Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

adde_johansson skrev:Allvarligt talat. Att kunna noter sitter kanske inte i vägen, men nyttan kanske är en aning begränsad om de man lirar med inte heller kan läsa eller skriva noter.

Sen beror det ju såklart på vad man läser in i att bli en bra rockbasist.
Om man repar stenhårt med det egna bandet och bara vill spela med det och "slå igenom" på det sättet så kan jag hålla med dig till viss del.

Om man däremot vill spela med olika (rock)projekt och snabbt kunna sätta sig in i ny musik så skadar det inte att kunna sin teori, och även noter.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

200071 skrev:
kmo skrev:Det här har ju diskuterats flitigt förr... Du behöver absolut inte kunna läsa noter för att kunna spela musik.
Det är jättebra att kunna men absolut inte ett måste.
Håller med, men frågan var ju hur man skulle bli bättre. Att kunna noter är bättre än att inte kunna noter, även för en rockbasist. Sen om det är andra områden man kanske prioriterar så är det en sak.

Men ingen ska säga att man blir en sämre rockbasist för att man kan noterat


Men hur blir du en bättre rocker för att du kan läsa noter?

Jo, jag vet att man kan ha användning av att kunna läsa noter.
Men i vilket sammanhang när du försöker dra igång ditt rock n roll-band har du nytta av det, eller när du skriver dina egna låtar som du och dina polare ska lira?
Jag har aldrig någonsin behövt backa undan ett gig/band/rep för att jag inte kunnat noter.

Snackar vi mer professionella sammanhang, visst, då krävs det väl att man kan noter om man ska hoppa in och spela en låt man aldrig repat etc etc... men hur ofta krävs det när man lirar Rock... eller rock-covers som man plankar hemma?


Näeh, jag hävdar starkt att noter har du ingen nytta av för att bli bättre rockbasist.

Cool bas
Fläskigt ljud
Dist
Plektrum
Basen långt ner
Bredbent
Hitta överallt på halsen men ändå:
Less is more

Det är vad jag tycker du ska tänka på...

Planka låtar kan ju vara bra för att se och uppmärksamma hur de riktiga rockrävarna lirar.
Lirar du Rockabilly etc är ju t.ex. walking användbart, det är ju alltid användbart iofs, och jag suger stenhårt på det.


Se´n kan du lära dig noter om du tycker det är kul, just för att du tycker det är kul, du kommer säkert ha användning av det nå´n gång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

bootsy skrev:Har du någon lärare Cliff? Visserligen är jag för egen del helt självlärd, men kan verkligen ändå rekommendera lektioner, om det är en bra lärare vill säga.
Jag tar inga lektioner nu men jag ska börja. Har hört om en kille som några sagt är bra så vi får se om det stämmer.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

blackparkas skrev:
200071 skrev:
kmo skrev:Det här har ju diskuterats flitigt förr... Du behöver absolut inte kunna läsa noter för att kunna spela musik.
Det är jättebra att kunna men absolut inte ett måste.
Håller med, men frågan var ju hur man skulle bli bättre. Att kunna noter är bättre än att inte kunna noter, även för en rockbasist. Sen om det är andra områden man kanske prioriterar så är det en sak.

Men ingen ska säga att man blir en sämre rockbasist för att man kan noterat


Men hur blir du en bättre rocker för att du kan läsa noter?

Jo, jag vet att man kan ha användning av att kunna läsa noter.
Men i vilket sammanhang när du försöker dra igång ditt rock n roll-band har du nytta av det, eller när du skriver dina egna låtar som du och dina polare ska lira?
Jag har aldrig någonsin behövt backa undan ett gig/band/rep för att jag inte kunnat noter.

Snackar vi mer professionella sammanhang, visst, då krävs det väl att man kan noter om man ska hoppa in och spela en låt man aldrig repat etc etc... men hur ofta krävs det när man lirar Rock... eller rock-covers som man plankar hemma?


Näeh, jag hävdar starkt att noter har du ingen nytta av för att bli bättre rockbasist.

Cool bas
Fläskigt ljud
Dist
Plektrum
Basen långt ner
Bredbent
Hitta överallt på halsen men ändå:
Less is more

Det är vad jag tycker du ska tänka på...

Planka låtar kan ju vara bra för att se och uppmärksamma hur de riktiga rockrävarna lirar.
Lirar du Rockabilly etc är ju t.ex. walking användbart, det är ju alltid användbart iofs, och jag suger stenhårt på det.


Se´n kan du lära dig noter om du tycker det är kul, just för att du tycker det är kul, du kommer säkert ha användning av det nå´n gång.
Förstår hur du tänker parkas men som sagt jag har ofta tid över så jag tänkte mest att det kan inte bli sämre för man kan lite teori.

Men planka låtar verkar alla här överens om att det är bra och det kan ju knappast vara dåligt att kunna ta ut basgångar utan tab-hjälp så det blir nog prio 1. Tycker jag har ganska lätt för noter med så jag fortsätter med det med. Ska försöka mig på walking också men det verkar knepigt.

Hur gör ni när ni plankar låtar? Skriver ni ner de toner ni tar ut i noter eller tabs eller memorerar ni bara allt? Finns det bra tomma not/tab papper att köpa på nätet eller det kanske finns att ta hem gratis och kopiera?
Bulgrim
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:19
Ort: Orsa

Inlägg av Bulgrim »

blackparkas skrev:
BASBLOGGEN.se skrev:
blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!
Åh frlt trdd klln vllee bas lra sg sela! (Hoppsan kunde visst inte skriva, men vad har språket med svenska att göra?).

Är det imagen rock-basist eller musikern rock-basist som är det viktigaste?

Vill du bli en bra rock-"basist" här är tre riktiga tips:
1: Bor du i stockholm finns drogerna att köpa på "plattan". Heroin är bäst om du vill lira riktig rock. Du får ett skönt gung i knäna.
2: Sprit finns på systemet. Sup mycket.
3: Knulla utan kondom. Lite veneriska sjukdomar gör dig bara till en riktig rocker.

Andra matnyttiga tips: Stränga basen med bara A strängar så kan du hamra på av bara fan utan att det blir en massa toner att hålla rätt på.

Sicken lustigkurre...
Hahahahahahahahahaha! Så jävla bra! Jag älskar det här forumet. :D :D :D
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
dereborn

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!
Om man t.ex. vill dela med sej av ett superskönt rockriff så är noter rätt bra att kunna.
Om man hamnar med en skock snorbra musikanter (som läser noter) och vill ha möjligheten att hänga med när en gamma fin rush-cover ska spelas, säå är dte bra att kunna läsa noter.

Sluta tramsa nu, det ÄR ingen nackdel att kunna läsa, varken vanlig skrift eller notskrift.

Basta.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Cliff_the_great skrev: Hur gör ni när ni plankar låtar? Skriver ni ner de toner ni tar ut i noter eller tabs eller memorerar ni bara allt? Finns det bra tomma not/tab papper att köpa på nätet eller det kanske finns att ta hem gratis och kopiera?
Om jag ska planka låtar till ett gig så börjar jag med att lägga dem i ipoden eller bränna en skiva till bilstereon om jag ska köra bil. Sedan "lever jag" med låtarna i ett par dagar (om det finns tid), lyssnar både aktivt och i bakgrunden så ofta jag kan. Det gör det i allmänhet mycket enklare när man väl sedan sätter sig med låten, eftersom man känner igen alla beståndsdelar och har ett bra grepp om formen.

Själva plankandet brukar gå till såhär; jag sätter mig och försöker spela igenom hela låten till skivan två-tre gånger. Stoppar aldrig utan lägger bara märke till vad som är enkelt och vad som är svårt. Skriver ner låtstruktur och lite harmisar.
Sedan börjar jag arbeta på de enskilda delarna, t ex om det är en speciell basfigur jag måste plugga in eller ett break där man måste räkna noga. Självklart antecknar jag vad jag gör. När det väl börjar sitta så lirar jag igenom hela låten att par gånger till inspelningen. Ibland spelar jag också in mig själv och lyssnar efteråt, vilket kan vara nyttigt eftersom det inte alltid låter EXAKT som man tror...
Om låten är knepig till sin struktur brukar jag också renskriva anteckningarna, så att jag har "fusklapp" till giget (vilket iofs extremt sällan behövs i verkligheten, men kan vara skönt att ha ändå...)
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Cliff_the_great skrev: Hur gör ni när ni plankar låtar? Skriver ni ner de toner ni tar ut i noter eller tabs eller memorerar ni bara allt? Finns det bra tomma not/tab papper att köpa på nätet eller det kanske finns att ta hem gratis och kopiera?
Det beror på hur mycket tid jag har i förhållande till hur många låtar som ska plankas. Helst vill jag memorera allt utantill men om tiden inte räcker till brukar jag skriva fusklapp. tex hur introt går, vilket ackord sticket börjar på, eller om det är nåt speciellt riff eller slinga som ska vara med (noter).

Om man plankar i rent övningssyfte tycker jag att det är nyttigt att skriva ner det man har plockat ut.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev:
blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!
Om man t.ex. vill dela med sej av ett superskönt rockriff så är noter rätt bra att kunna.
Om man hamnar med en skock snorbra musikanter (som läser noter) och vill ha möjligheten att hänga med när en gamma fin rush-cover ska spelas, säå är dte bra att kunna läsa noter.

Sluta tramsa nu, det ÄR ingen nackdel att kunna läsa, varken vanlig skrift eller notskrift.

Basta.

Nej, ingen nackdel, det har jag inte påstått.
Men kom igen. i ett band med polare som försöker sig på nå´t så är det knappast någon merit eller nödvändighet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev: Men kom igen. i ett band med polare som försöker sig på nå´t så är det knappast någon merit eller nödvändighet.
Såklart är notläsning inte nån merit eller nödvändighet i den situationen. På samma sätt som du inte behöver kunna läsa vanligt skriftspråk för att sitta på puben o ta en öl med polarna.
Även då kan det dock finnas stunder då det ÄR bra att kunna läsa. "Todays special"-skylten vid baren, listan över olika öl, barmenyn, notan o.s.v.

Jag hävdar stenhårt att det även i replokals-situationen skulle hända betydligt roligare saker betydligt tidigare om folk hade lite teori under bältet.
I stället för att lägga en halvtimme på att testa förton olika ackord o försöka förklara för varandra vilken klang man menar så talar man bara om att det ska vara ett Em9 med G i basen eller nåt, alla fattar direkt o så går man vidare.

Teorikunskaperna (inkl notläsningen) är inte ett självändamål, vilket ofta blir andemeningen i såna här diskussioner, utan ett verktyg för att snabbare komma till skapandet av roligare och bättre musik!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Det svåra med att planka låtar är nog oftast inte hur eller vad dom spelar, sånt får man oftast kläm på efter ett tag. Det svåraste tycker jag är i vilken följd allt är, hur många rundor, när kom det där breaket, var kom det där snygga (bas)fillet etc. Sånt sätter sig oftast bäst vid rep. Om det nu blir något rep vill säga..
När det gäller noter eller inte noter så är det klart att det alltid är bra att kunna. Själv gick jag två terminer på kommunala musikskolan som 14-åring. Valde att prioritera på och lära mig 4fingersteknik med vänsterhanden istället för noter, man ville ju rocka så fort som möjligt! Min teorikunskap idag är väl ganska sådär, men inget som har gjort mig till en sämre bassist. Där är det nog fortfarande tekniken som är en större faktor fortfarande :wink:
Ett råd är att fokusera på att lära dig en bra teknik, spela mycket med många. Lär dig så mycket teori som är möjligt, skalor, ackord etc. Känner du för att lära dig noter ska du givetvis göra det! Ju mer man kan desto bättre!
Har faktiskt lovat mig själv så här på ålderns höst att lära mig spela flytande efter noter!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

kmo skrev:Det svåra med att planka låtar är nog oftast inte hur eller vad dom spelar, sånt får man oftast kläm på efter ett tag. Det svåraste tycker jag är i vilken följd allt är, hur många rundor, när kom det där breaket, var kom det där snygga (bas)fillet etc. Sånt sätter sig oftast bäst vid rep. Om det nu blir något rep vill säga..
Att haja en form och se helheten menar du? Sånt får man naturligt i sig genom att lira jazz. Som jazzbasist är en av dina största och viktigaste uppgifter att hålla formen.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Tack för alla tips grabbar. :tummenupp:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Det slutar bara med krångliga symfonirockslåtar om man börjar med noter ;-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, teorikunskaper har jag för få av, över lag.
Men det är inte notläsningen jag känner att jag saknar mest om man säger så....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

bootsy skrev:
kmo skrev:Det svåra med att planka låtar är nog oftast inte hur eller vad dom spelar, sånt får man oftast kläm på efter ett tag. Det svåraste tycker jag är i vilken följd allt är, hur många rundor, när kom det där breaket, var kom det där snygga (bas)fillet etc. Sånt sätter sig oftast bäst vid rep. Om det nu blir något rep vill säga..
Att haja en form och se helheten menar du? Sånt får man naturligt i sig genom att lira jazz. Som jazzbasist är en av dina största och viktigaste uppgifter att hålla formen.
Njaa, kanske inte helheten som är det svåra. Snarare om man har en del nya låtar, hur många takter var det stoppet, var det dubbelvers första eller andra versen, två eller fyra varv solo? Typ såna saker.
Men det är ju sånt som går igen mycket i många låtar. Som tur är behöver man ju inte lyssna lika mycket idag som för 15 år sen.
Borde ju tyda på att man inte är helt obildbar :wink:
Tror man lär sig väldigt mycket av att lyssna på och spela många stilar.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

kmo skrev:
bootsy skrev:
kmo skrev:Det svåra med att planka låtar är nog oftast inte hur eller vad dom spelar, sånt får man oftast kläm på efter ett tag. Det svåraste tycker jag är i vilken följd allt är, hur många rundor, när kom det där breaket, var kom det där snygga (bas)fillet etc. Sånt sätter sig oftast bäst vid rep. Om det nu blir något rep vill säga..
Att haja en form och se helheten menar du? Sånt får man naturligt i sig genom att lira jazz. Som jazzbasist är en av dina största och viktigaste uppgifter att hålla formen.
Njaa, kanske inte helheten som är det svåra. Snarare om man har en del nya låtar, hur många takter var det stoppet, var det dubbelvers första eller andra versen, två eller fyra varv solo? Typ såna saker.
Men det är ju sånt som går igen mycket i många låtar. Som tur är behöver man ju inte lyssna lika mycket idag som för 15 år sen.
Borde ju tyda på att man inte är helt obildbar :wink:
Tror man lär sig väldigt mycket av att lyssna på och spela många stilar.
Jo, det är exakt det jag menar med formen på låten.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Tre alternativ:

1: Rockbasist = En basist som spelar musik som klassificeras som "rock". Då man som basist alltid strävar efter att bli bättre finns det inga genvägar, noter, teori, gehör, skalor, teknik bla bla. Ser man det riktigt hollistiskt så gäller det även att hålla kroppen i trim, äta korrekt och absolut inte dricka så mycket kaffe som jag 8)

2: Rockbasist = En Rocker som har en bas som assosear. Attityd, poser och image är det viktiga. Vad som görs med instrumentet, oftast en P-bas, är av ringa betydelse. Det hela kan liknas vid något som Blondin Bella kan blogga om "Idag tog jag på mig en rockigare outfit, ett par läckra boots, en bandana och en P-bas med riktigt långt axelband".
Skulle det en dag bli skivkontrakt är det lugnt för producenten kan alltid ta in en "basist" som ghostar när ni lämnat studion.

3: Rockbasist = En basist som ofta eller alltid spelar iklädd rock. Det kan bli varmt och resultera i vissa kroppslukter om det inte sker utomhus.

Jag utgick från att det i detta fall gällde alt 1 då Cliff frågade om att bli bättre.

Till er alla: Det är underbart att vara här. :heart: Älskar er också :hug:
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

bootsy skrev:
kmo skrev:
bootsy skrev:
kmo skrev:Det svåra med att planka låtar är nog oftast inte hur eller vad dom spelar, sånt får man oftast kläm på efter ett tag. Det svåraste tycker jag är i vilken följd allt är, hur många rundor, när kom det där breaket, var kom det där snygga (bas)fillet etc. Sånt sätter sig oftast bäst vid rep. Om det nu blir något rep vill säga..
Att haja en form och se helheten menar du? Sånt får man naturligt i sig genom att lira jazz. Som jazzbasist är en av dina största och viktigaste uppgifter att hålla formen.
Njaa, kanske inte helheten som är det svåra. Snarare om man har en del nya låtar, hur många takter var det stoppet, var det dubbelvers första eller andra versen, två eller fyra varv solo? Typ såna saker.
Men det är ju sånt som går igen mycket i många låtar. Som tur är behöver man ju inte lyssna lika mycket idag som för 15 år sen.
Borde ju tyda på att man inte är helt obildbar :wink:
Tror man lär sig väldigt mycket av att lyssna på och spela många stilar.
Jo, det är exakt det jag menar med formen på låten.
Överrens, ska lira mer jazz :hug:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

kmo skrev:
bootsy skrev:
kmo skrev:
bootsy skrev:
kmo skrev:Det svåra med att planka låtar är nog oftast inte hur eller vad dom spelar, sånt får man oftast kläm på efter ett tag. Det svåraste tycker jag är i vilken följd allt är, hur många rundor, när kom det där breaket, var kom det där snygga (bas)fillet etc. Sånt sätter sig oftast bäst vid rep. Om det nu blir något rep vill säga..
Att haja en form och se helheten menar du? Sånt får man naturligt i sig genom att lira jazz. Som jazzbasist är en av dina största och viktigaste uppgifter att hålla formen.
Njaa, kanske inte helheten som är det svåra. Snarare om man har en del nya låtar, hur många takter var det stoppet, var det dubbelvers första eller andra versen, två eller fyra varv solo? Typ såna saker.
Men det är ju sånt som går igen mycket i många låtar. Som tur är behöver man ju inte lyssna lika mycket idag som för 15 år sen.
Borde ju tyda på att man inte är helt obildbar :wink:
Tror man lär sig väldigt mycket av att lyssna på och spela många stilar.
Jo, det är exakt det jag menar med formen på låten.
Överrens, ska lira mer jazz :hug:
Jag har rätt lätt för att lära mig nya låtar och framförallt former och jag tror jag omedvetet delar in låtar i jazzens A B C former.
T.ex så ser jag en vers som A, bryggan som B, ref som C beroende på delar i låten.
En standardform på en jazzstandard är AABA, dvs (förenklat) vers, vers, ref, vers. (nu är det sällan refränger i jazzstandards men jag tror ni förstår vad jag menar)
Efter att ha spelat en massa olika såna former så har man ett antal såna standardformer i huvet vilket gör det lättare att relatera till när man ska lära sig nya låtar oavsett genre.
Då är det oxå lättare att komma ihåg om det är ngt som skiljer sig från standardformen, t.ex en extra takts brejk efter andra A-delen.
Dvs, man tänker den som en AA(+1)BA form. Det blir helt enkelt mindre information man behöver hålla i skallen om man har vissa standardformer att utgå ifrån.
Förstår ni hur jag menar?
(Jag har inte riktigt tidigare tänkt på hur jag gör, därför blir det kanske lite rörigt när jag ska tänka igenom och förklara på en gång :D )
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

dereborn skrev:
blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!
Om man t.ex. vill dela med sej av ett superskönt rockriff så är noter rätt bra att kunna.
Om man hamnar med en skock snorbra musikanter (som läser noter) och vill ha möjligheten att hänga med när en gamma fin rush-cover ska spelas, säå är dte bra att kunna läsa noter.

Sluta tramsa nu, det ÄR ingen nackdel att kunna läsa, varken vanlig skrift eller notskrift.

Basta.
Då bör man också vara en grym bassist.... :shock:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Rockbasist ja. He he. Jag insåg för ett tag sen hur svårt det är att kombinera att det ska se och låta bra - samtidigt! När man spelar rock är ju det visuella väldigt viktigt, som avhandlats i mer än en tråd... Var det 30% ljud och 70% utseende eller hur var det?

Så för att bli en bättre rockbasist övar jag helt enkelt medvetet på spela i rörelse, få det att låta bra och inte minst se tuff ut. Allt på samma gång. I replokalen, framför spegeln, i min pratabasavatar och så vidare. För man KAN inte spela rock stillastående. Och simultankapaciteten min är sådär.
Övning ger som tur är färdighet!

Sen är det +1 på att det rent allmänt är bra att kunna en del om musikteori när man ska spela musik. Jag tycker i alla fall att det ger en extra dimension när man spelar - säkert mer eller mindre beroende på sammanhang.
Har man hyfsat gehör och är någorlunda musikalisk räcker det ju också en bra bit såklart. Ibland är det dock gött att veta att det kommer att låta rätt innan man spelar en ton istället för att höra att det låter fel när man väl står där och plonkar!
Janne

Inlägg av Janne »

Ett väldigt banalt och basalt tips, ha roligt! Det är de som knappt kan bärga sig innan de får komma hem och öva eller repa som blir bra. Har jag hört... ;)
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Re: Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?

Inlägg av BonafideYouth »

Cliff_the_great skrev:När jag sitter hemma ibland tröttnar jag på att lära mig låtar med guitar pro. Funkar skitbra tycker jag men jag vill lära mig mer. Känner att jag inte gör mer än lär mig de få låtar min gitarrist och jag harvar igenom.

Är detta bra saker att träna på? Hur tränar ni dessa moment? Spelar allt från gammal 50-60 talsrock till metal. Spelar inte mycket annat än någon from av rock förutom möjligen kanske några försök med funk (RHCP)

1. Walking bass. Är detta bara till fördel för jazznissar?

2. Noter. Kan skriva ut och läsa alla fram till 5:e bandet. Bra att fortsätta träna på det?

3. Skalor? Vilka?

4. Planka låtar?

Något mer jag kan träna på?

Tips på böcker eller hemsidor mottages gärna. Har redan real bass book.
Finns inga genvägar,

Rock, en bred genre... så,

* Planka ett gäng låtar/plattor, typ "Hysteria - Def Leppard", "Rust In Peace - Megadöd", "The Final Countdown - Europa" och "Animalize - Kiss"

* Spela efter klick!

* Om du nu inte gör det, spela med plektrum (Ser mycket, MYCKET, coolare ut 8) )

* Öva lite enkla skalor, typ c-skalor, lira gärna varierat, öppna strängar kontra motsats...

* Dämpteknik, :louder: öva öva öva....

Slutligen:

* Öva tapping, inte för att jag kan det så bra, men att tappa på en bas är som att hoppa fallskärm utan fallskärm.... Dumt, men coolt....

Om inte annat, köp lite effektpedaler....

Lycka till!

:tummenupp:
gäst

Inlägg av gäst »

Bild
Skriv svar