Postat: tis 02 mar 2010, 01:00
Konsten ligger i betraktarens öga.Perennial skrev:Jag kan inte lära dig att uppskatta konst Tössberg.Tössberg skrev:Vad har du bidragit med då?
Sveriges forum och mötesplats för basister
https://pratabas.se/
Konsten ligger i betraktarens öga.Perennial skrev:Jag kan inte lära dig att uppskatta konst Tössberg.Tössberg skrev:Vad har du bidragit med då?
Det tror jag nog.Perennial skrev:Nej Hellboy, inte denna gång.Hellboy skrev:Jag orkar inte leta men det gjorde han faktiskt. Ge det några dagar så kommer samma sak säkert hända vad det gäller detta ämne.Tössberg skrev:Fjärde: Citera gärna var du erkände att du hade fel i bluesfrågan.
//J
Mina inlägg till dej har inget med min lycka över att ha fått leva på det jag älskar att göra. Jättekonstig paralell.Perennial skrev: "Stor lycka och ekonomisk stabilitet" (Jag hoppar över ekonomisk stabilitet eftersom vi alla vet att det sällan har med lycka att göra).
Visa din lycka med dina glada inlägg!
Språkförbistring?Perennial skrev:Visa din mogenhet med din förståelse!
Jag skulle vara illa ute om jag tog emot tips av dej på hur man för sej i möblerade rum...Perennial skrev:Visa din intelligens genom att sopa rent hemma först!
?? Är du synsk? Fantasier kallas det du håller på med i min värld.Perennial skrev:Har inte din karriär lärt dig (och Dereborn) någonting förutom att smöra för de rätta bara när du kan få något utav dem? (Opportunism, kallas det för i min värld).
Jag gratulerar verkligen.fast att du är professionell det visste jag redan för du har ju gått i universitet.Perennial skrev:Jag livnär mig liksom du på att spela, enda skillnaden är kanske att jag också undervisar och att jag undviker covers.
Det är inget kort du kan köra med mig, att livnära sig med det man älskar, det har jag gjort hela mitt liv.
Jag har så SJUKT "många prylar" , mannen....oj oj oj...framför allt basar...oh my god vad jag överkonsummerar.Perennial skrev:Du och Dereborn är praktexemplar på det jag INTE vill bli, vid er ålder.
Ett långt CV med en tom själ, många prylar och inget att bidra till det jag älskar...Musiken.
basmartin skrev:På instrument med fasta tonhöjder så är C#/Db samma ton. På fiol intonerar man olika beroende på vilken tonart man spelar i, spelar man till ett piano eller gitarr, så intonerar man efter den liksvävande temperauren. Men annars så spelar man inte tempererat. Varför? Jo, för att det låter bättre att inte göra det. Man intonerar tonen B olika beroende på vilken tonart det är också, men av tradition och för att det inte ska så rörigt med alla subsemitoner, så väljer man att inte ange det i notationen utan musikern förväntas att göra detta allt enligt sitt gehör.Perennial skrev:Jag tar det en sista gång:
"Om två toner har samma tonhöjd men noteras på olika sätt, så kallar man tonerna enharmoniska – till exempel tonerna ess och diss.
Exempelvis behöver tonerna giss och ass inte ha samma tonhöjd vid oliksvävande temperatur. Även tonarter, intervall och ackord kan vara enharmoniska." (Wikipedia)
Det står att tonerna giss och ass inte behöver vara enharmoniska. Inte att de inte är det. Alltså kan man med lite intelligens ta sig fram till att det normalaste är att de är enharmoniska och att de i andra plats vid undantag, inte behöver vara det.
En violinist STRÄVAR efter att få sitt otempererade instrument att LÅTA tempererat. Varför skulle han annars plugga intonation, eller ens stämma instrumentet?....Hans A ska väl fortfarande låta A..Då ska hans Ciss låta Dess.
Vill vi ta det ännu längre så kan jag lägga till att diskussionen handlar om ciss/ dess inte om giss /ass.
Här är ett fingersättningsschema för fiol: http://wiki.answers.com/Q/What_are_the_" onclick="window.open(this.href);return false; ... the_violin
C# och Db spelas inte ens med samma finger.
Jag förstår vad du menar, men den liksvävande temperaturen är inte allenarådande. Det är det som krävs för att det ska gå att spela lika välklingande i alla tonarter, men på instrument utan fasta tonhöjder så intonerar man efter vad örat tycker låter bra. Då har det visat sig att man måste förhålla sig olika till vissa toner i vissa tonarter för att få det att klinga så bra som möjligt.
Återigen, detta är inget som Hellboy, f-bass eller jag har hittat på, utan det är något som alla med erfarenhet av fiol, cello, kontrabas, trumpet osv, vet. Man måste intonera olika beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man tillsammans med ett piano så måste man anpassa sig till den temperingen. Då är C# och Db samma, men inte i en ensemble med bara stråkinstrument. Då försöker man spela så välklingande som möjligt och den liksvävande temperaturen är inte den mest välklingande.
Här är alla länkar jag postat förut plus några till, läs dem igen om du inte tror mig.
http://www.8stringguitar.com/guitar/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://em.oxfordjournals.org/cgi/pdf_extract/XIX/3/357" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Liksv%C3" onclick="window.open(this.href);return false;%A ... temperatur
http://sv.wikipedia.org/wiki/Enharmonik" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.petersontuners.com/iforum/lo" onclick="window.open(this.href);return false; ... ?t151.html
http://wiki.answers.com/Q/What_are_the_" onclick="window.open(this.href);return false; ... the_violin
http://www.acousticfingerstyle.com/gtartuning.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
edit: fixade en länk
Exakt därför.Samuel V skrev:Konsten ligger i betraktarens öga.Perennial skrev:Jag kan inte lära dig att uppskatta konst Tössberg.Tössberg skrev:Vad har du bidragit med då?
Där misstar du dej...har du inte sett Döda Poeters Sällskap? Det går att kvalitetsbestämma konst utifrån diverse parametrar....I musik så ger säkert hur snabb man är och hur man håller sitt instrument höga poäng.Samuel V skrev:Konsten ligger i betraktarens öga.Perennial skrev:Jag kan inte lära dig att uppskatta konst Tössberg.Tössberg skrev:Vad har du bidragit med då?
Hellman...kom igen nu...ge dej inte...du kan tala honom till rätta...innerst inne bor där nog en helt medgörlig och rimlig person...locka ut honom...Perennial skrev:Tyvärr geniet.
Ciss/Dess är enharmoniska, de har olika namn men SKA låta likadant.
Om de inte gör det så är du "Out of tune" oberoende instrument i vår västerländska värld.
Finger-argumentet går inte hem eftersom du kan spela en dur skala med flera "fingerings" på vilket stränginstrument som helst.
Nu restar jag verkligen min case...Det är hopplöst.
Nu är du verkligen OT. (Mer än vad vi alla redan är)Samuel V skrev:Ett ciss i ett A-durackord på ett piano klingar annorlunda än ett dess i ett Gm7b5.
Oberoende instrument ja, om alla spelar tempererat, vilket man gör om man spelar stråk/blås tillsammans med ett instrument man inte kan intonera löpande under spel, t.ex piano. En stråkkvartett skiljer sig från detta, eftersom man, som t.ex Samuel skrev, vill ha bästa möjliga klang. Det får man inte med liktemperering. Läs basmartins länkar, sedan kan du ge dig in i diskussionen igen. Du har ju läst på universitet så det borde inte vara problem för dig att läsa några länkar.Perennial skrev:Nu är du verkligen OT. (Mer än vad vi alla redan är)Samuel V skrev:Ett ciss i ett A-durackord på ett piano klingar annorlunda än ett dess i ett Gm7b5.
Alla toner klingar annorlunda beroende på sammanhang.
Det som snackas här är att ett ciss/dess är enharmoniska och bör därför låta likadant oberoende instrument.
Jag skrev tidigare i tråden om begreppet "enharmonisk förväxling". Läs detta och läs sedan länkarna om ren stämning och liksvävande temperatur längst ner på sidan.Perennial skrev:Nu är du verkligen OT. (Mer än vad vi alla redan är)Samuel V skrev:Ett ciss i ett A-durackord på ett piano klingar annorlunda än ett dess i ett Gm7b5.
Alla toner klingar annorlunda beroende på sammanhang.
Det som snackas här är att ett ciss/dess är enharmoniska och bör därför låta likadant oberoende instrument.
Fan att jag inte kan hålla mitt ord....Jag skulle ju inte säga nåt mer.
Du tar verkligen inte in något av det jag har skrivit... Du har rätt, till hälften ungefär...Perennial skrev: Tyvärr geniet.
Ciss/Dess är enharmoniska, de har olika namn men SKA låta likadant.
Om de inte gör det så är du "Out of tune" oberoende instrument i vår västerländska värld.
Finger-argumentet går inte hem eftersom du kan spela en dur skala med flera "fingerings" på vilket stränginstrument som helst.
Nu restar jag verkligen min case...Det är hopplöst.
basmartin skrev:Här är en nyttig fingerövning, i synnerhet om man speedar upp klippet som fransmannen och basisten i videon gjort:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lSrhg-C6OXw[/youtube]
Jeeeeesus vilket sväng och vilket SOUND!!basmartin skrev:Här är en nyttig fingerövning, i synnerhet om man speedar upp klippet som fransmannen och basisten i videon gjort:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lSrhg-C6OXw[/youtube]
Och dessutom har han speedat upp det för att få det att bli mer imponerande. Jeeeeeeeesus var ordet!f-bass skrev:Jeeeeesus vilket sväng och vilket SOUND!!basmartin skrev:Här är en nyttig fingerövning, i synnerhet om man speedar upp klippet som fransmannen och basisten i videon gjort:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lSrhg-C6OXw[/youtube]
Satans skickligt!
Hahaha! Hade glömt av fransosen, tack Martinbootsy skrev:Och dessutom har han speedat upp det för att få det att bli mer imponerande. Jeeeeeeeesus var ordet!f-bass skrev:Jeeeeesus vilket sväng och vilket SOUND!!basmartin skrev:Här är en nyttig fingerövning, i synnerhet om man speedar upp klippet som fransmannen och basisten i videon gjort:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lSrhg-C6OXw[/youtube]
Satans skickligt!
Tyvärr verkar han ha tagit bort Havona-slakten.basmartin skrev:Hela hans youtube-kanal är full av godbitar!