindra mig från att träna (lyfta skrot), men jag har märkt att det tvärtom håller för det, och dessutom blir märkbart bättre. T.o.m. biceps- och tricepsövningar funkar fint, och verkar hjälpa till att slappna av.
Såklart inte lika för alla, så man får väl vara försiktig med den metoden, men kan vara värt ett försiktigt test.
Precis så känner jag med. Haft ont i ett halvår. men nu när jag börjat gå till gymmet så har det blivit mycket bättre.
Och då just vid biceps- och tricepsövningar.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1232
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av Hånken »

Man är för spänd när man spelar, jobbar. Jag hade musarm, mixer-reglage arm, och det var som nålar. Sedan på stället där jag körde ljud flyttade jag mixern så att ordenligt med "bord" fanns framför mixern så jag kunde vila underarmen. Man skall aldrig vara för spänd. Det är nästan så att när man spelar bas så skall man ha lite för lite respekt för den och för spelandet. Man skall spela så avslappnat så att det nästa blir slarvigt till en början. Sedan, sakta men säkert, så lär sig musklerna att träffa rätt och utan att krampa upp och spänna sig.

Det där med att "shredda" på bas med plektrum, är inte ett dugg skillnad från att lyfta skrot. Man använder sig av muskler. Men när man lyfter skrot, pausar man mellan seten och mellan övningarna. Att sitta och "mata" plektrumteknik i 4-5 timmar utan paus är ju lika tokigt som att lyfta skrot utan paus. Säg du lyfter biceps , fast gör 150 st reps på en en kilos vikt vilket tar 15-30 minuter. Tacka fan att man får skador efter det även om du klarar av att lyfta 1 kilos vikt 150 ggr.

Titta på gitarristen - gammel-shreddern - Steve Morse som är skolad, och har ett rykte om sig att vara uppvärmd, och sina uppvärmningsövningar. Idag spelar han med mediciniskt armstöd, svart, som han har hela tiden och fått ändra sin plektrumteknik. Hans läkare sa helt enkelt till honom: Du spelar för länge och för mycket även om du gör allting rätt enligt formulär 1A.

http://www.dinosaurrockguitar.com/forum ... rples-tour" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1232
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av Hånken »

F ö verkar Maxoges ha den mesta örnkollen på läget här, så lyss till honom.
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av pn »

Hej allihopa!

Tusen tack för alla tips!!!

En liten uppdatering kring läget:

Jag har nu i några veckor masserat underarmen stenhårt 2-3 gånger per dag. Jag har även stretchat (bäst känns det efter att ha "hållit handen böjd nedåt med hjälp av vänsterhanden"). Efter den stretchen kan jag helt räta ut höger arm.

Jag har blivit bättre, mycket bättre. Jag har också börjat värma upp rejält innan jag spelar. Det har bara blivit några korta sessioner med plektrumspel, resten har jag skött med fingrarna.

Angående det här med att köra biceps och tricepsövningar så har jag även fått de tipsen utanför detta forum. Jag är väldigt sugen på detta, men har ännu inte vågat. Jag krattade lite löv förra helgen och det kände jag av dagen efter. Oftast kan det vara som stelast i armbågen på morgonen, men efter att ha stretchat så känns det direkt bättre.

Jag kämpar på och har bytt plektrum helt. Spelar nu på ett större (trekantigt) plektrum och kämpar stenhårt för att inte greppa för hårt. Märker också av att fingrarna har en tendens att domna när jag spelat en stund.

Fingerstretchen såg intressant ut - den ska också testas!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1232
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Rejält ont i höger armbåge

Inlägg av Hånken »

Men så bra. Good luck och hoppas all värk försvinner var den än är på kroppen! Men speciellt basfingrarna...läken snabbt!
Skriv svar