Tips på plektrumteknik

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Tips på plektrumteknik

Inlägg av Cliffy »

Försöker som sagt lära mig spela med plektrum också men jag tycker det är knepigt.

Är tanken att man ska röra handleden eller mer en rörelse med armen? Eller är det upp till varje person?

Ska handleden vila mot basen?

Hålla långt ut på plektrumet eller långt in?

Hålla stenhårt i det eller så man nästan tappar det?

Finns ju egentligen inga ska men jag ville ha lite tips. Bli jävligt trött fort i handleden och jag har inte i närheten lika bra/jämn rytm som med fingrarna.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag kan bara tala för mig själv, och jag spelar förvisso sällan med plektrum, men ändå...
Jag spelar genom att främst röra handleden, men om man spelar hård musik, och vill kötta downstrokes med maximal kraft kan man nog tänka sig att man rör hela armen. Se exempelvis Jason Newsted.
Jag vilar ibland handleden mot stallet, men oftast tar jag stöd med fingrarna mot strängarna, delvis för att dämpa strängarna jag inte spelar på, och delvis för jag helt enkelt tycker att det är mindre jobbigt att spela om jag har någon slags stöd för plektrumhanden.
Jag håller plektrumet ungefär på mitten, för att få lagom mycket plektrum att spela med, och samtidigt få så mycket plektrum som möjligt att hålla i.
Jag håller stenhårt i plektrumet, annars har jag en förmåga att tappa det. Tyvärr leder ofta mitt hårda grepp till att jag får kramp i plektrumhanden, så det är en avvägning där mellan hårt och löst grepp.

Såhär gör jag, andra gör säkert på andra sätt!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Andersson
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:07
Ort: Sandviken

Inlägg av Andersson »

Jag är ungefär motsatsen till dig, jag håller på o lär mig spela med fingrarna vilket kan vara nog så knepigt.

Har spelat med enbart plektrum fram till för ca ett halvår sen. Har nu nött fingerspel ett tag o de båda varianterna kompletterar varann bra. Kommer nog att variera ganska kraftigt mellan plektrum o fingerspel framöver beroende på musik och vad jag klarar av med fingrarna.
Dock så känns det mer groovy med fingrarna :)

Vid plektrumspel så vilar jag handen mot nåt så gott det går, men ibland så behöver man vara mer flexibel i förflyttning över strängarna så då släppte jag på handstödet o veva loss lite mer. Lär dig spela utan att låsa upp handen med stöd för mycket.

Försök hitta en variant som känns bekväm som gör att du inte spänner handen för då blir det jobbigt.

Kanske blev surrigt............
Ampeg BA300-115
Geddy Lee Jbas
http://www.blandbandet.com
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Andersson skrev:Jag är ungefär motsatsen till dig, jag håller på o lär mig spela med fingrarna vilket kan vara nog så knepigt.

Har spelat med enbart plektrum fram till för ca ett halvår sen. Har nu nött fingerspel ett tag o de båda varianterna kompletterar varann bra. Kommer nog att variera ganska kraftigt mellan plektrum o fingerspel framöver beroende på musik och vad jag klarar av med fingrarna.
Dock så känns det mer groovy med fingrarna :)

Vid plektrumspel så vilar jag handen mot nåt så gott det går, men ibland så behöver man vara mer flexibel i förflyttning över strängarna så då släppte jag på handstödet o veva loss lite mer. Lär dig spela utan att låsa upp handen med stöd för mycket.

Försök hitta en variant som känns bekväm som gör att du inte spänner handen för då blir det jobbigt.

Kanske blev surrigt............
Nä tror jag förstår hur du och Gurra menar. Är väl som när man försökte lära sig spela med fingrarna. Går bättre ju mer man spelar.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Jag låter handleden göra det mesta av jobbet.
Blir det kris så får fingrarna (tumme och pek) rycka in. Blir någon konstig semicirkulär rörelse då plektrumet ändrar vinkel mellan fingsingarna.
Har ett hyfsat lös grepp om mitt flintaplektrum.
Kötta med hela överkroppen är på intet sätt jag! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

det viktigaste tycker jag är att köra upp/ner/upp/ner verkligen hela tiden
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Fast när man vill vara riktigt hård kan dowstrokes alltid vara på plats ;)
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

the_great_alfonzo skrev:Fast när man vill vara riktigt hård kan dowstrokes alltid vara på plats ;)
jafan, fjärdedelar med bara downstrokes är ju chill, såvida låten inte går i 200 eller nått
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Alltså. Så länge det känns bra så är det ju rätt. Det finns väl lika många spelstilar som det finns basister. Kör på den stil som känns bäst för dig och rocka på! :D
Skriv svar