Anslag?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

yohan skrev:
Geddy_Lee skrev: Det kanske inte alls är det som är ditt problem, men jag bara ville förtydliga det.
Jo, det är precis det problemet fast tvärt om :roll:
Jag kan ha markant lägre stränghöjd vid plektrumspel än vid fingerspel utan missljud??? Och det som händer när jag trycker på rejält vid plektrumspel är bandrassel, inte det där smacket.
Då låter låter det som om din fingerteknik behöver sig en omgång.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

Liten skrev: Då låter låter det som om din fingerteknik behöver sig en omgång.. :D
Precis! :oops: Fler tips på teknikövningar för högerhanden?
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

yohan skrev:
Liten skrev: Då låter låter det som om din fingerteknik behöver sig en omgång.. :D
Precis! :oops: Fler tips på teknikövningar för högerhanden?
Finns många bra övningar.. men..
Som alltid.. är Gary "your man".. kolla youtube...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Justera instrumentet kan säkert hjälpa. Men mitt tips är:
Ta lektioner. Det låter som en fingerfråga snarare än en materialfråga...

Det är ingen skam. Det borde jag också ha gjort som sliter plektrum som en idiot eftersom jag lärde mig hålla dem lite fel från början.
Rättelse: INTE lärde mig hålla dem... Finns en plektrum-tråd förresten?Ska genast kolla.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag förstår inte problemet faktiskt om jag ska vara ärlig.
Hur i hela friden kan man spela så fel att det låter skit om basen??
Inget hån mot dig Yohan men...

Problemet som han beskriver tycker jag helt klart låter som en justeringsfråga, OM man nu tycker det är så störande.
I en bandsituation eller med musik överhuvudtaget så hörs ju inte den där skiten iaf.
Men nu verkar det ju vara störande så jag tycker du ska se över setupen snarare än att försöka ändra på tekniken.
Jag tvivlar STARKT på att det har med tekniken att göra och OM det ändå är det så bör det gå att justera basen efter din teknik snarare än tvärtom.


EDIT: Och går det inte att justera basen efter din teknik så byt bas, det hade jag gjort. Förutsatt att du inte ogillar din teknik. Funkar det bra i övrigt att lira och du trivs så finns det ingen anledning att ändra på tekniken: Shifta setup!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Så låter det väl om alla som börjar spela bas (eller går över från plektrum) i början? Tills man fattar att man inte kan ha den vid knäna om det ska låta bra. :lol:
Problemet är solklart högerhandens position. Flytta upp basen i armhålan så ska du se att det blir bra. Då kommer högerhanden ut från baskroppen och anslaget blir parallellt med kroppen istället för vinkelrätt mot den (vilket oundvikligen låter skit förstås).
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Yatzi! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

I min värld kan man inte kombinera låg stränghöjd och hårt anslag utan att få missljud. Det verkar ju som att du Yohan gillar låg stränghöjd, och då blir mitt råd i all sin svåra enkelhet: träna på att spela med lösare anslag!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

GurraG skrev:I min värld kan man inte kombinera låg stränghöjd och hårt anslag utan att få missljud. Det verkar ju som att du Yohan gillar låg stränghöjd, och då blir mitt råd i all sin svåra enkelhet: träna på att spela med lösare anslag!
+1 .. låt volymen på riggen vara mycket högre istället.. så du slipper ta i..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Funkar det med plektrum så funkar det naturligtvis med fingerspel också. Om man inte av någon anledning slår an väldigt mycket hårdare i det senare fallet, men det brukar väl snarast vara tvärtom. I alla fall för min del.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag spelar mycket hårdare med fingrarna än med plektrum.
Eller, det känns så iaf, och jag har aldrig spelat av en sträng med plektrum, däremot fingrarna... LOADS!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

FAST.. Det är rätt stor skillnad i ljud om man spelar löst eller tar i.. personligen tycker jag bättre om det ljud som blir när man tar i..förutsatt att tonen fortfarande är i pitch..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:FAST.. Det är rätt stor skillnad i ljud om man spelar löst eller tar i.. personligen tycker jag bättre om det ljud som blir när man tar i..förutsatt att tonen fortfarande är i pitch..
+1

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

Tack alla för råd och dåd!

Parkas: visst ska man ha sitt instrument justerat efter sin spelstil. Exempelvis har mina gitarrer extremt låg stränghöjd utan skorr vilket funkar för mig som kör med riktigt tunna plektrum och lätt anslag. Funkar inte alls för dem som dänger på med 1.5 mm :lol:

Vad gäller basen så är det nog så att jag inte har nån stil/teknik än vad gäller fingerspel som passar den justering jag vill ha för vänster hand.

Liten: slängde ett snabbt öga på Willis och nu skall här övas! Det absolut första som slog mig var hur bekväm det såg ut att ha tummen parallellt med strängarna. Just nu placerar jag tummen sas. rakt ut från kroppen, stödd mot E strängen eller micken och det blir ju en väldigt konstig vinkel på handleden om man ska få fingrarna rätt. Kan knapp vänta tills jag kommer hem och får prova!

Makten: lite svårt att ha basen vid knäna när man alltid sitter, har inte ens några knoppar monterade :lol: Men jag förstår vad du menar, jag skall testa stående, kanske min längd,och framför allt mina extremt långa armar kan strula till det i sittande ställning.
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

blackparkas skrev:EDIT: Och går det inte att justera basen efter din teknik så byt bas, det hade jag gjort. Förutsatt att du inte ogillar din teknik. Funkar det bra i övrigt att lira och du trivs så finns det ingen anledning att ändra på tekniken: Shifta setup!
Fan, jag glömde ju att basspel är en materialsport... :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Chriller skrev:
blackparkas skrev:EDIT: Och går det inte att justera basen efter din teknik så byt bas, det hade jag gjort. Förutsatt att du inte ogillar din teknik. Funkar det bra i övrigt att lira och du trivs så finns det ingen anledning att ändra på tekniken: Shifta setup!
Fan, jag glömde ju att basspel är en materialsport... :wink:

Hehe.
Tänkte mest på att justera skiten. Funkar det ändå inte, men du gillar din teknik, DÅ kanske det är idè att byta yxa.


Nu ska jag till BVC.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Chriller skrev:
blackparkas skrev:EDIT: Och går det inte att justera basen efter din teknik så byt bas, det hade jag gjort. Förutsatt att du inte ogillar din teknik. Funkar det bra i övrigt att lira och du trivs så finns det ingen anledning att ändra på tekniken: Shifta setup!
Fan, jag glömde ju att basspel är en materialsport... :wink:

Hehe.
Tänkte mest på att justera skiten. Funkar det ändå inte, men du gillar din teknik, DÅ kanske det är idè att byta yxa.
NU fattar jag varför du inte kan behålla en bas längre än 2 månvarv.... Du är mao "in denial" att din spelstil suger?? :shock: :roll: :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Jag tror jag har ganska hårt anslag med fingerspel också. Det rasslar och smäller! Hehe. Men jag tycker det blir bättre ljud när man tar i lite.
När jag byter till att spela fingerspel drar jag bara ner tone-kontrollen lite, så får man bort det värsta skramlet.
Känns som om jag har liknande spelstil som yohan, slår an strängen innåt/uppåt. Jag tror det i och för sig har blivit så för att jag inte alltid har finklippta naglar. :)
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Äsch, ska man spela med fingrarna ska det fan höras att man spelar med fingrarna, det är dynamik och missljud och blandning av fingrar och naglar och annat smått och gott. Lyssna på Steve Harris i the clairvoyant (som jag refererar till emellanåt) det smäller och klickar och håller på. Gött!
Men själv föredrar jag att hamra på strängarna med bitar av plast! Stubby tror jag de heter och är lite genomskinliga i lila-blå nyans. Mums.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:
blackparkas skrev:
Chriller skrev:
blackparkas skrev:EDIT: Och går det inte att justera basen efter din teknik så byt bas, det hade jag gjort. Förutsatt att du inte ogillar din teknik. Funkar det bra i övrigt att lira och du trivs så finns det ingen anledning att ändra på tekniken: Shifta setup!
Fan, jag glömde ju att basspel är en materialsport... :wink:

Hehe.
Tänkte mest på att justera skiten. Funkar det ändå inte, men du gillar din teknik, DÅ kanske det är idè att byta yxa.
NU fattar jag varför du inte kan behålla en bas längre än 2 månvarv.... Du är mao "in denial" att din spelstil suger?? :shock: :roll: :wink:
Alla basar jag ägt i princip har passar min spelstil.
Dock så har inte soundet passat eller så har jag hittat något annat som känts mer lockande.

Rickenbackern passar dock inte ALLS min spelstil med fingerspel, så där får man improvisera lite...
Victoryn funkar bra, men det var lite knöligt i början.
Pbasen och Jazzbasspecialen funkar också prima nu, men var krånligt i början då jag är så van att ha ett visst motstånd i strängarna...

Anser mig själv vara rätt adaptiv ändå trots allt... :D


Warwicken harj ag haft i 10 år, den passar perfekt min spelstil.
Sen om det är den som skapat min spelstil eller om det är jag vete sjutton..


Men att jag köper nya basar titt som tätt har väldigt lite att göra med min spelstil... tycker mest det är kul att testa nya saker...

Ursäkta att det blev lite tjatigt.... Liten började!!!

;)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det är warwicken som skapat din spelstil!
Jag känner samma sak och känner mig inte hemma förrän jag tar upp en jazzbas..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:Det är warwicken som skapat din spelstil!
Jag känner samma sak och känner mig inte hemma förrän jag tar upp en jazzbas..

Ja, det är nog så.
Helt klart.
Funkar bra med alla basar som har micken i MM-läge :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

varför har du inte köpt en musicman då parkas?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:varför har du inte köpt en musicman då parkas?
För att Warwicken låter bättre?
:D


Äh, vill ju testa lite olika grejer, lärde mig ju hur man spelar P-bas också, det är ju bra... :D
Men man vet aldrig, inte omöjligt att det blir en Stingray nå´t tag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Antar att du "svingar" fingrarna när du spelar. Vill du köra hårt anslag utan smacket kan du ju försöka "nypa" till strängen hårt istället.
Skriv svar