Plektrum vs. 3 fingrar

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas

Plektrum vs. 3fingrar

3 fingers
54
54%
Plektrum
46
46%
 
Antal röster: 100

enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

För mej har alltid plektrumspel på bas sänt signalen "Jag är egentligen gitarrist, men jag fick spela bas i detta bandet för att vi inte hittat nån basist än" :D

... sorryyyy ... hahaha
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

enor skrev:För mej har alltid plektrumspel på bas sänt signalen "Jag är egentligen gitarrist, men jag fick spela bas i detta bandet för att vi inte hittat nån basist än" :D

... sorryyyy ... hahaha
För mig har alltid fingertalibaners nedlåtande av plektrumspel på bas sänt signalen "jag är osäker på om jag egentligen kan spela, men om jag klankar ner på sådana som inte gör som jag kanske någon tror att jag är duktig ändå. Förresten tycker mamma att jag är cool, så det så. "
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

oooooh..
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

bootsy skrev: För mig har alltid fingertalibaners nedlåtande av plektrumspel på bas sänt signalen "jag är osäker på om jag egentligen kan spela, men om jag klankar ner på sådana som inte gör som jag kanske någon tror att jag är duktig ändå. Förresten tycker mamma att jag är cool, så det så. "
*skratt* ... Bra comeback! Skönt med folk som gillar att hugga tillbaks!

/Magnus
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Varför skulle det vara "bättre" eller "finare" att spela med fingrarna än med plektrum? Jag spelar bra mycket exaktare och mer distinkt med plektrum än med fingrarna och mao låter det bättre då. VARFÖR skulle jag ändra på det? Sen finns det saker som gör sig bättre med fingerspel, men det är en annan sak.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

enor skrev:
bootsy skrev: För mig har alltid fingertalibaners nedlåtande av plektrumspel på bas sänt signalen "jag är osäker på om jag egentligen kan spela, men om jag klankar ner på sådana som inte gör som jag kanske någon tror att jag är duktig ändå. Förresten tycker mamma att jag är cool, så det så. "
*skratt* ... Bra comeback! Skönt med folk som gillar att hugga tillbaks!

/Magnus
Hehehe...

För övrigt ska man kunna spela med både fingrar och plektrum i min värld!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

bootsy skrev:
enor skrev:
bootsy skrev: För mig har alltid fingertalibaners nedlåtande av plektrumspel på bas sänt signalen "jag är osäker på om jag egentligen kan spela, men om jag klankar ner på sådana som inte gör som jag kanske någon tror att jag är duktig ändå. Förresten tycker mamma att jag är cool, så det så. "
*skratt* ... Bra comeback! Skönt med folk som gillar att hugga tillbaks!

/Magnus
Hehehe...

För övrigt ska man kunna spela med både fingrar och plektrum i min värld!
Jag är mäkta stolt över att ha fått kontroll på plastbiten efter 30 års fingerspelande.... :? :D

Även gamla hundar....
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

bootsy skrev:
enor skrev:
bootsy skrev: För mig har alltid fingertalibaners nedlåtande av plektrumspel på bas sänt signalen "jag är osäker på om jag egentligen kan spela, men om jag klankar ner på sådana som inte gör som jag kanske någon tror att jag är duktig ändå. Förresten tycker mamma att jag är cool, så det så. "
*skratt* ... Bra comeback! Skönt med folk som gillar att hugga tillbaks!

/Magnus
Hehehe...

För övrigt ska man kunna spela med både fingrar och plektrum i min värld!
+1

Viktigast är ju att det låter bra. Låter väldigt bra t ex när Bobby Vega lirar med plektrum.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

bootsy skrev:
enor skrev:För mej har alltid plektrumspel på bas sänt signalen "Jag är egentligen gitarrist, men jag fick spela bas i detta bandet för att vi inte hittat nån basist än" :D

... sorryyyy ... hahaha
För mig har alltid fingertalibaners nedlåtande av plektrumspel på bas sänt signalen "jag är osäker på om jag egentligen kan spela, men om jag klankar ner på sådana som inte gör som jag kanske någon tror att jag är duktig ändå. Förresten tycker mamma att jag är cool, så det så. "
:D :lol:
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Jag ska vara ärlig om att när jag spelat cirka ett halvår så avskydde jag folk som spelade med plektrum och tyckte det bara var fjantigt men sen förstod jag att det var ganska fjantigt att tänka så som jag gjorde och istället tänkte jag försöka lära mig båda. Har dock inte börjat på riktigt förräns nu men det går bättre och bättre men jag är fortfarande jämnare med fingrar. Coolast är ju att kunna spela bra med båda dock. 8)
gäst

Inlägg av gäst »

Chriller skrev: Som en parentes kan nämnas att Metallicas sångare håller i plektrumet med tumme, pek OCH långfinger. Men det är nog mest för att han är rädd för att tappa det.
Det är väl ändå inte särskilt ovanligt?
Senast redigerad av gäst den mån 22 dec 2008, 00:35, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

Jag kör med plektrum när jag tycker det låter bäst med plektrum och utan plektrum när det låter bäst utan plektrum. Varför alla regler om hur det ska vara?
När det gäller pop, rock och hårdrock så spelas det väl både med och utan plektrum. Inom jazz, soul, fusion och Uddevalla så är det väl vanligast att köra utan plektrum men det finns såklart undantag även där.
Existerar det verkligen någon som enbart gillar basister från ena "laget" och förkastar alla andra?

Bild
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Johannes skrev:Jag kör med plektrum när jag tycker det låter bäst med plektrum och utan plektrum när det låter bäst utan plektrum. Varför alla regler om hur det ska vara?
När det gäller pop, rock och hårdrock så spelas det väl både med och utan plektrum. Inom jazz, soul, fusion och Uddevalla så är det väl vanligast att köra utan plektrum men det finns såklart undantag även där.
Existerar det verkligen någon som enbart gillar basister från ena "laget" och förkastar alla andra?
Antar att du är ironisk med den frågan......
(möbelbas eller P-bas, vintage eller nytt, osv osv)
gäst

Inlägg av gäst »

Basmagnus skrev:
Johannes skrev:Jag kör med plektrum när jag tycker det låter bäst med plektrum och utan plektrum när det låter bäst utan plektrum. Varför alla regler om hur det ska vara?
När det gäller pop, rock och hårdrock så spelas det väl både med och utan plektrum. Inom jazz, soul, fusion och Uddevalla så är det väl vanligast att köra utan plektrum men det finns såklart undantag även där.
Existerar det verkligen någon som enbart gillar basister från ena "laget" och förkastar alla andra?
Antar att du är ironisk med den frågan......
(möbelbas eller P-bas, vintage eller nytt, osv osv)
Inte ironisk alls. Att jag inte själv spelar på möbelbasar innebär absolut inte att jag inte kan uppskatta en basist som spelar möbel.
Så, igen, finns det verkligen någon här som bara gillar basister som spelar med plektrum eller som bara gillar basister som spelar utan plektrum?
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Johannes skrev:
Antar att du är ironisk med den frågan......
(möbelbas eller P-bas, vintage eller nytt, osv osv)
Inte ironisk alls. Att jag inte själv spelar på möbelbasar innebär absolut inte att jag inte kan uppskatta en basist som spelar möbel.
[/quote]

Jag håller med dig, men bevisligen tycker många på forumet att världen är svart/vit
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Johannes skrev:Jag kör med plektrum när jag tycker det låter bäst med plektrum och utan plektrum när det låter bäst utan plektrum. Varför alla regler om hur det ska vara?
När det gäller pop, rock och hårdrock så spelas det väl både med och utan plektrum. Inom jazz, soul, fusion och Uddevalla så är det väl vanligast att köra utan plektrum men det finns såklart undantag även där.
Existerar det verkligen någon som enbart gillar basister från ena "laget" och förkastar alla andra?
Som jag sa så gjorde jag det konstigt nog. Men det var när jag var ung och dum. :D
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Bild

Pinnar is the shit
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

<- - Finn fem fel.... :twisted:

* plektrum
* baseballgreppet
* över 5e band och inget solo... trots att jag bender dessutom.
* basen längre ner än att hakan kan vila på övre hornet
* vintage p-bas med kåpor - nej ingen aktiv eq i basen så den låter inget bra alls :lol:


Kom på ett fel till. rock n roll i kostym - hmmm
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä, du kan inte vara en riktig basist..
Användarvisningsbild
Myrdred
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 22 dec 2008, 10:09
Ort: Dorotea

Inlägg av Myrdred »

Ursäkta en okunnig medmänniska :) , men vad innebär baseballgreppet?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

macahan skrev:nä, du kan inte vara en riktig basist..
Nä, men det har jag aldrig påstått :wink:
Har försökt nu sen jag var 13 och kul har jag - some day, some way :lol:
Myrdred skrev:Ursäkta en okunnig medmänniska :) , men vad innebär baseballgreppet?
Kolla min vänsterhand - tummen över halsen och helhandsfattning typ till skillnad från spindeln som innebär att du har tummen mitt bak på halsen och fingrarna löper på greppbrädan som spindelben. :roll:

Sen finns det ju bowlinggreppet också, vilket innebär - ah, strunt i det förresten... De handlar om teknik m.m. men för mig handlar det främst om ton och att jag fixar det jag vill spela. :oops:
Senast redigerad av groovyjr den mån 22 dec 2008, 19:18, redigerad totalt 2 gång.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Tre plektrum är coolast, ett på tummen, ett på pekfingret och ett på långfingret.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

basmartin skrev:Tre plektrum är coolast, ett på tummen, ett på pekfingret och ett på långfingret.
Now we talking!!!
Gärna fingerplektrum i stål för det där metaliska ljudet som är så svårt att vara utan... :P

Kolla noga, det är egentligen det jag har. Ett på tummen, ett på pekfingret och ett på ringfingret. :evil:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Cliff_the_great skrev:Jag ska vara ärlig om att när jag spelat cirka ett halvår så avskydde jag folk som spelade med plektrum och tyckte det bara var fjantigt men sen förstod jag att det var ganska fjantigt att tänka så som jag gjorde och istället tänkte jag försöka lära mig båda. Har dock inte börjat på riktigt förräns nu men det går bättre och bättre men jag är fortfarande jämnare med fingrar. Coolast är ju att kunna spela bra med båda dock. 8)
Du är ju jag :P Exakt så tyckte jag, !
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

groovyjr skrev:
Kolla noga, det är egentligen det jag har. Ett på tummen, ett på pekfingret och ett på ringfingret. :evil:
Coolt! Alla rätt!

Jag har bara ett tumplektrum hemma och det känns lite fattigt att spela bara med det. Har man metallplektrum så kan man ju även spela på mickpolerna och ta musiken vidare ytterligare en dimension.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar