Fingerspel - nybörjarfråga

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Fingerspel - nybörjarfråga

Inlägg av Jean Jaures »

hej hej,

Jag började spela bas för ca en månad sedan och håller på att lära mig att spela med fingrarna. Jag spelar gitarr med plektrum så det känns lite ovant... Min fråga är enkel men jag tänkte att det är väl lika bra att lära mig en schysst teknik från början. OK.. När man spelar tex 7 bandet D-sträng och sedan går ner till 5 bandet E-sträng använder ni samma finger då eller byter ni?

Om jag bara byter från tex A-sträng till E-sträng så använder jag samma finger om ni fattar vad jag menar..

Tycker överlag är svårt med att hoppa över en sträng men det är ju såklart en övningsfråga.

Tips mottages tacksamt:)
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Om man nu kan säga att mitt spel har nån for av "teknik" är det nog att jag alltid spelar varannan pekfinger och varannan långfinger.

Svårare än så behöver det inte vara.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Precis som du säger gör jag i alla fall. Spelar jag oktaven som i ditt första exempel spelar jag den höga med långfingret och den låga med pekfingret. Och när jag hoppar bara en sträng så blir det oftast samma finger. Alltså neråt, byter jag sträng uppåt så blir det fingerbyte däremot.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Samma när jag rör mig från a->e, nästa finger på tur att spela när jag rör mig e->a..

Vanligtvis då, lite variationer när jag spelat oktaver och så (då slänger jag oftast med tummen och komplicerar det hela).
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6610
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

MikeO skrev:Om man nu kan säga att mitt spel har nån for av "teknik" är det nog att jag alltid spelar varannan pekfinger och varannan långfinger.

Svårare än så behöver det inte vara.
Samma här.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Om jag går från sjunde till femte band, har jag alltid långfingret på sjunde och sätter ner pekfingret på femte band, oavsett vilka strängar jag spelar på.

Möjligen skulle jag som alternativ kunna spela med lillfingret på sjunde band och sätta ner långfingret på femte om jag ska till fjärde bandet (=pekfingret) efteråt.

För om du är gitarrist (precis som jag) är du väl antagligen van att spela med alla fyra fingrarna, inklusive lillfingret. Finns ingen anledning att inte göra det för att man spelar bas.

(Folk tror att det är svårare att spela gitarr än bas för att det är fler fingrar, men det vete fan. Tappar man takten eller sluta spela med basen hör alla det, men på gitarr kan man vara tyst ibland - publiken tror att det ska vara så...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Oberg
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 13:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Oberg »

jag spelar som många säger, att man glider med ett finger när man spelar från g->d eller d->a odv.

därimot så efter lite analyserande så skulle jag nog vilja påstå att det är nog "bäst" att spela med nästa finger istället för samma, du kommer få en helt annan attack. jag håller på att försöka lära om så att jag "alltid" spelar med varanat finger.

är det nån som förstår vad jag menar???

:P
Basar: Hotwire Vintage 5
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Inlägg av Jean Jaures »

tack för snabba och bra svar!!

Jag har en till fråga som gäller dämpning av strängar. När man går från tex 5 band E-sträng till 7 band D-sträng och sen fortsätter på D-strängen, dämpar ni E- och A-sträng med vänsterhanden då? Är van från gitarren att dämpa med högerhanden men det går ju inte när man spelar med fingrarna..

Hoppas ni fattar frågan:)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

inber skrev:Om jag går från sjunde till femte band, har jag alltid långfingret på sjunde och sätter ner pekfingret på femte band, oavsett vilka strängar jag spelar på.

Möjligen skulle jag som alternativ kunna spela med lillfingret på sjunde band och sätta ner långfingret på femte om jag ska till fjärde bandet (=pekfingret) efteråt.

För om du är gitarrist (precis som jag) är du väl antagligen van att spela med alla fyra fingrarna, inklusive lillfingret. Finns ingen anledning att inte göra det för att man spelar bas.

(Folk tror att det är svårare att spela gitarr än bas för att det är fler fingrar, men det vete fan. Tappar man takten eller sluta spela med basen hör alla det, men på gitarr kan man vara tyst ibland - publiken tror att det ska vara så...
Tror topicen handlar om anslagshanden.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jean Jaures skrev:tack för snabba och bra svar!!

Jag har en till fråga som gäller dämpning av strängar. När man går från tex 5 band E-sträng till 7 band D-sträng och sen fortsätter på D-strängen, dämpar ni E- och A-sträng med vänsterhanden då? Är van från gitarren att dämpa med högerhanden men det går ju inte när man spelar med fingrarna..

Hoppas ni fattar frågan:)
Det går att dämpa med högerhanden, ska jag dämpa E-strängen som i exemplet du anger, så lägger jag helt enkelt anslagshandens tumme på E-strängen. A-strängen dämpas automatiskt ifall du kör stödanslag på D-strängen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Du kan dämpa både E och A med tummen... Lägg den på A och luta den mot E.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Jag är sämst på att dämpa strängar, men jag jobbar på det.

En annan teknik är att dämpa E-sträng med lillfinger och A med ringfinger medan du spelar på D, spelar du på G dämpas D av anslagsfingret.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar