Plankning!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
wooker
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 17:52

Plankning!

Inlägg av wooker »

Hej, jag undrar hur ni gör när ni ska planka en låt. Jag undrar framförallt hur ni gör när ni ska plocka ut hela ackord med alla dess färgningar. Jag tycker är svårt att höra ackorden tydligt på basen.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

jag brukar leta reda på guitar pro-fil och utgå från den...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Janne

Inlägg av Janne »

Som det mesta annat är det träning som gäller. Börja med enkla låtar. Planka ofta. Ta gärna hjälp av folk i din närhet när du kör fast. Är basen grumlig i mixen kan det vara idé att pitcha upp låten för att kunna höra basgången bättre. Kanske blir det lättare om du sänker tempot på låten också. Amazing Slow Downer är ett bra verktyg för både pitch och hastighet, lätt också att loopa sektioner som är svåra i programmet.

Sen är det inte fel med vanlig gehörsträning också naturligtvis, lära sig sjunga intervall, lyssna ut intervall och ackord mm. Finns ju både i bokform och i träningsprogram för datorn.
wooker
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 17:52

Inlägg av wooker »

Okej, det är väll bara att öva på antar jag.
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Lyssna, lyssna, lyssna....
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Re: Plankning!

Inlägg av SnorLars »

wooker skrev:Hej, jag undrar hur ni gör när ni ska planka en låt. Jag undrar framförallt hur ni gör när ni ska plocka ut hela ackord med alla dess färgningar. Jag tycker är svårt att höra ackorden tydligt på basen.
Ackord? :shock:
Va har jag nu missat?
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Det finns ett program där man kan öppna en ljudfil och sedan sakta ner tempot på låten så blir det enklare att ta ut tonerna.
Om jag nu bara kom ihåg vad programmet hette.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Janne

Inlägg av Janne »

Du läser oftast inte inläggen ovanför ditt eget va snorlars?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

SnorLars skrev:Det finns ett program där man kan öppna en ljudfil och sedan sakta ner tempot på låten så blir det enklare att ta ut tonerna.
Om jag nu bara kom ihåg vad programmet hette.
Kanske du tänker på Amazing Slow Downer, som nämndes tidigare i tråden... ;)
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Janne skrev:Du läser oftast inte inläggen ovanför ditt eget va snorlars?
Läsa alla inlägg i tråden och spela ackord!?! Vad är det som händer? ;-)

Jag hade ett annat program i huvet. Nu måste jag komma på namnet ju.
Är det som ni nämner gratis eller kostar såna pengar?
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Annars brukar jag sitta antingen ned gitarren i knät, eller ta pianot till hjälp för att hitta rätt bland harmonierna. Skriver ner ackord och färgningar och bastoner efter hand, och sen spela tillsammans med låten tills det låter rätt. Känner att jag ibland har haft bra hjälp med att kunna noter. Ibland kan man till och med hitta bra transkriptioner eller hela arr på nätet.
Ibland är det kanon som Janne skrev innan att hjälpas åt. 4 öron hör mer än 5 myror. Eller hur det nu var... :)
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Transcribe hette det.
http://www.seventhstring.com/
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Janne

Inlägg av Janne »

SnorLars skrev:
Janne skrev:Du läser oftast inte inläggen ovanför ditt eget va snorlars?
Läsa alla inlägg i tråden och spela ackord!?! Vad är det som händer? ;-)

Jag hade ett annat program i huvet. Nu måste jag komma på namnet ju.
Är det som ni nämner gratis eller kostar såna pengar?
Haha, sorry för dryghet, var säker på att det var ASD du menade. Det kostar några pengar ja, kring 400 vill jag minnas.
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

ngt som jag ALLTID gör är att innan jag ens rör basen så skriver jag ner formen på låten
detta enbart för att få överblick på arret..ngt som innan kan låta rätt kompicerat, te:x konstiga vändor lr liknande kan genast verka helt naturligt

detta är det absolut bästa tips jag kan ge

sen hur man antecknar är väl upp till var och en
jag brukar typ skriva såhär

INTRO 4
VERS 16
REF 8...OSV

detta gör jag när jag lyssnar

i varje rad jag skriver lämnar jag plats för anteckningar..skulle kunna vara hur basen går eller ett break el dyl
sen sitter jag och spelar till låten tills det sitter

har man järnkoll på formen så brukar det gå rätt snabbt

detta är mitt tips iaf

lycka till
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Alla färgningar har sitt eget sound, sin egen klang. När du väl lärt dig hur de låter kommer du aldrig att behöva fundera på saken utan begrepp som "13#11" eller "m7b5" kommer att kännas lika självklara som "rött" och "blått". Jag inser att det är ett tråkigt råd, men det är bara lyssna, öva, spela som gäller så kommer du att komma dit! Lycka till.
Skriv svar