Var på basen spelar ni?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tumring! edit.. var jag spelar normalt syns på avataren..
Användarvisningsbild
Valek
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 19:27
Ort: stockholm

Inlägg av Valek »

Jag kör på plektrum-tremolo så nära stallet jag kommer för att uppnå ett ganska diskantrikt bas-ljud. annars blir det ofta fingerspel vid stallmicken
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

macahan skrev:tumring! edit.. var jag spelar normalt syns på avataren..
Tumringen sitter normalt på pek eller ringfinger när jag lirar.. men ibland är det nice att lira "scratching" med den.. beror på :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Liten skrev:mitt mellan båda mickarna.. vilket har blivit mitt absoluta favoritställe att spela på med rampen på plats..
Du har nåt mellan mickarna där? Kan du fota det i detalj, ser intressant ut. Skulle behöva nåt att vila tummen mer än mickarna.
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 10:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Danne Palm »

Det blir mitt emellan mickarna på Duesenbergen. Måste lixom ha tummen nånstans, så den får vila i violin-cutoutsen.
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Rix skrev:
Liten skrev:mitt mellan båda mickarna.. vilket har blivit mitt absoluta favoritställe att spela på med rampen på plats..
Du har nåt mellan mickarna där? Kan du fota det i detalj, ser intressant ut. Skulle behöva nåt att vila tummen mer än mickarna.
Lite bilder finns i denna tråden: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=3169 ... mp&start=0
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
aronsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 00:02
Ort: kristinehamn

jao...

Inlägg av aronsson »

Det beror på vilken bas jag har och om låten är snabb eller inte, ofta mer med plektrum på riverheaden, och men fingrar,funk eller slaping på rippern.
Ingenting är omöjligt.... Det kan bara va lite svårt.
aronsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 00:02
Ort: kristinehamn

jao...

Inlägg av aronsson »

Det beror på vilken bas jag har och om låten är snabb eller inte, ofta mer med plektrum på riverheaden, och men fingrar,funk eller slaping på rippern.
Ingenting är omöjligt.... Det kan bara va lite svårt.
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Jag "tappar" mig igenom låtarna.... :roll: :D
Användarvisningsbild
JackBruce
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 11:00
Ort: sthlm

Inlägg av JackBruce »

Det beror på hur jag vill att det ska låta till just den låten jag spelar men oftast så spelar jag precis över micken på min p bas
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Vill jag ha ett slafsigt ljud spelar jag rätt hårt över halsmicken, vill jag ha ett plattare knorrigare ljud är det lite lösare över stallmicken som gäller.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Som många tidigare inlägg beskrivit, beroende på vilket sound jag vill ha. Jag försöker inte begränsa mej inom vissa "ställen" på strängarna. Utan skygglappar spelar jag typ upp till 12:e bandet - med högernäven då och givetvis beroende på var vänster näven är någonstans.
Senast redigerad av BassiLow den lör 12 apr 2008, 17:44, redigerad totalt 1 gånger.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

Spelar uteslutande med plektrum på min P-bas och oftas ligger jag mitt emellan stallet och micken, kanske något mer åt mickhållet. Men som alla andra så beror det på låtval, tempo osv
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Jag är lite olika beroende på ljud, men jag har oftast ganska precis på stallmicken på jazzbasen och de andra
grejor
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Spelar så gott som alltid ungefär precis mellan hals och stallmick, både med fingrarna och med plektrum, detta gäller tbirds,sgs, pbasar (mitt över micken i det här fallet), j och pj basar.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Skönast att spela över halsmicken, men låter bäst mellan hals och stallmick typ
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

the_great_alfonzo skrev:Skönast att spela över halsmicken, men låter bäst mellan hals och stallmick typ
Tycker det är skönast att spela mittemellan, det blir för sladdrigt över halsmick och för hårt vid stallmicken
Användarvisningsbild
GROVIS
Medlem+
Inlägg: 587
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:19
Ort: Stenungsund

Inlägg av GROVIS »

Stallmicken....plektrum på dom snabbare låtarna, annars med my fingers......:-)
http://www.myspace.com/marcwhite" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.paintedblind.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/paintedblindmetal" onclick="window.open(this.href);return false;
Gibson Thunderbird Studio, Morgan aukustisk, Warwick SCREAMER STD,300W top,1x15,4x10, KorG pedal
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Hellboy skrev:
Jan Brodin skrev:
Hellboy skrev: P.S. HA!!! Blev ni avundsjuka nu?? Dom är OMÖJLIGA att få tag på!! :twisted: D.S.
Inte farligt alls faktiskt :lol: :wink:
Gruufffff.... :x

//J :D
HA! Tillbaks! Ta ett par 5A stockar. Såga av dem till lagom längd. Ta lite gaffa och tejpa fast dem på pek och långfinger. (på handflatsidan..) Vips! Ett par Funky Fingers är födda. :clappy: :clappy:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag spelar mest över micken vid fingerspel. Med plektrum blir det lite närmare stallet.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

jag kliar nästan rakt över stallmicken när jag härjar med fingrarna, när tummen får vara med så blir det vid halsmicken/sista band...ungefär...
vänsterhanden är inte så noga, men den är oftast i närheten av strängarna
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hellboy skrev:
P.S. HA!!! Blev ni avundsjuka nu?? Dom är OMÖJLIGA att få tag på!! :twisted: D.S.
:anli:
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Plektrum : Handleden mot stallet, anslaget mellan stall- och halsmick.
Fingrar : Allt från över stallmick till slutet av greppbrädan. (GZR FTW!)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag tycker inte man ska låsa fast sig vid att spela på nåt visst ställe på strängen utan se möjligheten att ändra detta som en del av instrumentets dynamik och uttryck. Med det sagt så spelar jag (med fingrarna) för det mesta i närheten av där halsmiken sitter på en jazzbas men vill jag ha en knorrigare ton så flyttar jag handen närmare stallet. Jag spelar inte plektrumbas alls så jag kanske inte ska uttala mig om det men jag antar att man då oftast hamnar närmare stallet pga hur man förankrar handen för jag antar att det är lite knepigt att spela plektrumbas med handen i luften liksom.

/Mats D
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

med fingrarna blir det alltid på halsmicken. micken knäcker extra som stöd för tummen. ibland går jag upp o sätte rutmmen på halsen för att få ännu mjukare ljud, t.ex. om gitarrerna spelar någon ren slinga.

dock i 95% av fallen spelar jag med plektrum och då tar sidan av handen stöd mot stallet. handen ligger ungefär rakt över där strängarna ger sig ut i luften så att säga. detta gäller i repan och vid inspelning, live försöker jag mest träffa rätt sträng.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Skriv svar