Slide

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Slide

Inlägg av Kale »

Min son undrade varför jag har en gammal flaskhals i skrivbordslådan. När jag spelade lite på gitarren för att visa, undrade han om det går att spela slide på basen. Jag sa nej... Men nu sitter jag och provar. Testade först på oslipade strängar men det lät inget vidare, men på flats går det att få till rätt hyfsat ljud.

Kollade runt lite på Youtube, och visst finns det några till som försökt, men jag finner inga riktigt seriösa försök. Är det någon som vet om det finns någon bra slidebasmusik? Har ni testat själv?
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Lyssna på Morphine!
Basisten heter Mark Sandman (rip) och spelar helt fantastiskt på sin två-strängade bas.
När Mark dog fick bassisten i Presidents of the United States of America någon av hans basar och spelar lite slide på nån låt har jag för mig.

John Paul Jones har oxå spelat en del slide.

//anders.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

kosmonaut skrev:Lyssna på Morphine!
Basisten heter Mark Sandman (rip) och spelar helt fantastiskt på sin två-strängade bas.
När Mark dog fick bassisten i Presidents of the United States of America någon av hans basar och spelar lite slide på nån låt har jag för mig.

John Paul Jones har oxå spelat en del slide.

//anders.
Ahhh, Morphine. Det tänkte jag inte på! Min stora, basspelande, son tipsade om dom för ett tag sedan... Koolt!

Tack!
Skriv svar