Pekfingret eller långfingret först?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 19:05
Ort: Torsås, Kalmar

Inlägg av ThinLizzy »

Långfinger först.
Aria Pro II Magna 5-strängad - Hagström Jazzbas - Audex TR-102B med Fane 15" - TC electronic BG250-115
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Taurus skrev: - ska vi enas om att kalla tekniken vintage istället för gubbig? :wink:
Absolut!
visst jag är ingen duvunge men gubbe - not by far!!!! 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Kör alltid pekfingret först. Det känns naturligt.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Rent generellt så börjar jag med långfingret om det är två-fingrat eller ringfingret om det är tre-fingrat, men beror också på det som ska spelas, är det tex mycket stränghopp (oktavpump) så använder jag pekfingret på den mörkare av oktaverna och vise versa (långfingret är ju längst). Ska man köra flams så är det helt omöjligt för mig att använda pekfingret först.
gagg_OLF
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 01:35

Inlägg av gagg_OLF »

Kör också långfingret först.

Verkar vara det som är mest normalt.. Är då pekfingret en goofyinställning som på bräda?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ifall jag börjar spela på en ljus sträng och nästa ton på en mörkare, så börjar jag med långfinger, annars är det pek och är det 3-fingers är det3 fingers som gäller!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Absolut pekfingret först. Jag har bäst kontroll om jag använder pekfingret först med de flesta anslagsteknikerna. Vid Flamencoteknik har jag anslagsordningen tumme, ringfinger, långfinger. pekfinger. Om jag spelar snabba riff med hårt anslag så har jag ordningen ringfinger, långfinger, pekfinger.
Senast redigerad av Bastappe den sön 30 mar 2008, 19:57, redigerad totalt 1 gånger.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
PopMumin
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 01:16
Ort: Kaaalmah/Kaemah (okej, Kalmar)

Inlägg av PopMumin »

Vi vanligt spel: pek först, om det inte är nån skum upptakt förstås.
Vid slap: Tumme först, och sen mestadels lillfingret till pops, men ibland även långe man.
Jag har bara fördomar mot folk som är förutsägbara.
There must be a leak somewhere, 'cause I can feel the GAS protruding my skin, running through my veins.


Antoniotsai P-bas, liten usel Crate
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Va bra!!!!!!!!! Nu kommer jag att fundera på det i repan :? . Som att fråga en golfare hur han andas när han svingar klubban, kan sabba det bästa psyket. :D
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Långfingret. Känns mer naturligt, och är mer naturligt fysiologiskt.

Mina två senaste baslärare har dock spelat med trefingersteknik, så det har varit lite förvirrande...
Användarvisningsbild
steffe
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 09:40

Inlägg av steffe »

Tänkte säga pekfingret men tog upp basen och testade lite och va man blev förvånad det e ju långfingret jag börjar med
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

TUMMEN så klart!.. näe..normalt långfinger har jag märkt.. men emellanåt pekfinger först..
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Ugglan GBG skrev:Långfingret. Känns mer naturligt, och är mer naturligt fysiologiskt.

Mina två senaste baslärare har dock spelat med trefingersteknik, så det har varit lite förvirrande...
Ok, men om Du t ex spelar A på e-strängen och sen D eller E på a-strängen?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det är nog långfingret men det skiftar ju beroende på hur och vad man spelar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Bastappe skrev:
Ugglan GBG skrev:Långfingret. Känns mer naturligt, och är mer naturligt fysiologiskt.

Mina två senaste baslärare har dock spelat med trefingersteknik, så det har varit lite förvirrande...
Ok, men om Du t ex spelar A på e-strängen och sen D eller E på a-strängen?
Hmmm...testade, och märkte precis att det beror på vad jag spelar. Ligger jag och pumpar åttondelar börjar jag med långfingret, mwn rör jag mig över flera strängar så börjar jag oftare med pekfingret.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mange skrev:Va bra!!!!!!!!! Nu kommer jag att fundera på det i repan :? . Som att fråga en golfare hur han andas när han svingar klubban, kan sabba det bästa psyket. :D
Ja precis, nästa gång man står på scenen så kommer man ju säkert att börja funderas på precis det, "Hmm börjar jag verkligen med långfingret"
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Ingen aning. Gör allt för att inte tänka på det, då funkar allt mycket bättre.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Lånfingret här. Ibland ringfingret när jag använder 3 fingrar
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Börjar med pekfingret, när det är befriat från hud och börjar blöda går jag över till långfingret, när det börjar blöda går jag över till ringfingret. Vid riktigt långa gig/rep avslutar jag med lillfingret.
Tummen? NEJ, man slappar inte på en Status gör man väl….

Det var det det var frågan om var det inte?.......
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Har präntat in att nästan alltid ha pekis först!
grejor
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Vid övning försöker jag alltid ha full koll på vilket finger som slår an. Pek - Lång - Pek - Lång osv. När jag istället spelar är det betydligt viktigare att inte tänka på teknik då den bara kommer vara ett hinder, utan fokuserar helt på Musiken.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Bild

EDIT: Äsch då, Svensson var först.... Aja... skit samma... ska läsa hela tråden innan jag postar i fortsättningen.....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Satt och testade nu, iofs på en akkegura men ändå.
Det blir för det mesta pekfingret som får äran att börja men det kändes inte avigt att börja med långfingret heller. Så det kan hända att det skiftar från gång till gång.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Liten skrev:
Chriller skrev:
Liten skrev:Tummen är nr1.. (menar inte slapping) annars gissar jag att pekfingret eller ringfingret kommer först..
Tummen? Sting-style eller hur menas?
Japp.. alltid varit min preferens.. framförallt på bandlös.. gärna med oktaver och envelope på.. då kan man spela HUR_DYNAMISKT_SOM_HELST!

Låvar.. :D
Håller med om tumme på bandlös. Låter som en kontra då. Och kontra låter mumma.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

groovyjr skrev:Det som känns bäst och med det menar jag att det inte spelar någon som helst roll så länge det känns bra och fyller sin funktion. Själv har jag mer och mer gått över till att bara använda pekfingret á la Jamerson då det ger klart jämnare ton i t.ex. 8-delar.
+1 Fast man använder långfingret vid endast ett finger :wink:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar